LiFePo4 veld-accu laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeroen1987, 10 aug 2015.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo allen,

    Ik heb een Lithium ion batterij aangeschaft welke als veldaccu moet gaan dienen.
    Deze is vandaag binnen gekomen, zie onderstaande link:

    http://www.aliexpress.com/item/Free...golf-trolley-cart-battery-12V/2045285684.html

    Bij "item description" staan de specificaties van deze accu.
    Nu wil ik weten hoe ik deze accu kan opladen.
    Zelf heb ik een "Fusion EMPEROR L702B pro 600W" lader.
    Zoals aangegeven kan deze lader de volgende accu's laden:

    - Li-ion/Li-po/Li-Fe 1-7 Cells
    -Ni-Cd/Ni-MH 1-18 Cells

    Zo is de accupack aangesloten
    [​IMG]

    Zie bovenstaande instellingen welke ik heb ingevoerd
    [​IMG]

    Deze foutmelding krijg ik te zien zodra ik het laden wil starten

    [​IMG]

    Wie kan mij helpen? Ik heb met deze lader alleen maar lipo's geladen, dit is mijn eerste lithium ion veld accu.


    *Edit* Lithium-ion accu zojuist gemeten op 13,3Volt

    Gr Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2015
  2. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Jeroen,

    Ik ken je lader niet maar Waarom staat er in het donker blauwe gedeelte lipo vermeld?

    Afgaande van het lichtblauwe in het scherm selecteer je 3cellen. In plaats van 4 cellen.
    Er staat namelijk: 10]LiIo 3S 4,1V in je scherm.
    3 cell moet 4 cell zijn en voltage de cell is te hoog.

    Lifepo pakket wat je hebt is 4 cell 4x3.3 = +-13.2volt nominaal, 14,4 volt Vol.
    Volgens mij staat hij op lion ingesteld wat ongeveer zelfde voltage is als lipo.
    Ipv li-fe.
    Maar dat is lastig vanaf een pc scherm.
    Losse cel zou op 3.6 @ max 3.7 volt de cel moeten staan.


    Met deze instellingen zegt hij:
    3 cell @ 4.1V= 12.3V maar je pakket is al 13.3V nominaal, en geeft daardoor gelukkig error.
    Ofwel fout ingesteld
    LET op niet laden op 4 cell @ 4,1V dan gaat het echt fout.

    PS ik wacht nog op schakelaars voor laadkoffer:)
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  3. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
  4. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo,

    De lader is een "Twin port charger" (twee poorten van 300W)
    In de donkerblauwe gedeelte worden de instellingen van de andere poort weergegeven.

    Bedankt voor de tip, ik ga er morgen even naar kijken

    Oké leuk man, zodra de schakelaars binnen zijn kan je eindelijk beginnen, ik wacht toevallig ook alleen nog op de schakelaars voor de ontlaadkoffer

    En wat betreft de accu welke jij stuurde, deze is "out of stock"
    Ik heb aardig gezocht alvorens ik de accu besteld heb.. De goedkopere zijn dus uitverkocht
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nog even voor de duidelijkheid!

    Je hebt hier géén LiIon accu maar een LiFePo4 een lithium ijzer fosfaat accu.
    Voor dit doel inderdaad een betere keuze.

    In deze Accu die een vervanger is voor 12 V Loodaccu's is ook Yttrium verwerkt waardoor deze zonder balanceer accu's geladen kunnen worden.

    Volgens de bijgeleverde informatie laden op LiFe met 14.6 volt eindspanning ofwel 3.65 Volt per cel. 3.6 volt mag ook zonder problemen.
    Laadstroom voor normaal laden 5 Amp en voor snelladen 10 A. (in 6 resp 3.5 uur)
    Ik zou het bij de 5A houden als het niet echt nodig is om het sneller te doen.

    Rick
     
  6. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Het is inmiddels gelukt, ik heb zoals jullie beschreven de lader op LiFe ingesteld, 4s, 5A, 3,65V per Cell.
    Bedankt voor jullie reactie's
     
  7. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb de veld accu getest en het werkt prima.
    Ik vroeg me alleen af tot hoever deze accu ontladen mag worden?

    Stel de accu is onbelast 12,4V, zodra de lader een accu aan het volladen is zakt deze weg naar 11,6V..

    Ik heb geen idee waar de grens zit?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    2.5 volt per cel dus 10 volt totaal is een veilige grens voor LiFePo4.
    Zeker wanneer dit onder belasting wordt gemeten.

    Rick
     
  9. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Oh kijk dat komt goed uit, minimale input van de lader is 11V. Onder deze grens treedt de "low Voltage cutoff" in werking.
     
  10. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik zojuist de accu vol geladen zoals eerder beschreven (LiFe, 4S, 5A, 3,65V per Cell.

    Na de laadcyclus meet ik 13,3V, moet dit geen 14,6V zijn?
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Meet je 13,3V na het los koppelen of aan het einde van de laad cyclus.
    Als tijdens het laden de spanning oploopt tot 14.6V en dat na het loskoppelen een stukje terug zakt dan is dat normaal.;)
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2015
  12. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Deze spanning meet ik na het loskoppelen.
    Dus die 14,6V is de spanning waarmee geladen word?
     
  13. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Voltage zakt bij lipo snel terug van 4.2V naar 3.7V
    Life is 3.6V vol en zakt snel terug naar 3.4V
    Verschil is alleen dat Life al heel snel uit zich zelf zakt naar zijn nominaal voltage.
    Terwijl lipo toch wel een paar % ontlading nodig heeft van een echte verbruiker.

