Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Gisteren een afstel cessie gedaan met beide modellen.
    Axiome 70 Plettenberg Orbit met een 16x8 propeller
    regelaar Castle creations Edge 75 en een I gyro 3e van powerbox.
    Hitec 5245 MG servo s
    De Axiome weegt met een 3200 ma SLS lipo 2485 gram


    Galaxy Plettenberg advance 30-10 met een PT 21x13 extreme wideblad propeller en de Mayr 22x12/11
    De Mayr propeller is van hout en propeller weegt 81 gram . Om de lipo niet te hoeven overplaatsen bij propeller wissel is ook voor de "" zware PT propeller gekozen.
    De PT propeller weegt 75 gram en is ook al EL verkrijgbaar en weegt dan 39 gram.
    Met deze propellers is het model mooi langzaam geworden en is er voldoende trekkracht in de verticale figuren.
    Regelaar OMA regelaar van OS Max, Servo s 3 stuks Futaba BLS 551 , 2 stuks BLS 153 schakelaar Emcotec 6 volt.
    Lipo SLS 5000 Ma en 4400 Ma.
    De galaxy weegt met de 5000 Ma SLS lipo s 4700 gram en met de 4400 ma SlS lipo s 4670 gram.
    Met de 4000 Lipo s is 4600 gram haalbaar, dan moet wel de lipo dicht achter de motor geplaats worden.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Tijdens het testvliegen van de Axiome vond ik het toerental nog hoog, De plettenberg Orbit 25/18 is nu voorzien van een 16x 8 Apc propeller. Gisteravond een 17x 8 propeller er op geschroefd en getest.
    Het is ongelofelijk dat zo een klein motortje deze propeller aankan zelfs 17x10 lijkt nog mogelijk.
    Geen enkel probleem,ook de reglaar blijft koel.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Afgelopen week ,het was toch geen vliegweer de Hacker Q 80 XS uit de Jupiter geschroefd .
    Samen met de prima werkende Jeti Spin 99. Ook de Jupiter krijgt een Plettenberg advance 30-10.
    De Plettenberg met de YGE 90 regelaar weegt 685 gram, de Q80 met de aangepaste Jeti spin is 10 gram lichter.
    Verschuiving van het zwaartepunt is niet echt een probleem.
    Voor de Jupiter wordt een PT 21X13 W EL ( breedbladige propeller gemonteerd) gemonteerd.
    Deze combinatie is uitgebreid getest op de Galaxy.
    Moest wel een nieuwe spinner kopen, de Marquez spinner voor de Hacker heeft een achterplaat met een centreer bus welke niet op de as van de Plettenberg past.
    Zodra de spinner binnen is kan ik er mee vliegen.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]ater
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierbij wat foto s van het eindresultaat.
    De motor is aan de achterkant voorzien van een houten spant wat de gehele motor omvat.
    De motordrager is zo gemaakt dat de motor gemakkelijk uitneembaar is, en ook verwisselbaar is voor een ander fabricaat.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Een bijzondere ervaring met de Os regelaar.
    Vorige week zondag moest ik de boel snel inpakken vanwege regenbuien aan het einde van de vliegdag.
    Met de aggregaat was ik lipo s aan het laden.
    Vroegtijdig het laden afgebroken. ik wist zeker dat lipo 1 volledig geladen was.
    Afgelopen zaterdag lipo 1 in de galaxy gemonteerd, ik meet altijd voor elke vlucht de lipo s .
    Deze keer niet .
    Stijg op , geen vermogen 40 % ongeveer.
    Veilig geland, er bleek maar 30 % nog in de lipo aanwezig .
    tijdens een gewone vlucht kan ik 9 minuten vliegen en is er dan nog 18 % in de lipo aanwezig.
    Geen enkel vermogensverlies is dan merkbaar.
    Kennelijk reageert de regelaar als er wordt gestart met een niet volledig volle lipo.
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Vreemd, ik vlieg meestal tot 23% en laad da direct, je moet dan bij een lader met twee uitgangen wel de juiste accu pakken. In een vlucht waarbij ik deze lege accu in mijn model plaatste had ik full throttle bij de start, voldoende vermoge in de eerste figuren en begon het vermogen na 1, 5 minuut langzaam af te nemen, na 20 seconden ging de motor uit en ben ik veilig geland. Eindspanning netjes op 12V.
    Bij het laden ging er 93% van de accu capaciteit in, dit is het 3e seizoen met deze accu's. Ik heb de voltage cutoff op soft staan.


    Hoe zit het eigenlijk met de motor offset, is dat niet meer nodig als je koers stabilisatie toepast?
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ed, bij een te lege lipo kan de regelaar het zien als een 9s setup tijdens initialisatie.
    Dat kan dat verklaren dat je geen power hebt.
    Ook kan een van de cellen niet meer OK is.
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Hoe zit het eigenlijk met de motor offset, is dat niet meer nodig als je koers stabilisatie toepast?
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Sommige effecten wel anderen niet.
    Het heel weinig tegen willen rollen door het motorkoppel zal in een statische situatie (dezelfde gasstand) gewoon aanwezig blijven en zal de gyro niet op reageren.
    P-effect (door met gas erop plots aan je hoogteroer trekken en links uitbreken) zal wel de gyro wel wat mee doen.

    Als je alle verhandelingen van Bryan Hebert er op na leest heeft een toestel helemaal geen down en side thrust nodig. Met een goed ontwerp en afstelling is dat geheel te elimineren (Volgens B.H.)
    Zijn laatste ontwerp heeft een goede pers.
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Bryan Hebert even opgezocht, die allure is even wennen. Wat een romp volume en zij oppervlak. De vleugeltjes vallen compleet weg.
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De motor had beperkt vermogen, Geland en gemeten ,30 % gemeten en 10 s zichtbaar,
    De lipo geladen tot 100 % ,getest gemeten en weer gewoon mee gevlogen.
    Hierna nog 10 vluchten gemaakt met het pakket geen verschil merkbaar met voorheen .
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Mijn ervaringen met de I Gyro op de axiome 70.
    Het model voelt aan als een 2.60 m 1 M kist.
    Als eerste zo uit de doos de gyro ingebouwd en settings op 100% gezet.
    Met een draaiknop de juiste uitslag gevonden.
    Aileron 40% en hoogte 50 %, RR 100% deze uitslagen via de computer ingebracht in de gyro en een 3 standen schakelaar toegewezen.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De rest van de reactie komt nog,de hotel WIFI stopte er mee.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Deel 2 ervaring met de I gyro.
    Met de toepassing van de Gyro moeten de uitslagen van aileron en hoogteroer 20% vergroot worden.
    De gyro is een hulpmiddel ,het model vliegt niet vanzelf, de vleugels zijn in rechte vlucht altijd levell.
    Met meskant dient ook lichte ondersteuning te worden gegeven om het model weer in rechte lijn te leggen.
    Maar mijn voornaamste doel is met een klein model met wind 5 te kunnen vliegen is bereikt.
    Het voelt stabiel en ziet er stabiel uit.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Tijdens mijn bezoek aan de Wereldkampioenschappen F3A in Dubendorf heb ik de gelegenheid gehad om uitgebreid in de keuken der regelaars te kijken.
    Naast de bekende regelaars kwam ik een aantal deelnemers tegen die met de Jeti Mezon regelaar vlogen in combinatie met een Q 80 XS.
    Opvallend van deze regelaar is ,dat de aanloop van de motor in tegenstelling tot de bekende Spin wel mooi is, heel soft net als bij de YGE en de OS max reglaar.
    De regelaar heeft een BEC welke in combinatie met een heel kleine lipo ( 50 Ma) genoeg voor 1 F3A vlucht wordt ingezet.
    Voorts heeft deze regelaar dezelfde instel mogelijkheden als de Spin.
    Met deze regelaar kan de Q 80 XS een propellermaat aan welke met een Jeti Spin out of timing problemen geeft.
    Andrew Jesky (4e ) vloog met een Q 80 XS en een 21.5 x 13 propeller in combinatie met een Jeti Mezon 90 regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Tijdens ons 1 daagse bezoek aan het WK , wij hebben alleen de halve finale gezien ,veel interessante motor regelaar combinaties gezien.
    Hier een door OS max gemaakte vertragingsmotor met een OS max ( OMA ) regelaar.
    Opvallend was het aangename geluid met een ongekende constant speed vliegstijl.
    [​IMG]
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het lelijkste model uit de competitie ,wel met een Plettenberg met contra drive

    [​IMG]
    Een zeldzame verschijning tussen het prefab geweld,een zelfgebouwde kit.
    [​IMG]
    In de begintijd het beste model ter wereld , tot 2012 hebben wij dit moeten aanhoren.
    [​IMG]
    Een classic met een heel lange geschiedenis. 5 jaar mee gevlogen.
    [​IMG]

    De legendarische Curare , wie heeft er niet mee gevlogen.
    Mijn eerste stappen in het F3A vliegen.
    Allemaal in het museum in Dubendorf.
    De collectie is bijeengebracht door Ewald Tump een voormalige F3A topvlieger uit Duitsland.

    [​IMG]
    CPLR heeft bij de Galactica de spanwijdte vergroot naar 1.95 m1 en de voorlijst laten eindigen bij de achterlijst. Ook het stabilo heeft een andere positie gekregen.
    De volgende stap in mijn loopbaan ?
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vliegervaringen met de powerbox I gyro 3e
    Inmiddels heb ik 2 modellen uitgerust met deze I gyro.
    Een Axiome 70 en een 3 D Edge 540.

    Je kan de gyro zo instellen dat er een conditie is met heading en zonder heading.
    Met heading volgt het model altijd de laatst ingezette koers in richting en levelling.
    Zonder heading wordt het model alleen vlak en recht gehouden.
    Met heading is het vreemd om een bocht te vliegen. Het model moet echt door de bocht heen gedwongen worden.
    Met heading blijf je tijdens een programma vliegen altijd op lijn.
    De schakeling wordt gedaan met een 3 standen schakelaar midden is zonder gyro naar boven is met gyro en heading.
    Naar beneden is met gyro zonder heading.
    Door gebruik te maken van 3 vliegcondities ,normaal ,grote uitslagen en extreme uitslagen wordt de correctiemogelijkheid bepaald .
    Hoveren met een 3 D model wordt aanzienlijk vereenvoudigd door de combinatie van extreme uitslagen en de heading stand.
    Let wel het is een hulpmiddel. In de gyro stand zonder heading gaat het model altijd recht de figuren in.
    Ook in de extreme uitslagstand met de gyro aan is het model smooth te vliegen. In de gyrostand zonder heading stand heb ik de gyro voor het richtingsroer uitgeschakeld staan.
    Met dit hulpmiddel kan je ook met veel wind met een klein model satbiel vliegen.
    Ook het landen met gyro aan is een ervaring.
    Het model is ook met crosswind landingen altijd levell.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dit weekeinde was het eindelijk mooi vliegweer op zondag.
    Een wind 2-3 recht op de baan.
    De Jupiter ook uitgerust met de Plettenberg OS regelaar combinatie goed kunnen testen met deze combo.
    Zwaartepunt wat verzet naar achteren, 40 gram lood uit de staart gehaald en het lipo pakket wat verder naar achter geplaatst.
    Was toch bezig in de kist.
    De rem op 40 % gezet en de overige instellingen hetzelfde gehouden als bij de regelaar in de Galaxy.
    De Jupiter had de neiging veel snelheid op te bouwen in de laatste bocht van de zandloper.
    Met 40 % rem is het resultaat bijzonder te noemen,mijn coach gaf aan dat ik meer snelheid moest houden in de onderste lijn van de zandloper.
    Wat nog niet is gelukt met deze regelaar is een verhoogd toerental door middel van de idle up schakelaar.

    Deze week krijg ik de Jeti Mezon regelaar binnen, kan dan ook deze regelaar uitproberen.
     
  20. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Hoi Ed,

    ik ben erg benieuwd naar de mezon regelaar. Welke versie ga je gebruiken en ga je ook de bec van deze regelaar gebruiken?
    Welke motoren wil je gaan gebruiken met deze regelaar?
     

Deel Deze Pagina