lijnenplan kotter

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door fransoos, 19 mrt 2018.

  1. fransoos

    fransoos

    Lid geworden:
    19 mrt 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    voorthuizen
    Wie o wie kan mij helpen met het volgende probleem:
    Ik heb een plastic scheepsromp (model Billing Boats) dat ik van hout wil 'namaken' maar dan 2x zo groot.
    Mijn vraag is of er een methode is om een soort lijnenplan van deze plastic scheepsromp te maken zodat ik
    het grotere model in hout kan maken
    Wie heeft een suggestie?
    fransoos
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fransoos, Daar heb je wel een uitdaging! Je zou de romp in de lengte in 20 stukken kunnen delen en in de hoogte in 10 stukken. Dan maak je een soort matrix en meet vanuit de snijpunten de afstand naar de huid. Door alle afstanden te vermenigvuldigen met 2 krijg je een aantal snijpunten om de spanten te kunnen tekenen. Je hoeft maar aan een kant te meten. De halve spanten teken je op een dubbel gevouwen blad papier en knipt dat uit. Open vouwen en je hebt een hele spant. Wel even wat werk, maar dan heb je ook iets. Succes ermee! Groeten, Klaas.
     
  3. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
    Fransoos. Betreft het een zgn. deense kotter zoals de CUX 87. Als het inderdaad om een model van Billing Boats gaat, probeer dan eens te googlen op Billing Boat downloads. Meestal is daar de bouwbeschrijving te vinden van de modellen die zij uitbrengen en meestal staan daar ook de spanten in. Is het proberen waard toch? Succes.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina