Liebherr 922 Litronic Leimbach

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 25 apr 2016.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt voor jullie reacties.

    Pieter, de revisie op modell truck net kende ik.

    Marco, er zit inderdaad nog een dubbele bodem en die zit er inmiddels al onder. Moest eerst zeker weten dat ik geen gaten meer moest boren. Ik snap niet wat je precies bedoeld met het uitwisselen van de kapjes.

    De motor draait maar het geheel is wel wat luidruchtig. De ruimte tussen de tandwielen lijkt me goed. De krans en pignon zijn niet nieuw natuurlijk. Moet ik nog even naar kijken .
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  3. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Rolf,

    wat ik bedoel is dat de kop op de piston van de cylinder (het uitschuifende deel) er afgeschroefd kan worden, dit kan van zowel de Leimbach als van de Magom cylinder. Als je geluk hebt dan kan je deze uitwisselen met elkaar en dus de Lleimbach kop op de Magom cylinder draaien, dan kan je de bestaande assen en bussen blijven gebruiken en dan hoef je niks verder aan de kop van de cylinder en giek aan te passen. Je hoeft je dan alleen te concentreren op het aanpassen van de voet van de Magom cylinder.

    succes
    Marco
     
    VOLVO FH 16 750, arm1948 en trialrolf vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ok, dat bedoel je. Die zijn schroefbaar inderdaad. Had ik me ook al bedacht. Kan die van magom ook nog opboren. Zijn maar 3mm.
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Goed nieuws, de nieuwe cilinders zijn binnen. Ze hebben dan wel een fout gemaakt bij Magom maar het ook supersnel opgelost. Donderdag de fout gemeld. Vrijdag de goede, maatwerk, verzonden en maandag weer hier in Dinxperlo.

    De cabine is er helaas nog niet. Al contact gehad met de maker. Hij had het als brievenbus pakje verzonden vanuit Duitsland. Dus geen traceermogelijkheden. Hij heeft al aangegeven een nieuwe voor mij te maken. Komt dus sowieso goed maar dan laat ik het hem wel als pakket verzenden en betaal de extra kosten.

    Goed, we gaan weer verder.

    Als je bij Stahl/Leimbach verlichting als optie bestelde dan kreeg je er een vracht plaatwerk bij. Onder andere deze dubbele bodem en een afstandsring voor de krans. € 2,50 aan leds en € 25,00 metaal.

    [​IMG]

    De lamphouders dus gemonteerd en kabeltje doorgetrokken.

    Hier zit de onderplaat er onder en dat geeft ook meteen meer body. Ook heb ik een verdieping gemaakt in het gedeelte vooraan. Eronder electronica en erop de accu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan beginnen we met de cilinders. Eerst de 2 onderste cilinders voor de hoofdarm. Deze moeten dus op de kop komen te staan. Andersom komen ze bij het omlaag gaan tegen de arm. Ook zal er nog een beetje nagedacht moeten worden met de cabine. De cilinder is aan de brede kant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vervang de ringen op de shaft/piston door stelringen. Die zijn wat smaller en zaten ook op de Leimbach cilinders. De ringen van Magom gebruik ik hier als afstandsbussen. De originele bevestiging was niet meer bruikbaar. In de kop van de shaft zit een m3 grubscrew. Daar draai je dan de stelring op.

    Dan de bovenste cilinder. De voet past zo niet. Daar moeten we wat aan doen.

    [​IMG]

    Wat vijlen en schuren......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Valt toch nauwelijks op ;-)

    Dan de bak cilinder. Ook hier moest het een en ander bijgewerkt worden.
    Past niet...

    [​IMG]

    Het ken net zal ik maar zeggen.

    [​IMG]

    En de hele arm in beeld.

    [​IMG]

    Nu dus de hele hydrauliek aansluiten en testen. Hopen dat er niets lekt en alles werkt.... Ook wil ik de Servonaut BMA er eigenlijk uit hebben en alles via de zender programmeren. Scheelt ook weer in de ruimte. Als dat voor het weekend klaar is kan ie mee naar Osnabruck/Melle voor de 24 uurs en op hart en nieren worden getest. Daarna deels demonteren en de arm en cilinders spuiten.
     
