Liebherr hc-l 355

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 2 jan 2013.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Omdat het oude topic op slot zit en ik eigenlijk over nieuw wil beginnen een nieuw topic over de bouw van mijn kraan.
    Voor mensen die geintereseerd zijn hier het hele bouwverslag:
    bouwverslag-liebherr-hc-l-355-1-16-update-038-a

    Hier zal ik het begin eerst even kort samenvatten om daarna verder te gaan met de gewone updates.

    Zo is het makelijker en overzichtelijker als in het oude topic.

    Ik zal updates in nieuwe berichten plaatsen zodat het wat makelijker te lezen is.
    Alvast veel lees plezier gewenst.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    je kan door piet het slotje der af laten halen mitchell???
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 1 ontwikkeling:

    Eerst een foto van de echte:

    [​IMG]

    Waarom dit model:

    Ik wilde eerst beginnen met een liebherr mk 80 (een mobiele torenkraan)
    Maar aangezien het mijn eerste eigenbouw model zou worden met iets makelijkers begonnen.
    Toen besloot ik een liebherr ec-h te bouwen (een gewone torenkraan met katgiek)
    Maar de katgiekdelen werden 70cm de stuk en ja waar ga je dat opslaan als je het niet gebruikt?
    Toen werden er op de kop van zuid (ik kom uit Rotterdam) 3 van deze kranen opgebouwd voor een project.
    Toen kon ik veel detail foto's (853) maken.
    En dat is ontzettend belangrijk bij het ontwikkelen van een schaalmodel.

    En toen was het project geboren en begon het tekenen/denken.

    Mvg. Mitchell
     
  4. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    heb net even het verslag door zitten lezen!

    wat een werk joh!! en wat gaaf alleen jammer dat je het der bij had laten zitten (weet niet wat der gebeurt was )

    maar ben blij dat je het gaat vervolgen.
     
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 2 het begin:

    Toen na veel reken/denk werk kwam de conclusie dat het realiseerbaar is.
    Niet alles is op schaal na te maken maar er zou een goed functionerend model haalbaar zijn.

    Dus op een dag naar de metaalwinkel en het eerste messing is gekocht.
    Waarom messing? mijn vader bouwde al geruime tijd modellen 1:50 van messing. Dus met deze basiskennis en de gereedschappen die reeds beschikbaar waren begonnen.

    De eerste foto van de materiaalen:

    [​IMG]

    1,5 kilo messing materiaal 16x16mm koker voor de staanders en 8x8 masief voor de uithouders. Dit werd het eerste 6mtr deel van de kraan.
    Het is de mast waar de kraan op "staat".

    [​IMG]
    Bouw van de kant met de driekhoekspijlen.
    Deze zitten erin omdat de kraan zichzelf op kan drukken "uitklimmen" genaamd.
    De kraan drukt zich met een frame op zodat er een nieuw torenstuk bovenop geplaatst kan worden.
    [​IMG]
    Hier is de kraan aan het "inklimmen" het gele stuk is het klim gedeelte.
    Het giekdeel in de haak is om de kraan in evenwicht te houden als er geklommen wordt. Het deel wat voor de mast hangt is naar buiten gereden toen de kraan opgedrukt was.
    Dit ga ik in model niet realiseren ik zie hier namelijk niet de toegevoegde waarden van. Het is wel in model te realiseren zo is dat te zien in dit topic:[1:14 Wedico] Liebherr Turmdrehkran 630 EC-H 40 - Krane - Modell-Baustelle.de


    [​IMG]

    Zo ziet dat eruit met dwarsspijlen.

    Tot zover update 2.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2013
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo is een lang verhaal gaan we het ook niet meer over hebben.
    Waarom overnieuw?
    Ik wil het verslag uitgebreider schrijven met meer uitleg over de techniek van de kraan zelf. Zodat het ook voor mensen die geen verstand van kranen ook leerzaam is.

    Mvg. Mitchell.
     
  7. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    ik ben egt heel blij dat je tog weer veder gaat
     
  8. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    Hea
    Vraagje ik wil over een tjjdje een container trailer inmekaar knutselen met messing. Maar hoe soldeer je dat ? Werkt dat het zelfde als hoe je draaden soldeert ?.

    Gr rick
     
  9. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    mesing moet je goet verwarmen en meschienook op schuuren
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 3 eerste 6 mtr deel:

    Zoals in de vorige update gaat het nogsteeds over het eerste 6 mtr. deel.
    Aangezien ik toen nog niet zoveel ervaring heb duurde de bouw behoorlijk lang.
    Als ik nu zou beginnen aan de kraan zou ik het heel anders aanpakken.
    Maar aldoende leert men ook al zal het wat langer duren voor hetzelfde resultaat.

    Hier een foto met alle driehoeken erin. Ik bouw altijd eerst 2 kanten van een giekdeel. Dan kan je het nog vlak solderen. Daarna als de 2 zijkanten af zijn en voorzien van spijltjes ga ik het mastdeel "vierkant" maken. Zo hou je het mastdeel haaks wat ontzettend belangrijk is om er eventueel later meer mastdelen bij te maken. Nou is het werken met malletjes veel makelijker als zo los uit de hand. Maar als je jong bent wil je nu eenmaal alles snel en heb ik deze uit de hand gesoldeerd. Het mastdeel is helemaal haaks enzo maar met malletjes had het makelijker geweest maargoed.

    [​IMG]

    Hier het 1e deel te zien.

    [​IMG]

    Hier de 2 zijkanten met spijltjes. Daarna soldeer ik er 4 uithouders in en ga daarna de overgebleven zijkanten van spijltjes voorzien.

    [​IMG]

    En zo ziet het mastdeel er dan uit met alle spijltjes.

    [​IMG]

    Toen dit af was was het toch even slikken. Het model wordt ontzettend groot. Maar wat wil je anders in schaal 1:16.

    Tot zover update 3.
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Messing soldeer je niet als draaden.
    Messing stook je warm met een vlammetje en gelijdelijk verwarmen.
    Kijk anders even in het "oude" topic met een uitleg over hoe te solderen.
    Dit komt later aan bod bij het broekstuk van de jib.

    Even geduld nog.

    Mvg. Mitchell
     
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 4 6mtr deel afwerking:

    Mischien niet zoals in het oude topic op volgorde van bouw maar in volgorde van deel. Dit is mischien makelijker te volgen.

    Het 6 mtr deel moet natuurlijk ook te koppelen zijn.
    Hier zitten in het echt 8 pennen per deel.
    Nou zag ik het niet zitten om 8 pennen per deel te gaan draaien en dan met splitpennen te werken. Dus bedacht ik het volgende:

    [​IMG]

    Eerst 4 stukken masief 14x14 op maat gezaagt en natuurlijk even gepast.
    Daarna zijn er gaten in geboord en alleen in het masief schroefdraad getapt m4. In de bovenkant van de giek zijn gaten geboord.
    Hier heb ik eigenlijk geen foto's van. Maar die zullen vanzelf wel een keer voorbij komen.

    [​IMG]

    Omdat als een torenkraan gaat zwenken er onzettend grote torsie krachten in de giek komen zitten er ook torsiestangen in.
    Deze zorgen ervoor dat het giekdeel niet kan torderen met de krachten die er vrij komen.

    [​IMG]

    Ook bovenin zit een torsiestang.

    [​IMG]

    Hier het begin van het bordes in de giek. Aangezien de machinist ook boven moet komen loopt er door heel de giek een trap.
    Meestal zit er wel een lift naast maar niet altijd.

    [​IMG]

    Hier een beter blik op het bordes. De trap wordt er later ingelijmd omdat die niet gespoten wordt. Relingen moeten er ook nog ingesoldeerd worden maar dit komt als het model klaar is en getest. dan komen de details.

