LiFePo4 veld-accu laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeroen1987, 10 aug 2015.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    *Edit*

    Oeps telefoon plaatste uit zijn eigen een vreemd berichtje nadat het scherm kapot ging☺️
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2015
  2. LS7WL

    LS7WL

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    34
    In aanvulling op dit draadje heb ik ook een vraag.

    Ik ben van plan om de volgende LiFePo4 batterij te kopen;
    https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html?cur=1
    https://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/StoItem/1871/GWL-LP12V40AH+_Product Spec.pdf

    Mijn vraag is, kan ik deze LiFeYPO4 batterij laden met onze modelbouw laders waar ook een Life module op zit?
    Bijvoorbeeld met de Turnigy Reaktor 300W 20A lader?

    (Overigens, de batterij is niet als veldaccu bedoeld maar om een elektrische buitenboordmotor mee te voeden)
    Dank alvast voor feedback/adviezen!
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja, je kan laden met de LiFe lader.
    Sterker nog, je kan deze LiFePo4 cellen gewoon met een loodacculader laden.
    Maar waarom bij GWL kopen?
    Het is niet een van de goedkoopste en de verzendkosten zijn erg hoog.
    De prijs die je ziet is ex btw, dus de accu komt op 275 euro en daar komt dan nog zo'n 45-50 euro verzendkosten bij.
    Terwijl er een specialist in Haarlem zit die misschien wel een leuke prijs kan maken en alle accu's op voorraad heeft

    http://www.intercel.nl/

    Grts Gert-Jan
     
  4. LS7WL

    LS7WL

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    34
    Dank Gert-Jan,

    Idd het kan goedkoper dan GWL en idd zijn de verzendkosten vanuit GWL Tsjechie aan de prijs. Komt al met al neer op 8 euro / Ah. Het ging me overigens meer om het soort batterij aan te geven.

    ik had tot dusver deze ook gevonden;
    http://www.faktor.de/batterien-einz...ston-12v-batterien/lfp-12v-40ah-lifeypo4.html
    Da's 280 + 19 euro verzendkosten incl BTW; dus 7,5 euro / Ah.

    Ik zie geen prijzen bij Intercel staan en ken ze ook niet. Ben jij wel bekend met Intercel Gert-Jan?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Yup, ik heb er een blauwe maandag gewerkt voordat ik bij AEG Powersolutions ging werken.
    Ik heb minder dan een jaar geleden nog wat accu's voor een leuk prijsje bij Intercel kunnen regelen voor de modelvliegclub in Enkhuizen.
    Vandaar dat ik zeg, probeer het daar eens, het was altijd een bedrijf waar van alles mogelijk was, inmiddels heeft de eigenaar van Intercel, Vincent Kleintjes, zich wat teruggetrokken dus ik weet niet hoe het nu is.

    Maar niet geschoten is altijd mis...
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017
  6. LS7WL

    LS7WL

    Lid geworden:
    8 nov 2011
    Berichten:
    34
    Ik heb Intercel gebeld maar de prijs was ruim boven de 12 euro per Ah.
    Ondertussen al een tweetal maanden de 40Ah 12V batterij van GWL / EV-Power.eu in huis, via Faktor.de en ben daar zeer tevreden mee. Met zowel de service van Faktor.de als de batterij.

    Batterij heeft al verschillende keren uitstekend z'n werk gedaan met voeden van electro buitenboordmotor voor een rubberbootje en als voeding voor caravan mover.
    Ik gebruik de Conrad Voltcraft V-Charge 300 touch als lader; dat was de goedkoopste Life-lader die ik kon vinden die 20A laadstroom kan realiseren.
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    318
    40 Ah LiFe 8kg 280 EUR, 24Ah Pb 7,6kg 60 EUR, dan moet je die extra 16Ah wel heel erg graag willen hebben.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kan een LiFePo niet met een loodaccu vergelijken.
    De eigenschappen zijn anders, een loodaccu kan je niet zo zwaar en lang belasten als een LiFePo.
    Beetje appeltjes en peren..

    GJ
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.534
    Locatie:
    Groningen
    Waarom geen lipo gebruiken? 4s 48Ah weegt 3870g en kost 216 euro.... In de EU :) Wel 3 pakketten die je even parrallel moet zetten maar da's een kleine moeite toch? 480A belastbaar lijkt me ook genoeg :)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Lipo's moet je gebalanceerd laden en kan je niet diep ontladen.
    Een LiFePo4 kan je echt tot op de bodem leegtrekken zonder al te grote schade.
    Plus dat een lipo mechanisch een stuk minder kan hebben dan een LiFePo4

    GJ
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.534
    Locatie:
    Groningen
    Klopt. Laatste punt kan je oplossen door hem in carbon te wrappen. Te ver ontladen vindt een LiFe ook niet super maar die is daarna nog prima bruikbaar inderdaad. LiFe's moet je anders ook gebalanceerd laden anders sloop je die ook weet ik uit ervaring. Omdat ze beter tegen mishandeling kunnen is het minder erg, maar het blijft aan te raden.