    3.4x4=13.6V
    13.3V is niet heel gek.
    Zou wat hoger kunnen zijn maar eigenlijk moet je hier niet naar kijken.
    Kijk hoeveel Ah je uit je pakket kunt trekken.
    Paar % minder opgeladen komt zijn houdbaarheid tengoede.
    Als je er een kleine 20Ah uit trekt is het toch goed?
    Stel je lader eens in op minimaal input voltage van b.v 10.5V
    Dat hij dan afslaat. Je wil met je lifepo pakket niet onder de 10V komen ze kunnen wel wat hebben en zelfs 0V overleeft lifepo vaak wel maar is er niet goed voor.
    Dit terwijl lipo dan toch aardig afgeschreven is.
     
  14. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Wat ik hoofdzakelijk op het veld wil laden zijn mijn 6s1p 5000mAh lipo's.

    Veldaccu 20Ah\5000mAh= 4

    Klopt de berekening zoals hierboven? Dan zou ik 4 van deze lipo's kunnen laden met de capaciteit van de veldaccu.
    Of klopt deze theorie dan niet?

    De lader heeft een minimale input van 11V nodig, daaronder valt de lader uit.
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Nee die berekening gaat helaas niet op.
    Want je neemt het voltage niet mee.....
    In jouw theorie kan ik uit een 1 cell 20Ah. 4 x een 5Ah 10 cell laden.
    Dat zou fijn zijn....

    Accu 6 cellen 5000mAh
    6x4.2V = 25,2V
    Uitgaande van 1C laden is 5A.
    5A x25.2V= 126Watt
    Dat moet je lader en dus accu minimaal leveren en daar komen ook. nog verliezen bij.
    Even zonder verlies gerekend.
    126w : door zeg 12V van de lifepo = 10,5A en daar komen nog verliezen bij.
    Zeg 12A dan.
    uit je 20Ah accu ga je dus nog niet 2x een 6 cell 5000mAh kunnen laden.
    Als dat het doel was dan denk ik dat je een verkeerde investering hebt gedaan.



    Snel +- uitrekenen doe je zo, even zonder verlies meegerekent.
    20Ahx12v=240W
    5Ahx25,2= 126W
    240:126= 1.9x op te laden.
    Maar die 1.9 ga je niet halen omdat je die lifepo dan volledig plat moet trekken en dan nog komen er verliezen bij.

    Voor dikke lipo,s ontkom je niet aan een generator of een b.v een 80Ah 12V, wat een ton weegt en bakken met geld en laden blijft minimaal.
    Andere optie: Laden vanaf auto met draaiende motor.
    Heb weleens met 25A geladen vanaf auto met draaiende motor, geen probleem.
    Maarja niet echt prettig om je auto daarvoor te belasten, milieu onvriendelijk, schadelijker dan een 50cc generator natuurlijk een b.v 1400cc of groter...


    Ik zelf heb 2 oude 6 cell 5000mAh parallel staan wat 10000mAh geeft ofwel 10Ah bij dus 25,2V
    10x25,2= 252W
    Dus zelfs mijn 2 oude lipos kunnen meer leveren dan jouw lifepo hoewel die niet hun volledige mAh meer zullen geven.
    .
    :(Sorry kan er niet meer van maken.
    Ik gebruik die oude lipo,s voor kleine 3 cell 1000mAh pakketjes te laden klein vliegtuigje en voor ontvanger accu,s bij te laden etc.

    Je had beter voor een €280 een 4 takt generator kunnen kopen.
    Had je wat bij moet leggen en kost je wat peut.:rolleyes: Maar nonstop laden en vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
  16. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Oké het is me nu helemaal duidelijk geworden. Dan ga ik de veldaccu maar in de verkoop plaatsen. Want voor mijn mijn heli's alles kleiner dan de 600er en met 3s heb ik wel zoveel lipo's dat vlieg ik niet leeg in een middag.
    Dan ga ik inderdaad maar eens kijken voor een generator die voldoende vermogen levert en niet al te luidruchtig is.... Heeft iemand een suggestie?
     
  17. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/kipor-generators-ervaringen.232112/

    Kipor is een honda kopie.
    Kipor ig770 of ig1000
    Een kipor ig770 kan je lader + voeding van maximale stroom voorzien.
    Zijn stil, niet te zwaar en kwaliteit moet goed zijn.

    De rest is veel 2 takt rotzooi en anders kom je bij duurdere en relatief grote varianten.
    Een honda is b.v beter maar kost x 2.5
    B.v honda 10i
     
  18. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Oké dat is een heel goed alternatief ja!
    De wit Schijndel is het goedkoopste met deze aggregaat.

    Ig770 € 285,-
    Ig1000 € 360,-
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
  19. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb de ig1000 onderweg.
    Twijfelde eerst over een ig2000 maar dat is meteen een heel slag groter en zwaarder, terwijl het overbodig is voormij.
     
  20. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ja je moet het immers altijd met je mee sleuren, voor mij volstaat de ig1000 ook prima.
    Deze zal ik dan ook gaan bestellen.
    En wat betreft m'n LiFePo4 veldaccu... Ik heb deze al wel in de verkoop gezet maar misschien houd ik hem wel voor mijn verwarmingskoffer.
    Dan kunnen de lipo's al opgewarmd worden achter in de auto.
    En de kipor dient dan puur voor de laadkoffer
     

Deel Deze Pagina