    [​IMG]

    Nog een blik op de zijkant. Ook is 1 van de 4 hijsogen te zien om het giekdeel op te hijsen.

    [​IMG]

    Hier nog een foto van het orgineel.

    Tot zover update 4.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2013
  13. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Van update 4 naar 5 :D

    Het 6 meter deel is af en dan?
    Aangezien de jib een heel ander verhaal is bedacht ik het volgende.
    Ik wil de jib maximaal 45 meter lang maken (2,81mtr)
    Dit betekent 1x broekstuk 2x 10mtr deel 1x5mtr deel 1xkop.
    Aangezien er dan combinaties te maken zijn van 30/35/40/45mtr giek moet dit allemaal uitwiselbaar worden. Maar hoe werk je maatvast zonder mal?
    Ik dacht als ik begin met het 5 meter deel kan ik daar alles aan vastzetten en dan in elkaar solderen. Dan gebruik ik het 5 meter deel als mal zegmaar.
    Dus zo gezegt zo gedaan.

    [​IMG]

    Ik begon vrolijk met bakken. Materiaal liggers 8x8 koker(gewichtbesparing)
    En 4mm rond masief.

    [​IMG]

    Toen was er deel 2 en toen kwam ik erachter dat het deel 16mm te breed was:2gunfire:
    Ik was vergeten de 2x 8x8 kokers van de lengte van de uithouders af te halen. Zo zie je maar weer een foutje is snel gemaakt als je te snel wil werken.

    [​IMG]

    Ik ga er niet te uitgebreid op in op dit deel waarom lees je dalijk.

    [​IMG]

    Hier het hele deel zo goed als af dacht ik. Tot ik ging kijken bij het afbreken van de echte kraan. Hier heb ik veel detail opnames kunne maken.
    En dan ga je naar je eige model kijken. En blijkt dat de schoren niet goed zitten. Hoe komt dit? Ik heb naar foto's gekeken die vanaf onderaf genomen waren en vertekend door de overige spijlen.
    Zo leekt het net of na elke schuine spijl een rechte kwam.
    Maar dit was niet het geval. conclusie: weer te snel gekeken.

    [​IMG]

    Hier een foto met het broekstuk (komt later aan bod)
    Met alle spijltjes vervangen zoals het hoord.

    En toen:

    Toen gingen we gaatjes boren voor de verbinding. Dit worden gafelverbindingen zoals de echte.
    Toen is de boor weggelopen en zat het gat uit het midden.
    Dit proberen recht te krijgen en dat ging voor geen meter.
    Dus? Giekdeel aan de kant gegooit deze wordt niet gebruikt.
    Waarom? ik bouw deze kraan 1x en dat wil ik goed doen.
    Als ik ga lopen prutsen erger ik me daar dalijk aan en dat wil ik niet.

    Dus uiteindelijk besloten het giekdeel niet te gebruiken dus veel tijd verspild en geen meter verder. Dat is leuk met haast.

    Tot zover update 5.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2013
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 6 het broekstuk:

    Aangezien het 5 meter deel mislukt was (te lezen in de vorige update)
    Dacht ik en nu? 1 van de moeilijke delen is het broekstuk.
    Waarom? Hoe ga je deze laten schanieren op de draaikrans?
    Wordt dat gelagert of niet? En zorgen dat het ook nog is sterk wordt en lang mee gaat.
    Kortom niet alles is makelijk :)

    Dan de materiaal keuze masief/koker.
    De achterkant loopt taps toe. Hier heb ik masief toegepast.
    Omdat bijde dan gewoon gefreest konden worden en netjes tegen elkaar aan kwamen. Plus het gat waar de giek op schaniert nu in een masief stuk zit. De voorkant is weer uit koker gemaakt om het gewicht te reduceren.