    Voor een laad accu op het veld heb ik toch liever een Lipo aangezien elke lader een instelling heeft voor een minimale ingangs spanning. Werkt prima als lipo save :) Als universele accu is een LiFe dan beter.....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik zou de lipo dan in kevlar verpakken en niet in carbon.
    Maar volgens de fabrikanten en ook gebleken in onze eigen testen kan je LiFePo4 prima ongebalanceerd laden.
    Wij laden ze destijds gewoon vanaf een accu, zonder lader maar wel met een bepaalde lengte kabel ertussen om de laadstroom te beheersen.
    En die accu's werden een keer of 10, misschien wel meer, per dag geladen en ook diep ontladen.
    Ze hebben het heel lang uitgehouden.

    Er zitten nieuwe soorten accu's aan te komen die betaalbaar worden voor modelbouw.
    Dat betekent vaak dat de prijs van oudere technieken omlaag gaat.

    GJ
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    26.393
    Locatie:
    Druten / NL
    Ja, dûh, daar kun je het niet bij laten GertJan, zo'n cliffhanger vreet energie.
    Kun je iets uitweiden over nieuwe soorten? Desnoods in een nieuwe discussie.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.181
    Locatie:
    Uithoorn
    Hmm, ik lees, zo'n Cliffhanger vreet energie... en ik zit te denken, het was toch voor een veldaccu?
    Ik ben een beetje suf.
    Maar ik zal even de info van de nieuwe accu's opvragen.
    Het kan wat langer duren omdat ik niet meer bij AEG PS werk en dus niet meer heeeel dicht bij het vuur zit.
    Beste is dan een nieuwe discussie te openen.
    Wordt vervolgd

    GJ
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    318
    Zwaar belasten doe ik niet, Als laadstroom ga ik niet boven de 2C op mijn 4S 3300mAh Hyperion VX, het laden duurt dan zo rond de 25 minuten.
    Lang belasten doe ik wel, Ik verbruik zo rond de 2200 mAh en dat lukt 7x uit een 24Ah loodaccu.

    Na het vliegen breng ik de accu's altijd meteen op storage en de deep discharge loodaccu gaat meteen onder de oude Schulze isl-6 lader op 5A.

    De loodaccu zit nu in zijn 5e seizoen en de LiPo's in hun 7e, ik maak rond de 120 vluchten per jaar.

    Een LiFePo kan vast meer aan maar als je dat niet nodig hebt is lood een prima mogelijkheid.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    14.534
    Locatie:
    Groningen
    0,1C is nog best veel voor een lood accu :) Je zit daar nog wat onder dus dat gaat nog redelijk maar de 24Ah krijg je er lang niet uit. Een LiFe trek je zo wel volledig leeg qua capaciteit. Als je vergelijkt haal je veel meer uit een LiFe in verhouding. Dat maakt het wel eerlijker. Een 40Ah LiFe levert dus snel het dubbelde van een 24Ah lood accu qua bruikbare capaciteit op deze manier.

    Maar lood accus zijn wel lekker goedkoop, alleen wat zwaarder...
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.440
    Locatie:
    Woerden
    Uit een 24Ah loodaccu kan je echt wel 24Ah halen. Natuurlijk moet het wel een goede accu zijn.
    Het probleem is de manier waarop de capaciteit wordt bepaald. Niet gemeten wat dat is het naar mijn idee niet echt. Hoe men ooit aan die manier van bepalen is gekomen weet k niet maar al sinds jaar en dag wordt voor het bepalen van de capaciteit een loodaccu ontladen met een stroom van 1/20 van de opgegeven capaciteit. Een 24Ah accu wordt dus ontladen met een stroom van 1,2A en moet dat dus 20 uur vol houden. Een goede accu zal dat dus (makkelijk) halen.
    Ook de capaciteit van andere accu's wordt (werd) op deze manier bepaald. Vandaar dat "wij" modelbouwers vaak tot de conclusie komen dat de opgegeven capaciteit zelden of nooit wordt gehaald. Veel LiPo fabrikanten zijn over gegaan tot een capaciteitsbepaling met een ontlaadstroom van 1/5C. Ontladen in 5 uur dus. Dat komt beter uit maar is nog steeds een onwerkelijke bepaling. Of het waar is weet ik niet maar ik heb berichten gelezen dat er ook fabrikanten zijn die met 1C ontladen voor de capaciteitsbepaling. Dat is weer een stap in de goede richting maar voor veel van ons nog (ver) beneden de werkelijke stromen dei wij gebruiken.
    Zo blijft het dus een lastig iets om de "werkelijke" capaciteit van een accu te bepalen. Het is een kwestie van definitie en die is nogal arbitrair. :rolleyes:
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    318
    Dat zou kunnen. De Hyperio DUO geeft namelijk aan dat er 2200 mAh geladen wordt, en dat 7* met een voltage verschil van 12V naar 14,4 kom ik al op 18,5 Ah De loodaccu begint dan wel in te zakken en een 8e keer laden gaat alleen als je de laadstroom omlaag brengt. Dan kom je al in de richting van 21. Accu en lader eten dan 14% van de capaciteit op onder deze belasting.

    Nu vertrek ik van huis met 2 vol geladen accu's en kan dan nog 7 extra vluchten maken, dat is ruim voldoende, ook voor een week-end wedstrijd heb ik geen grotere capaciteit nodig.

    Het zou dus heel goed kunnen dat een 20Ah LiFe in mijn toepassing net zo goed werkt als een 24Ah loodaccu. Ik zal daar tegen het vervangingsmoment naar kijken, voorlopig werkt alles naar behoren.
     

Deel Deze Pagina