    VOLVO FH 16 750, Helicor, Marker en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Rolf,
    Ziet er goed uit zo.:thumbsup:
    Het luidruchtig zijn van de motor kun je oplossen door deze op trillingdempers te plaatsen.
    Ook het plaatsen van een borstelloze motor scheeld al heel veel.
    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    hobbyvanrobbie en arm1948 vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Een brushless draaikrans motor heb ik eigenlijk nooit eerder gezien. Voor de pomp moet ik nog wat vinden maar die komt op rubbers inderdaad. Blijft natuurlijk wel een magom dus zal niet geruisloos worden. Was de Leimbach ook niet. Scheelt dat ik behoorlijk doof ben...;)
     
    demian1290 vindt dit leuk.
  8. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Rolf,

    Mooi dat de stick van de giek bijna rechstaat tenopzichte van de monogiek bij ingeschoven stickcylinder. Dit heb je met de Leimbach cylinder zeker niet en heb ik altijd een minpunt gevonden van leimbach.
    Zou je ook een foto kunnen maken met de cylinder uitgeschoven, ben benieuwd hoever de stick nu inklapt tenopzichte van de mono giek. komt de bak niet tegen de monogiek als zowel de bak als de stick cylinders zijn uitgeschoven?

    gr
    Marco
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,
    De verbouwing/ombouw ziet er goed uit, dit is een hele verbetering, SUPER !! :yes: :thumbsup: :worship:
    Alleen vind ik de cilinders wel een beetje fors uitgevallen, dit vind ik een beetje jammer ! :( :(

    Ik hoop dat de rupskraan zaterdag te zien is in Osnabrück.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Als ik beide cilinders uit schuif dan kan ik net de giek aantikken.

    Morgen maak ik in Osnabruck weer een van mijn wereldberoemde films. Zal ook deze uitgebreid filmen.:koud:

    De cilinders zijn inderdaad vrij grof. Heeft ook wel wat. Industrieel en vintage noemen ze dat dan.
    Denk en hoop dat na het spuiten dit minder op zal vallen.
     
    hobbyvanrobbie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Het geeft hem zekers wat aparts Rolf die grote cilinders. Echt overmatig vind ik ze niet. Je zult nu in iedergeval genoeg kracht hebben om het zwaardere werk te doen.
    Knap ombouw project, je legt de lat steeds hoger.
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  12. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Het ging mooi goed, zag ik.
    :yes:
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie. Ik ben zeker tevreden na dit weekend. Kan hem nu afmaken.
     
    Ghossie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Ik heb de rupskraan zaterdag in Melle live zien draaien, naar mijn inziens het ging het heel goed.
    De rupskraan draaide mooi rustig en de cilinders zijn best sterk, zo te zien.
    Op de foto's leken de cilinders fors, maar nu ik de cilinders live heb gezien, vallen de afmetingen best mee, als ze straks in de kleur zijn gespoten valt dit niet meer op en is het mooi één geheel.

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2018
    trialrolf en Ghossie vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, even weer een kleine inhaalslag maken want het bouwen gaat sneller dan deze rapportage......

    De bak cilinder of hoe het ding heet beviel me zo niet. De plaatsing is ongunstig. Hij raakt bij geheel uitschuiven net niet/wel de arm. In een filmpje op you tube en het bouwverslag in een duits forum had ik gezien dat iemand de cilinder op een andere plek had bevestigd.
    Dus dat ook maar even proberen.....

    [​IMG]

    Hierdoor werd de cilinder echter wel een beetje kort, althans de schacht. Daar ga ik dus geen andere cilinder voor kopen....Gelukkig is deze snel en makkelijk te verlengen. Deze oplossing is even tijdelijk. Zodra deze lengte goed blijkt vervang ik deze door een buisje. Dan valt ie minder op. De stelring moet voorkomen dat ie mogelijk te ver inschuift.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen was het tijd de hele hydrauliek aan te sluiten. Dat ging op zich vlot. Daar verder ook geen foto's van. Olie d'r op en draaien maar....vult zich langzaam....beetje druk opbouwen en sh#*t. Lekkage. De aansluiting van de retourleiding op de tank lekte. Hier zit toch best nog wel aardig druk op. Probleem is dat een vlakke aansluiting met een vlakke pakking moet afsluiten op een ronde tank. Ik heb hier een siliconen ring bij tussen geplaatst en opgelost.

    De meest linkse aansluiting.

    [​IMG]

    Weer draaien, druk opvoeren, cilinder raken vol. Toerental omhoog.....Kl#@*. Het filter van Magom drukt zijn pakking eruit. Troep, troep en vettige troep...... Schoonmaken bah. Gelukkig remmenreiniger van de Action voldoende op voorraad.