    [​IMG]

    Hier een beetje uitgelegd hoe het moest komen. Dat taps toelopende deel moet wel precies in het midden zitten. Anders is dat dalijk geen gezicht.
    In de koker zit eerst een stukje masief gesoldeerd. Hier zit een draadend in die ook in het masieve stuk zit. Zodat dit nog beter aan elkaar zit.
    Ook bij het tapse stuk zit draadend om deze ten alle tijden bij elkaar te houden.

    [​IMG]

    Hier het voorstuk met de draadende.

    [​IMG]

    Spijltjes op maat gemaakt.

    [​IMG]

    Erin gesoldeerd. (ja hij staat op zijn kop)

    [​IMG]

    Het mooiste moment. Als je kijkt of het klopt en ja het klopt :banana::banana::banana:

    [​IMG]

    Het moeilijkste het goed aftekenen en frezen van de 2 schuiven delen. (4 eigenlijk)

    [​IMG]

    Hier wordt je als bouwer blij van als dat ook lukt:banana:

    [​IMG]

    Nog maar een foto.

    [​IMG]

    Hier gesoldeerd met het 5 mtr deel wat niet meer mee doet.

    [​IMG]

    Ook nummer 2 gesoldeerd.

    [​IMG]

    Het nadeel dat de achterkant masief is dat het broekstuk altijd achterover staat.

    [​IMG]

    Ook met het begin van een nieuw 5 meter stuk.

    [​IMG]

    Let niet op de ruimte tussen de 2 delen hier moeten de gafeltjes nog gemaakt worden dan zitten ze dichter op elkaar.

    [​IMG]

    Het begint een beetje op een kraan te lijken.

    [​IMG]

    En dan het spannende moment het gaatje boren waar de giek op schaniert. Alle 2 de delen gelijk houden. Als dit gaatje scheef zit betekent dit dalijk dat de giek scheef staat.
    En als er dan 2,8 giek op zit is dat geen gezicht.

    Maar dat is allemaal goed gekomen.

    [​IMG]

    Even een plaatje van het orgineel.
    Hier zitten nog 4 plaatjes net na het schanierpunt. Ik denk ter versteveging.

    Dus die komen er op het model ook.

    [​IMG]

    Een plaatje gemaakt met een gaatje.

    [​IMG]

    Doorgezaagt.

    [​IMG]

    En gevijlt/gesoldeerd.

    [​IMG]

    Netjes afgewerkt.
    Hier nog een schroefje om de delen bij elkaar te houden dit wordt netjes een draadend.

    [​IMG]

    En dan de spijltjes erin. Let even niet op de streepjes de 1e is namenlijk nog te lang.

    [​IMG]

    En gesoldeerd.

    De rest van de foto's komen later aan bod met even een kleine soldeer uitleg.

    Tot zover update 6.
     
  15. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    schitterend werk!!!
     
  16. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    ziet er goed uit
     
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 7 10 mtr deel:

    Het broekstuk krijgt later nog vervolg (met beetje uitleg over het solderen)
    Dus gaan we verder met het 1e 10 mtr deel.
    Het 10 mtr deel is eigenlijk gewoon een tussenstuk met niet al te veel moeilijke dingen erin.
    Het enige wat een beetje kracht moet kunnen hebben zijn 2 oren die eraan zitten. Deze houden de giek horizontaal als de giek gestreken is.

    [​IMG]

    Hier te zien aan het einde van het rode deel.
    Deze zijn ervoor dat als de giek gemonteerd is de versteldraad ingeschoren kan worden. En natuurlijk ook uitgeschoren kan worden zonder dat de giek vastgehouden hoef te worden door een evt. hulpkraan.

    Dit moet in model ook de giek kunne houden dus dat moest stevig vast zitten.

    [​IMG]

    Hier de foto's van het model de 1e kant van spijltjes voorzien.

    [​IMG]

    En natuurlijk ook de andere kant.

    [​IMG]

    Nog de nodige spijltjes over.

    [​IMG]

    Alle 2 de kanten voorzien van spijltjes.

    [​IMG]

    Andere kant.

