Liebherr 922 Litronic Leimbach

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 25 apr 2016.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Had nog een gaatje op het schap......

    Kon het niet laten deze aan mijn neus voorbij te laten gaan. Altijd al een droom maar dacht vrij onbereikbaar. Was al aan het kijken om een Bruder om te bouwen maar wilde stiekum ook net effe iets meer. Dan maar een oude Stahl/Leimbach die wat Tender, Love en Care nodig heeft maar in de basis goed is. Langzaam weer opbouwen zullen we maar zeggen.


    Deze op de foto gezet zoals gekocht. Als een van de eerste dingen de stickers eraf. Dat lijkt nergens op natuurlijk. Als 2e eens de hele electronica eruit trekken. Speakerkabels zijn er zelfs in gebruikt. De pomp draait permanent en de klep van de hoofdschakelaar kan niet dicht want veroorzaakt sluiting met de motor. TLC dus met hoofdletters maar dat gaat goed komen.

    Tot de volgende update!
     
    Vonk en peter 55 vinden dit leuk.
  2. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi aanwinst Rolf, een leuke toevoeging aan je wagenpark.


    Mvg James
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, weer eens tijd hier een verslagje te maken.
    De afgelopen tijd wat mee bezig geweest en de volgende zaken aangepakt.

    Als eerste de pomp. De brushlessmotor gekocht en geïnstalleerd. Kost een klein vermogen maar levert groot vermogen. Het verschil is merkbaar zeg. Wel op volle toeren nu enigzins een fluitgeluidje/resonantie. Lijkt uit de overdruk te komen want je hoort het alleen als de cylinders stil staan. Dit zou met de nog te installeren BMA van Servonaut voorbij moeten zijn.

    Overigens is zelf in de natte zandbak, als op het filmpje, volle toeren helemaal niet nodig. Als je de slag een beetje te pakken hebt kan het met de pomp op 50%!!

    Ook heb ik de olie ververst en het filter vervangen. Dat doorspoelen is wel een vies klusje.

    De rijregelaars heb ik ook vervangen door CTI exemplaren. Verder de draden deels vervangen en opnieuw gesoldeerd.
    Ook heb ik een externe bec gemonteerd. Verder hier en daar schroefdraadje opnieuw getapt en boutjes/schroefjes vervangen. Ook de machinist is nu een "Bruder" van mij.

    De werklamp is vervangen en werkt. De verlichting aan de voorzijde had ik vervangen door leds en die deden het ook. Toen alles in elkaar zat vielen ze uit. Was er van overtuigd dat het 6v leds waren maar zal wel niet. Moeten dus nog een keer vervangen worden maar dat is een aardige klus. Ook heb ik achterlichten al heb ik inmiddels begrepen dat die op een kraan eigenlijk niet horen.

    Wat nog meer..... In de arm zit hier en daar nogal wat speling. Kan me voorstellen dat retestrak ook niet goed is maar dit is wat veel vrees ik. Hier en daar al wat aangepast maar dit zal bij een grote revisie aangepakt moeten worden.

    Natuurlijk ook nog de mechanische wisselaar en een nieuwe brede graafbak. Die gaat echt lekker!

    Dan optisch. Ik vind hem eigenlijk best goed zo qua kleur en lak. Iet wat nostalgisch, is ook een oude kraan, en niet geel. Alleen het contragewicht zou ik in dezelfde kleur of in ieder geval niet zwart willen hebben en een andere klep bovenop. Die klep heb ik nu van styreen gemaakt met een motorkap van Bruder erop met een zelf gemaakte uitlaat. Valt best mee en je bent snel binnen om de accu te wisselen. Verder het stickerwerk aangepakt. Voor het gewicht heb ik die nog maar ze zijn zwart.....net als het gewicht.

    Maar....ik hoor jullie denken.....Die Rolf heeft altijd veel foto's. Tja, nu niet. Heb maar een filmpje gemaakt van mijn eerste graafwerkzaamheden. In de zandbak van de kleinkinderen.....

     
    Vonk, Schots en Scheef en peter 55 vinden dit leuk.
  4. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Ziet er goed uit rolf. Volgende rijdag me kieper mee nemen.
     
  5. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    So, netjes gewerkt!
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, hier is al lang niets meer gebeurd. Tuurlijk, mijn trouwe 922 heeft heel wat bakjes zand in de diverse kiepers geladen. Ook potgrond, houtsnippers en plastic korrels. Maar....het was al geen nieuwe meer en bij de laatste demo van onze Modelbouwclub Cargo zeek de olie er gewoon uit.
    1 cilinder was gewoon lek en 2 andere begonnen al aardig te zweten. Op zich werkt de Leimbach pomp nog wel goed. Het ventielblok zweet een heel klein beetje.
    Wat nu te doen? Na veel twijfel en uitzoeken besloten over te gaan tot algehele revisie en vervanging van het hydraulisch systeem van de kraan. Mijn keuze is gevallen op Magom hydrauliek. Gezien de prijs en het feit dat je alles zelf kunt reviseren met een paar goedkope rubbers. Maar ook de geduldige en goede informatie verstrekking per mail en het feit dat maatwerk niets extra's kost. Daarnaast kan ik de Magom hydrauliek met een iets hogere druk draaien dan Leimbach. Leimbach is qua cilinders mooier, ongetwijfeld! Andere merken ook maar ook gemiddeld minstens 2 x zo duur.
    Dus meten, nogmaals meten en bestellen. In de tussentijd ook het besluit genomen om de kraan zelf ook helemaal onder handen te nemen. Uit elkaar moest ie toch al voor een groot deel omdat door de lekkages de olie overal zat. Alles was vettig.
    Dus een weekje naar de camping en de kraan mee!
    Als je dan rustig onder je luifeltje zit, kijkend naar de bosrand en de kraan voor je op tafel.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is na ruim een uurtje al een groot deel verwijderd en voor het eerst schoongemaakt.

    [​IMG]

    Dan heb je 's avonds wel wat verdiend....

    [​IMG]

    Na thuiskomst staat de kraan dan in bakjes en losse delen op de hobbykamer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik hem ook niet zelf had gespoten heb ik besloten alles in de thinner te gooien. Ik twijfelde eerst nog wel omdat de oranje kleur wel mooi klassiek was en goed paste bij de kraan. Toch krijgt hij nu een andere kleur. Dus we gaan schoonmaken en spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    een echte Stahl...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    We gaan nu lekker met het spuitwerk. Weer is er ook nog goed voor.
    Een ander doorn in mijn oog is de cabine. Hiervoor heb ik via Facebook iemand gevonden in Duitsland die voor mij een iets meer moderne cabine gaat maken op zijn 3D printer. Dus het wachten is op Magom en de cabine en in de tussentijd spuit ik me 3x in de rondte......
    Heb me voorgenomen bij de opbouw de Wil en Pieter methode zo veel mogelijk te volgen.... Netjes dus ;-)
    Tot de volgende.....
     
  7. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi Rolf, ik ben erg benieuwd hoe die straks uitziet.
     
  8. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Leuk, Ben benieuwd naar de opbouw en de cabine. Tevens benieuwd naar wie de cabine maakt voor jou, misschien is het ook wel iets voor mijn kraan...
    gr
    Marco
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Als de cabine er is zal ik hem beoordelen en hier tonen natuurlijk. Ik zal de maker ook vragen of ik zijn naam mag doorgeven.
     
    demian1290 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  10. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Hallo Rolf,

    Onderhoud is het behoud van elke machine.
    Goed bezig , betrouwbaarheid is een heel prettig iets :)


    mvrgrob

    PS ben ook heel benieuwd naar je kraan cabine
     
    VOLVO FH 16 750, trialrolf en demian1290 vinden dit leuk.
  11. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Mooi project Rolf, en perfect behandeld zo als we gewent zijn van je. Je doet het goed of niet. En bij jou is dit altijd goed.
    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt vor die blumen!!

    We zijn weer een beetje verder. Ik heb geen frees- en draaibankwerktuigen maar kan wel een gaatje boren en een vijltje bewegen dus eens begonnen met 2 beugeltjes voor de verlichting aan de arm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dit zijn de lamphuisjes die ik nog in mijn rommeldoos heb gevonden. Zijn van Axial.

    [​IMG]

    Dit zijn de motoren voor de aandrijving van de rupskettingen.

    [​IMG]

    Deze zijn nu wat minder opvallend en opnieuw voorzien van bedrading. Ze zijn weliswaar van buiten niet direct zichtbaar maar als iemand met filmen de camera een keer in de "rokjes kijk" positie houdt dan vallen ze niet op. Het begin van de opbouw is er nu in feite.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de plank ligt het reeds gespoten spul. Er staat nog wat te drogen in de garage.

    [​IMG]

    De arm is nog niet gespoten. Hier heb ik nu een aantal gaatjes dichtgemaakt. Deze heb ik niet nodig en je kunt niet overal stickers over plakken.
    Ik wil eerst de arm met cylinders als mock up monteren of alles past en goed werkt. Dan spuit ik pas de arm en de cylinders.

    [​IMG]

    Vandaag bericht gehad dat Magom de boel heeft verzonden. Dit verwacht ik van de week. De cabine is ook onderweg vanuit Duitsland. Uit China komt een draaidoorvoer die ik heb gevonden. Ik had nog geen draaidoorvoer. Hiermee kan de bovenwagen oneindig ronddraaien zonder dat de kabels van de motoren zich vastdraaien. Die van Leimbach kost € 214,00. Dat vond ik iets teveel van het goede. Nu een 4 draads exemplaar uit China voor iets meer dan € 30,00. 5A per draad. Dat zou genoeg moeten zijn.

    Het begint erop te lijken. Als het zo doorgaat dan kan deze in Osnabruck tijdens de 24 uurs waar ik met MBVP heen ga opnieuw in dienst worden genomen.
     
    Ghossie, bvdh, modelbouwer en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit ziet er heel goed uit zeg, keurig hoor, SUPER !!!
    Het spuitwerk zier er goed uit.
    SMILEY DUIM OMHOOG.jpg

    En zo toon jij aan dat je best ook mooie modellen kan bouwen/restaureren, zonder draaibank, freesbank en kolomboormachine.

    De kraan wordt Groen, is dit jou bedrijfskleur, of gebruik je meerdere bedrijfskleuren ?
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Groen is het nieuwe geel...... Hij was oranje maar niet meer mooi genoeg. Nu had ik hem weer oranje kunnen maken maar dan valt al het werk niet zo op......

    En ik had nog 2 bussen groen staan;)

    Ik heb niet echt een bedrijfskleur. De vrachtwagens zijn allemaal verschillend want per kleinkind een vrachtwagen.

    Voor de grondverzet en wegenbouw afdeling zoek ik nog een kleinkind:( :zoeken:

    Ze willen niet meer........

    Moet dus nog een naam verzinnen
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Weer wat nieuws te melden. De draaidoorvoer is binnen. De doos van Magom ook. Echter hebben ze de verkeerde cilinders geleverd. Ik had van de 4 cilinders er 3 met een offset besteld. Echter ze hebben dit vergeten aan de produktie door te geven. Als het goed is worden vandaag of morgen de nieuwe nu gemaakt. Ook zal het toch wel een klus worden de cilinders erop te krijgen. Weliswaar zijn de cilinders zelf ten opzichte van de Leimbach maar 1mm dikker maar vooral de "kop" en "kont" zijn een stuk dikker.

    Eerst maar eens verder met wat we hebben.....

    De draaidoorvoer.

    [​IMG]

    Deze firma maakt ze ook van 2 meter hoog en voor tanks etc. Zal dus wel goed zijn neem ik aan.
    Hier het onderstel verder opgebouwd met de draaidoorvoer er al in.

    [​IMG]

    De kabels ook zoveel mogelijk wegewerkt.

    [​IMG]

    En met de rupskettingen ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    Kapje over de motoren.

    [​IMG]

    De rupskettingen heb ik niet helemaal "door" gespoten. Deze zijn binnen de kortste keren aan de buitenzijde toch weer kaal.
    Ook de draaikrans heb ik niet gespoten. Je ziet hem dadelijk nauwelijks en wat je wel ziet is de krans zelf. Na 3 x draaien is de verf weg.
    Ook kan ik het draailager zelf niet verwijderen. Is een raar groot open lager. Zit denk ik geperst. Was lekker vet dus meteen weer dicht gemaakt.

