hallo ik was bezig met het afstellen van mijn motor toen er lucht door de slangetjes kwam ging ik dat onderzoeken maar ik haalde de vleugel los en het eerste wat er gebeurde was dat het latje waar de vleugel pennen in gaat brak af en even later was mijn romp nat maar was mijn nieuwe tank lek :evil: dus nu is mijn vraag HOE ken ik mijn vleugellatje weer lijmen op een door branstof door drongen romp >>???????< groeen raymon
Gelukig voor je dat het op de grond gebeurde, had net zo goed in de lucht kunnen gebeuren had je toch wel wat meer schade gehad. Als het hout echt helemaal doordrongen is met brandstof dan zal de lijm niet houden het beste is dan het hout dat doordrongen is verwijderen en er nieuwe stukken hout in zetten, dan weet je zeker dat het goed blijft zitten.
klinkt misschien een beetje bruut, maar als je niks beschermd had tegen brandstof met epoxy of G4 oid, dan heb je kans dat de lijmverbindingen straks allemaal los gaan laten, die brandstof is echt rommel. ik persoonlijk lijm in zon geval met PU lijm, die schuimlijm, die dringt toch wat dieper in dan epoxy of iets.
De enige lijm die volgens mij nog werkt is cyano alla Zap en zo. Gewoon het met olie doordrongen gedeelte van de romp met cyano-lijm behandelen, dit nadat de romp voldoende tijd gehad heeft om te drogen. Rode Zap werkt het best. Alhoewel gerard nl gelijk heeft : voorkomen is beter dan genezen dus in het vervolg het brandstofcompartiment behandelen met G4. :wink:
Beginnen de romp zo snel mogelijk proberen te reinigen met oplosser, thinner etc. Sterk ontvettende middelen iig. Bescherm je handen tijdens gebruik, want het ontvet ook je huid en dringt er zelfs doorheen. Opdeppen met papieren doekjes en zo proberen zoveel mogelijk vettigheid te verwijderen. Heb ook wel eens goede resultaten gehoord over het gebruik van ovenreiniger (K2R oid). Succes, Gerben
ik heb het gelakt maar het kan als ik het goed begrijp kan het niet met epoxy of constuktie lijm en ik heb hem gerijnigd met spititus met water verdunt
Raymon, Spiritus is aardig. Maar eigenlijk niet ontvettend genoeg. En je 2e zin begrijp ik niet. Gerben
g4 is een soort blanke brandstof bestendige lak, speciaal voor het brandstofbestendig maken van motorschotten en tankruimtes en dergelijke, te verkrijgen (oa) bij hobbyin, maar ik neem aan dat iedere goede modelbouwzaak je eraan kan helpen.
Het voordeel van G4 is ook dat het uithard met behulp van de vochtigheidsgraad in de lucht. Hoe vochtiger - Hoe vlugger het uithard. Gewoon een moortje (keteltje) water aan de kook brengen in de ruimte waar je behandelde vliegtuig ligt en je kan gelijk verder bouwen. G4 is een ontwikkeling van VOSS CHEMIE en wordt ook veel gebruikt om boten en sloepen te behandelen. Plaatsen genoeg dus waar je dat spul, in Nederland, kunt aanschaffen. :wink:
Heb wel eens gehoord dat er met acceton (nagel(lak) verwijderaar) de brandstof uit het houd gehaald kan worden. Toto op zekere hoogte natuurlijk. Succes Mark
Als je met oplosmiddelen aan de gang gaat: Met een doordrenkte doek aanbrengen, en met een schone, droge doek (of papier) vrijwel direct goed afnemen. In ieder geval voordat het oplosmiddel verdampt is. Werk buiten, anders ga je kapot van de stank, en weet je na je 65ste niet meer wie je bent... Als je handschoenen draagt (is wel beter) neem dan (zwarte) neopreenhandschoenen. Latex en vinyl zijn niet resistent.
mark, kijk uit met aceton, ca lijm gaat dan weer lekker los. maarja je bent dan toch aan het lijmen he :wink: