lift

jan brilman

Forum veteraan
Is er al een draadje waar de nieuwe verklaring voor het fenomeen 'lift' uitgelegd wordt? :?

Of waar een paar goeie links staan?

Bedankt.

jan.

Grappenmaker . . .

Het verhaal van onder- en overdruk, Bernoulli etc.: schijnt niet te kloppen. :nooo:

Er is een nieuwe verklaring voor het fenomeen lift, maar da's nogal ingewikkeld (Caonda-effect, Newton, relatieiviteitstheorie, alles).

Niemand? :?

jan.

waar een minuutje googelen al niet goed voor kan zijn. Mooie uiteenzetting van Raskin, maar hij rept niet over het magnus-effect (daar gaat prop-er niet mee kunnen lachen :lol: )

Oh heerlijk. :banana:

Ga ik na 28 jaar toch nog gelijk krijgen. :lol:
Toen al een behoorlijke discussie met mijn natuurkundeleraar gehad over dit onderwerp.

Ach... de arme ziel was ook niets anders geleerd. :P

Da's wel heeeeeeeeeeeel erg veel informatie om zo snel te kunnen verstouwen . . . 8O

Maar wat ik me eigenlijk alleen maar afvraag: nu we (ze) weten hoe het werkt: wordt het dan ook interessant om geheel nieuwe profielen te ontwikkelen, die dus beter inspelen op de nieuwe verklaring? :?

jan.

Bernouilli zelf zat er niet naast, omdat er in zijn tijd nog helemaal geen vliegtuigen waren. De mensen die de vleugelwerking aan de hand van Bernouilli willen verklaren zitten over het algemeen fout. Zoals met alles is de vleugelwerking complexer dan de meeste mensen zouden willen en valt het niet met een klein wetje allesomvattend te verklaren...

Een trainer zonder rolroeren met een Clark Y vleugel op zijn kop gemonteerd schijnt ook prima te vliegen...
Ik heb zo'n ding (Super 60") en ik ga het niet herhaal niet proberen! :nooo:

Dat Kline-Fogelman profiel is overigens wel heel interessant. 8O

Zijn daar al mandragende vliegtuigen mee gebouwd? :?

jan.

Pjotrrr zei:
Een trainer zonder rolroeren met een Clark Y vleugel op zijn kop gemonteerd schijnt ook prima te vliegen...

procentuele efficiëntie gereduceerd naar bijna nul, en het werkt omdat de veel grotere instelhoek het Bernouilli liftprincipe compenseert, doe dezelfde test met identieke instelhoek en je trainer komt niet van de grond.

Alles behalve een 'nieuwe' verklaring maar gewoon goed en verder erover nagedacht om nog mooier groter en beter te bouwen lijkt me dus.
Net zoals de evolutie van bijvoorbeeld de zuigermotor of de elektro motor.

(neemt niet weg dat hetwel heeeel interessant is om over na te denken en te lezen)

Back