    Het ventielenblok ook maar van servo's voorzien. Een beste lummel. 2x zo groot als de Leimbach. Max 30 bar met een geadviseerde werkdruk van 18 bar. Aan de bovenzijde heb ik zelf een messing strip gemaakt om de servo's aan elkaar te koppelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje simpel schroefwerk tussendoor.

    [​IMG]

    Klink, klep en beugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier ook klink en beugel.

    [​IMG]

    Ook vast 2 stickers.

    De houders voor de voorlampen onder in de rand van de bovenwagen. Van losse onderdelen naar brandend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van de week ook geklooi gehad met de motor die de bovenwagen laat draaien. Er zaten wat oudere draden aan en de soldering was slecht. De draden net achter het soldeer beetje breukerig noem ik het maar. Bij het los solderen vielen de contacten eigenlijk ook meteen van de motor af. Nader onderzoek wees uit dat de gehele achterkant zo'n beetje vergaan was.

    [​IMG]

    Dus moest er wat anders komen. De motor was van Escap maar info over de specificaties waren niet echt te vinden. De opdruk was niet echt leesbaar meer. Leimbach kon deze ook niet leveren en verwezen mij naar een andere firma. Echter dan zou ik iets van € 140,00 kwijt zijn voor een Faulhaber met gearbox.....

    Na veel zoeken besloten voor een nieuwe RB30 motor van Servonaut te gaan. Goede naam, goede ervaring mee en niet zo groot als een RB35 en redelijk betaalbaar.

    [​IMG]

    Daar moest wel een nieuwe motorsteun voor komen. Alu stripwerk heb ik meestal wel in huis dus veel meten, wat boren, zagen en vijlen.
    Dan krijg je dit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu gesoldeerd en een nieuwe CTI regelaar. Dat oude Leimbach ding ook maar uitgerangeerd. Deze had niet echt een rem en de bovenwagen verdraaide nog wel eens met het graven.

    [​IMG]

    Zoals je ziet is de bodem van de bovenwagen nogal een gatenkaas. Er is dus nogal eens wat gewisseld in de bagger. Voor de motorsteun heb ik gelukkig bestaande gaten kunnen gebruiken. Dus niet nog meer gaten boren.

    Hier alvast een mock up van de grootste onderdelen in de wagen. Het is jammer dat die draaimotor zo middenin staat. De leidingen zullen er weer een beetje omheen gedrapeerd moeten worden. Verplaatsen daar waag ik me niet aan.

    [​IMG]

    We gaan weer lekker verder.......
     
    kos, cvdh, ahop en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Dit begint er weer op te lijken !
    Jammer, pech met de cilinders, nu waarschijnlijk niet op tijd klaar voor Melle, Osnabrück.:( :(
     
  17. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Rolf,
    Vergeet je nu niet iets met de opbouw van de bovenwagen?

    Jij hebt er de verlichting op zitten dus dan heeft de bovenwagen toch een dubbele bodem? ik zie nu alleen de bovenplaat van de dubbele bodem.

    Wat betreft de zwenkmotor, Stahl heeft in de loop der jaren verschillende versies gemaakt van deze kraan. Bij de laatste versie (naar mijn weten) zit de zwenkmotor voor de pomp zodat het ventielblok meer naar voren kan zodat de leidingen boven uit de kap komen en met een boog naar de giek lopen. Bij de eerder versies zoals jij en ik hebben lopen de leidingen onderlangs via het A blok.

    succes met de verdere opbouw.
    gr
    Marco
     
    Ghossie, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  18. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Rolf, zijn de kopjes van de cylinders niet uitwisselbaar? beide zijn ze van de piston los te draaien namelijk.

    verder op de giek zou ik de cylinders zo min mogelijk aanpassen en het verschil proberen met nieuwe bussen op te vangen.
    Het grootste probleem krijg je denk ik bij het A blok hier zal je de voet van de cylinder moeten aanpassen ben ik bang.

    gr
    Marco
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Rolf,

    Jij gaat weer erg hard, mooie constante stroom van update's.:yes::yes:
    Ziet er netjes uit, :thumbsup::thumbsup:
    Heb je de nieuwe "draai" motor al kunnen testen? is de draaisnelheid realistisch?
    Succes met de revisie.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi verslag Rolf en leuk te zien hoe je de tegenslagen oplos en wegwerkt.
     

Deel Deze Pagina