    Wat is er aan de hand? Op het filtertje staat geen pijltje. Gezocht op de site en internet. Niets te vinden. Dan maar weer inbouwen maar andersom. Zal dus wel met een richting te maken hebben? Druk erop en weer poef. Nu wel een tissue ertussen maar toch ook nog weer olie in de machinekamer gelopen. Weer opruimen....bah.

    Dan maar alternatief. De Leimbach filter gaat er in. Veel groter ook en dat is meteen lastig. Waar zet ik hem neer. Helaas zitten de aansluitingen aan het ventielenblok eigenlijk aan de verkeerde kant t.o.v. de pomp. Passen en meten en nieuwe leiding knippen. Het ken net....wel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is lekker vol maar nu werkt ie prima. Het ventielenblok is monsterlijk groot! Later toch ook de manometer er uit gehaald. Ik wil nog een aansluiting gaan maken met een koppeling op het T stuk zodat ik hem bij onderhoud en dergelijke wel kan aansluiten. Moet ook een ander voor komen want deze gaat maar tot 16 bar. Ik heb het geheel nu zo ingesteld dat de pompmotor alleen draait bij bediening van een ventiel. Hij wekt dan 14 bar op. Als ik 2 ventielen tegelijk bedien gaat het toerental iets omhoog. Verder kan ik met een schuif de pompmotor constant laten draaien zodat ie bij het bedienen van een ventiel op vol toerental gaat draaien.

    Dus bij wat zwaardere grond draait ie dan op vermoedelijk 18 bar want Magom levert hem met die instelling af. Ik was bang dat de pomp mogelijk een beetje onderbemeten zou zijn en de snelheid wat aan de lage kant. Net als bij het Leimbach systeem. Niet is minder waar. Hij zal inderdaad wat luidruchtiger zijn dan de ook bij Magom leverbare Jungpomp maar kost ook minder dan een derde van het geld. Ook is de Jungpomp erg groot en de tank erg klein. Als daar dan nog een grotere losse tank bij moet dan moet er een karretje achter.

    Dan de verdere afwerking. De deksel van de machinekamer. Ik gebruik weer niet de originele maar een styreenplaat 3 mm met de Bruder "motorkap". Hierin toch maar preventief een schakelbare ventilator gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas was mijn cabine nog steeds niet binnen. De conclusie van mij en de maker was dat nu ergens een postmedewerk(st)er met een 3D geprint iets zit waarvan ie waarschijnlijk niet eens weet wat het is. Zonder morren bood Simon mij aan de cabine opnieuw te printen en nu met track & Trace op te sturen op zijn kosten. Hulde. Als het goed is wordt hij deze week opnieuw geprint en opgestuurd.
    Maar voor de 24 uurs, de grote test, moet er toch wel een cabine op zitten. Dat smoelt tenminste nog een beetje op de film en foto's.
    Dus de Stahl cabine erbij en er een bodem in gemaakt van styreen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hopla. Het valt ook nog erg mee vind ik hoe ver deze uitsteekt door de cilinders.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zover zal de nieuwe cabine dus ook uitsteken. Ik heb al een ideetje hoe ik dat nog een beetje kan camoufleren. Denk dat het dus niet noodzakelijk is de nieuwe cabine te versmallen.

    Hier nog een paar foto's van het geheel. De hydrauliekslangen zijn nog aan de lange kant. Dit omdat ik voor het spuiten van de arm en de cilinders de leidingen weet af moet knippen. Deze zijn namelijk maar 1 keer te gebruiken cq 1 keer aan te sluiten. Om ze los te maken moet je ze open snijden op de aansluiting en er dus een "kontje" af knippen zeg maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Afgelopen weekend dus de vuurdoop gehad. Lekker graven in niet al te zwaar zand. Mengsel van potgrond, zand, wat grint en aan de droge kant....
    Eerst een paar keer kijken of er niets lekt en of het niet te heet is binnenin maar de ventilator niet nodig gehad. Ik heb de nodige vrachtjes geladen en laat in de avond nog bij de sorteermachine de boel opgeruimd. Heerlijk gewoon. En als ie op het parcours staat valt het geluid ook mee. Nog een tip gehad om de pomp op een siliconen matje te zetten. Ook voor de resonantie. Dat ga ik ook nog proberen.
    Het onderstel heeft al wel te lijden gehad onder de omstandigheden. Een paar keer een steentje in de ketting vast gehad. Dat trekt ie dan toch niet meer. Ook hebben de regelaars voor de kettingen geen rem. Ik trek mezelf van de plek en rol zo het gat in......