    [​IMG]

    En het 10mtr deel met het broekstuk en ja het past ook nog :banana:

    [​IMG]

    Hier een blik door de giek heen.
    Waarom dat is wordt later uitgelegd.

    [​IMG]

    Hier het giekdeel zo goed als af.
    Voor bovenop de giek is een rek te zien. Hier komen de schijven op te staan om in te scheren. Die v vormpjes op de giek zijn om de draad op te vangen die de giek horizontaal houd. Deze blijft tijdens het hijswerk zitten.

    [​IMG]

    Hier een foto van de echte waar het frame en alles goed te zien is.
    Verderop zit een frame waar de hijskabel overheen loopt als de giek vlak ligt. Deze moeten er nog op gemaakt worden.

    [​IMG]

    Hier een beter foto ervan het gaat om het rode frame met de witte rol.

    [​IMG]

    Ook zitten hier 6 van die v vormpjes op. Er komen er maar 4 op de andere 2 zijn voor het broekstuk.

    [​IMG]

    Zo ziet dat er dan uit. Staalkabel zal wel iets dikker worden.

    [​IMG]

    Hier moeten de oortjes alleen nog gesoldeerd worden.

    [​IMG]

    Hier trouwens een blik op de overgang van het ene naar het andere mastdeel.

    Tot zover update 7.
     
  18. truckfan

    truckfan

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    9
    mooi kraantje mitchell heb je eventueel ook foto's van de bovenbouw van de kraan of zijn die er nog niet
     
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Voor jou wel:

    [​IMG]

    Voor de rest nogeven geduld.

    Mvg. Mitchell
     
  20. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Update 8 de kop:

    Aangezien het broekstuk en 10 mtr deel zo goed als afzijn begonnen met de kop.
    Dit is ook een best wel moeilijk onderdeel.
    Het stukje waar de tuidraden aan de kop vast zitten moet natuurlijk goed met elkaar verbonden worden. Ook de kop zelf zit best wel ingewikeld in elkaar.
    Tuidraden zijn trouwens de kabels die de kop van de giek verbinden met het schijvennest. Het schijvennest zijn dat frame met schijven dat weer met de a-bok verbonden zijn door staalkabels. Door deze op en af te lieren top je op/af.

    [​IMG]

    Even een plaatje erbij boven de cabine is het schijvennest.
    rechts achter de cabine zie je net een stukje van de a-bok.
    Links van het schijvennest lopen de tuidraden naar de kop van de mast.
    Als mensen nog vragen hebben over de technische termen van een kraan stel ze gerust. Ik heb zat foto's om het een en ander uit te leggen.

    Terug naar de kop:

    [​IMG]

    Als eerst een plaatje gemaakt. Dit is het begin van de kop.
    Deze wordt tegen de liggers aan gesoldeerd.

    [​IMG]

    Hier even het plaatje omcirket wat ik gemaakt heb.
    Het is een beetje rot uitleggen maar ik doe mijn best.

    [​IMG]

    De 2 zijkanten uitgeknipt.

    [​IMG]

    En op elkaar gesoldeerd.

    [​IMG]

    Op maat gemaakt zoals tekening.

    [​IMG]

    Hier wat duidelijker het plaatje wat ik als eerst gemaakt heb komt plat op het vakwerk gedeelte. De 2 plaatjes die nu nog op elkaar zitten worden de hoofdsteunen van de kop. Het plaatje dat ervoor licht wordt versteveging zoals de echte ook heeft. De laatste uithouder die je ziet zitten gaat er nog uit. De spijltjes die halverwege stoppen worden nog doorgetrokken tot tegen de kop aan.

    [​IMG]

    Een beter blik erop.

    [​IMG]

    En zo moet dat eruit komen te zien.

    [​IMG]

    En met een 1:50 model ernaast. Kop in elkaar gesoldeerd en daarnaast aluminium om de schijven van te draaien.

    Tot zover update 8.
     

Deel Deze Pagina