LiFe accu, opvolger van Lipo?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door G44rtje, 10 dec 2009.

  1. G44rtje

    G44rtje

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    55
    las op de site van Maxamps dat deze nieuwe generatie accu's sneller op te laden zijn, dan lipo's, meer cyclussen op geladen kunnen worden, geen explosiegevaar meer hebben en wat ook belangrijk is, ze kunnen helemaal ontladen worden, kortom, de perfecte accu zou je zeggen. al iemand ervaring met zulke accu's??, ,
     
  2. Rogier

    Rogier Guest

    ze hebben ook minder Mah aan boord tot nu toe....
     
  3. G44rtje

    G44rtje

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    55
    je hebt ze al tot 6750 maH, zijn alleen wel prijzig, maar je kan ze wel tot 15C opladen. misschien over een tijdje als er meer fabrikanten komen, dat de prijs zakt.
     
  4. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Sneek
    Ja, veel voordelen maar 1 heel groot nadeel !! LiFe = 3.3 Volt per cell.......Lipo = 3.7
    dus je wagen wordt er zeker niet sneller van.
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    die zijn supercool !

    In 2010 ook toegelaten in de 1:10 offroad (onroad ook?) In België; mits in een hardcase.
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dan pleur je er gewoon een snellere motor in. :rolleyes:
     
  7. G44rtje

    G44rtje

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    55
    is inderdaad een klein nadeeltje, dat ie minder volt is, maar een heel groot voordeel is dat er geen brand of explosiegevaar is, en je hem kan opladen met 15C, mits je oplader dat aan kan.
     
  8. crashingbird

    crashingbird

    Lid geworden:
    31 mei 2006
    Berichten:
    223
    kan je dan ongeveer volgend vergelijk maken ?

    lipo 2cel/8.5t = life 2cel/6.5t ?

    grtz,

    kurt
     
  9. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    1 héél groot voordeel dat LiFe in verschillende voltages gemaakt kan worden, LiPo naar ik heb begrepen niet. Voor de wedstrijdklassen kan dat een onschatbaar voordeel zijn daar te hoge voltages in het verleden (en ook nu al) problemen met doorbranden van regelaars en motoren heeft gegeven. Overigens betekent dit voordeel dus ook dat LiFe cellen van 3.7V mogelijk zijn.

    P.s. De EFRA heeft, juist vanwege de voordelen van LiFe, LiFe akku's voor volgend jaar al toegestaan. Dit omdat 2 cel LiPo in de toerwagen modified klasse al de nodige problemen voor motoren en regelaars oplevert.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tonyv,
    Kun je eens toelichten waar je die informatie vandaan hebt?
    Voro zover mij bekent worden LiFePo accu's alleen met een nominale spanning van 3.3V gemaakt.
    Nadeel van LiFePo accu's is dat ze gemiddeld zo'n 40% zwaarder zijn dan LiPo accu's, een beperkte stroom kunnen leveren (onder de 45A continu en 70A piek, bij meer zakt de spanning erg in). Voordeel is dat ze erg snel geladen kunnen worden (wij laden ze in 6 minuten met 20A), een lange levensduur hebben, en een zeer stevige behuizing hebben, wat me niet onbelangrijk lijkt voor het gebruik in auto's.

    Groet,
    Gerben
     
  11. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    3 X 3,3v=9,9v. Als dit te koop komt weet m'n Slash er wel raad mee;)
    Maar ik wacht ff tot de prijzen leuk zijn...
     
  12. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    goeiendag hey, hebben we de lipo nog maar net geintroduceerd wordt er al weer gesproken over nieuwe accu soorten. Kunnen we het een keer 2-3 jaar volhouden met 1 accu soort zonder dat er constant geswitched word? De gevaren van lipo etc zijn zwaar overdreven...... dus wat weer boven tafel wordt gehaald is echt broodje aap en alleen met modified het probleem geweest (het opbollen van lipo's). Gezien dat modified nauwelijks meer gereden wordt is dat probleem ook niet meer aanwezig. Nu er alleen met stock motoren wordt gereden heeft life helemaal geen toegevoegde waarde om het systeem weer helemaal ondersteboven te halen. Minder voltage betekend toch weer een 10.5t motor ipv een 13.5t?? Nieuw chassis omdat life niet past? etc etc

    Er wordt maar geklaagd dat het allemaal zo duur is met elk keer weer nieuwe technologie en dat er te weinig nieuwe instroom van rijders plaats vind (hele discussie ), kijk eerst maar eens naar jezelf met deze weer in mijn ogen onzinnige discussie........

    jongens ga nou niet weer achter elkaar aanhollen over het life vs lipo gebeuren en laten we het nou eens een keer 2-3 jaar volhouden met een regelement zonder al die ouwe wijven discussies.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    LiFe heeft niet zoveel voordelen meet behalve de levensduur. Ze zijn groter en zwaarder dan gelijke lipo's en kunnen ook op 5C geladen worden net als de nieuwste lipo's.

    Vorige jaar waren ze nog heel goed, nu ingehaald weer door lipo's :)
     
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    je moet niet met Life rijden hé!
    Ik ga het niet doen en vele anderen ook niet omdat het niet in de auto past, het MAG gewoon. :rolleyes: Goed initiatief van EFRA om de fabrikanten te stimuleren om de technologie sneller te ontwikkelen.
     
  15. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Ouwe wijven discussies gebeuren alleen tussen belanghebbenden. We bespreken hier de accu....Lijkt me
     
  16. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
  17. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Nou kan ik mij vergissen maar ik zie toch wel degelijk voordelen tov de lipo's. In mijn brandstofauto geen omvormer meer nodig van 7.4 naar 6 Volt. (hoe minder elektronica des te minder er kapot kan gaan) :confused: En zien we niet een tendens dat zo licht mogelijk vaak niet een goede balans van de auto geeft. (waarom wordt er dan vaak gewichtjes op het chassis bijgeplaatst?) Kijk maar naar Xray die nu een gewicht van 30gr tussen de motor en de accu heeft, en Serpent met zijn 720 met een extra gewicht aand voorkant van de chassisplaat. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  18. GDV-Maxx

    GDV-Maxx

    Lid geworden:
    4 mei 2009
    Berichten:
    309
    Locatie:
    België
    Voor mij lijkt het enige echte nadeel de verhouding van gewicht/voltage.
    Het zou zelfs niet zo'n groot verschil in prestaties mogen zijn met lipo's aangezien het nominale voltage maar 10% lager ligt bij een 3 cel life pack dan bij lipo, maar spijtig genoeg wegen ze zo veel...
     
  19. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Nadeel is dat ze groot en zwaar zijn.
    Verder alleen maar voordelen, idiootveilig.
    Ik heb een jaartje geleden met mijn 1/8 Truggy op 6S LiFe gereden.
    Helaas was dat maar 2200 mAh,
    vergelijkbaar LiPo 5000mAh 5S (spanning is ietsjes hoger per cel) en helft zo zwaar. Hiermee een rijtijd van 22min tov 7 min met de LiFePo.....
     
  20. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Gerben, de info dat er geen technische beperkingen zijn om LiFe cellen van verschillende voltages te maken is drie jaar geleden al bekend gemaakt op de jaarlijkse EFRA vergadering door een vertegenwoordiger van Orion. Er zijn sindsdien ook cellen van 3V op de markt geweest (heb ze echter al een tijdje niet meer gezien).

    Dat ben ik met je eens. Maar dat hoeft een discussie die al drie jaar gevoerd wordt niet in de weg te staan. Vergeet ook niet dat er verschillende mensen juist om deze reden LiPo (nog) niet wilden invoeren maar juist de verdere ontwikkeling van de LiFe cellen wilden afwachten (nog los van de spanning discussie).

    Onjuist. Modified is een klasse die veel rijders nog steeds in hun hart dragen. Echter met de huidige technologie niet meer te doen is. Te hoge spanning om het basisprincipe van de modifiedklasse: motor vrij nog behapbaar te maken (te snel, te grote slijtage, kapotte akku's e.d.). Modified wordt om die reden weinig meer gereden, maar is nog steeds waar op EK en WK mee gereden wordt. Bedenk ook: met de steeds beter wordende technologie is een probleem in de modified nu, mogelijk een probleem in de (super-)stock over 1-2 jaar.
     

Deel Deze Pagina