    Hier de lakschade.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het "voorwiel" is het meest gehavend. Dat was ook voor het spuiten ook al en door de constructie kan het eigenlijk ook niet anders. Het zand wat mee komt schuurt het wiel kaal in de wielophanging. Patina, kan ik ook verder niets aan veranderen of ik moet niet rijden.....Het is wel een gebruiksartikel ;)

    Zo, inmiddels een lang verhaal geworden. De kraan ligt weer deels uit elkaar. De cilinders staan al in de grondverf net als wat ander klein spul. Morgen de arm en de de boel in de lak zetten. Ook komen morgen de nieuwe regelaars voor de kettingen. Op de demo in Gorinchem moet ie dan klaar zijn hoop ik.
    Ik zit nog wel te denken over de belettering. De mooie stickerset die Fechtner verkoopt vind ik wel erg duur. Die zat er al deels op toen ie nog oranje was. Het is ook eogenlijk geen Liebherr meer maar meer een "Stevens" ha ha. Daar moet ik nog even op broeden. Er is geen kleinkind op komst dus misschien nu iets met een eigen naam..... Tot de volgende
     
    ahop, hobbyvanrobbie, Helicor en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Gaaf Rolf!


    Je bedoelt, dat het geen Liebherr meer is , maar meer een Steevens. Dan is het meer een Liebe Herr Steevens :)
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja Rob, maar als ik dat op mijn eigen kraan ga zetten..... weet niet :)

    We gaan weer een beetje verder.

    De cilinders zijn dus gespoten en gedroogd en klaar voor montage.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het viel me erg mee. Na demontage was het toch wel een beetje vette boel. Had ze namelijk leeggepompt. Met de beroemd beruchte remmenreiniger helemaal gepoetst. Had eigenlijk wel verwacht dat er ergens nog een plekje zou zijn maar het viel mee. Ik vind ze strak in de lak!
    Ook de voorste arm heeft een laklaag gekregen. De verzinkboutjes zijn nog wel zichtbaar maar dichtplamuren was geen optie. Dan hadden de gaten dieper gemoeten en gezien het feit dat het aluminium best wel dun is.... Ook is een latere demontage voor wat dan ook niet meer mogelijk. Hier en daar mogelijk nog wat camoufleren met een sticker of dergelijke.

    [​IMG]

    Dan de rijregelaars. Deze zijn weer van CTI maar dan met rem. De Thor 15 HF. Deze zijn na inkorten van de diverse kabels weer op dezelfde plek gekomen. Daar zit ook de regelaar van de draaikransmotor. Op kleine ruimte dus 3x2 motorkabels, 3x2 stroom en 3x naar de ontvanger. Daar naast komen hier ook de kabels van de ventielen naar de ontvanger. In plaats van een grotere ontvanger heb ik daarom een andere ontvanger aan de andere kant geplaatst voor kanaal 9 t/m 12. Hier zit de ESC van de pomp, met bec, en de verlichting en de ventilator dan op.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn complimenten nogmaals voor Wil en Piet die het toch lukt het er opgeruimd uit te laten zien. Heb mijn best gedaan maar het blijft een zootje optisch. Wat wel handig is dat ik weet waar alles zit en voor dient. Dat natuurlijk ook opgeschreven zodat dit over 10 jaar bij de volgende revisie nog steeds zo is.

    We naderen langzaam de finish.......
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    :):)
    Hallo Rolf,
    Bedankt voor het compliment. :yes: :thumbsup:

    Het valt bij jou nogal mee hoor met de bedrading.
    Ik heb afgelopen zaterdag in Melle diverse voertuigen gezien met een storing,waar de bedrading in beeld kwam.
    Nou Rolf, bij sommige was het best schrikken hoor !
    Geen wonder dat men dan een storing krijgt, zeker als je niet meer weet, wat /hoe je iets hebt aangesloten, zeker als je niets hebt opgeschreven. :( :(
     
    MarlinNavigator vindt dit leuk.
  19. ElectricMike

    ElectricMike

    Lid geworden:
    28 sep 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Rolf,
    Ik vindt de kraan er erg ziet goed uit zien.:thumbsup:

    Zelf ben ik ook bezig met mijn 922 te verbouwen.

    Foto is een klein stukje van hoe ik hem verbouwd heb ook met magom hydrauliek

    IMG-20170501-WA0008.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2018
    ahop, Helicor, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, jij gaat nog een paar stapjes verder met het leidingwerk. Mooi hoor.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina