lineaire servo

Discussie in 'MBF Labs' gestart door helimax, 15 apr 2011.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ad ik begrijp wat je bedoeld en ook wat het verhaal van Max inhoud maar daar doelde ik in mijn reactie niet op! Natuurlijk kan je wat Max voorstelt gebruiken om een lineaire beweging te krijgen maar een lineaire servo is dan veel simpeler.
    Net als Henri geloof ik ook echt niet dat de processor de bottle neck zal zijn die voor een grote latency zorgt. Het grootste deel van de tijd staat de processor "te wachten" tot hij iets mag doen. Max wijst zelf naar een stukje op RC Model reviews. Daarin wordt vrij duidelijk besproken hoe die beruchte latency in elkaar steekt en dat je met een "snellere" zender maximaal ongeveer 8% "winst" zou kunnen behalen. Niemand kan mij wijs maken dat je dat als een echte verbetering zal merken.
    Daarom schrijf ik ook:
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK Ernst, ik begrijp het. Mijn reactie ging alleen over het principe, niet over het nut. Overigens is het feit dat de processor voor het grootste gedeelte van de tijd zit te niksen ook geen afdoend bewijs dat er verwerkingscapaciteit voldoende is. Maar ik ben onvoldoende ingevoerd in deze materie om er iets zinnigs over te zeggen, en dan is het ook maar het beste om je mond te houden.........
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    lineair servo e.a.

    Hoi Ad e.a.,
    Zoals meestal heeft iedereen een beetje gelijk bij dit soort controversiele discussies. Maar....., ik ben van mening dat je de sturing niet aan electronica moet overlaten als dat niet nodig is.(=PUNT) Je kan namelijk nooit de intrinsieke ontwerpfouten van een stuk "mechanische aansturing" opheffen/teniet doen met "slimme electronica". Dat is ook de reden van het aanwezig zijn van 5, jawel vijf, real-time flight-computers in een F16, anders zou het ding niet te vliegen zijn! (Ik weet best dat dit compromis is gesloten ten gunste van het bijzondere "agility" vlieg gedrag.) Maar wordt aan alle kanten voorbij gevlogen door bijv. een MIG29 , puur omdat dat ontwerp aerodynamisch beter is!
    Mijn lineaire servo is vooral bedoeld om, in het heli-vliegen jargon, de tuimelschijf supersnel aan te sturen en zodoende de MIKADO V-BAR's , BEASTX's en AC-3X's , GYROBOT's enz. te ontlasten en vooral onze NL-heliboys een voordeel te verschaffen bij allerlei evenementen!!!
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2011
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Niet correct. D'r staat nog altijd een kill van een NL-F16-vlieger op een Mig-29 boven voormalig joegoslavië. Ongetwijfeld ga je nu zeggen dat de (Servische) vlieger duidelijk minder training had dan zijn Nederlandse collega.
    Dat zou kunnen, maar dat brengt me meteen bij mijn volgende punt:

    Een nobel streven, maar vergeleken met een zender/ontvanger combinatie die in staat is om "tig" duizenden berekenigen per seconde te maken, is de mens nog steeds de grootste beperkende factor in de keten tussen zien - bedenken wat de correctie moet zijn - corrigeren - controleren of de correctie juist was - opnieuw corrigeren.
    Onze oog - hand-coordinatie is een behoorlijk stuk langzamer dan de soft- en hardware in de huidige zenders en ontvangers.

    Vandaar dat ik de vergelijking F16 vs. Mig 29 best leuk vind:
    Een F-16 vlieger is, ondanks dat de Mig-29 wellicht een betere kist is, toch in staat om diezelfde Mig-29 neer te schieten.
    Waarom? Omdat de mens nog steeds de beslissende (en beperkende) factor is.

    Wat niet wegneemt dat ook ik soms de voorkeur geef aan een lineaire servo boven een roterende...:)
     
  5. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Mig29<-->f16

    Hallo Roel,
    Leuk, maar je hebt het mis!
    De Duitsers ( onze buren) hebben HEEL duidelijk opgemerkt dat ze heel blij waren dat ze niet met die MIG29's in een gevecht te maken hebben gehad, dat zegt genoeg.

    Een F16 legt het af tegen een MIG29, jammer maar helaas.... De kundigheid van de vlieger bepaalt uiteraard wel zijn overlevingskansen maar om de uitkomst van dat ene treffen te laten afhangen lijkt me een beetje kort...

    Maar terug naar de servo's
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2011
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Eh.. vooralsnog staat het toch echt 1-0 voor de F-16's.. ongeacht wat de duitsers opmerken..

    laten we hopen dat die toestellen nooit echt full-scale gaan uitvechten wie er de baas is :)
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    @Henri Zikken: Een luchtgevecht is geen voetbalwedstrijd.

    En terug naar het onderwerp.
    Ik stelde in het begin de vraag of er nog mensen zijn die deze servo's gebruiken of willen gaan/blijven gebruiken.
    Dat blijken er maar weinigen te zijn, maar de reacties geven toch een aardige indruk van hoe verschillende mensen daar "tegenaan kijken" met redenen om het vooral niet te gebruiken en wat minder om het wel te gebruiken.
    Dan stel ik de vraag iets anders:
    -in welk geval (of bij welke toepassing) zou het gebruik van een lineaire servo zonder twijfel voordeel op kunnen leveren?
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik denk dan aan bv. aansturing van een open/dichtglijdende canopy, of een retractservo, dat soort toepassingen.
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    @helimax, is het wel echt een probleem in een heli dat de ball link op de servo hoorn een cirkelboog beschrijft? Heb je berekeningen waaruit duidelijk wordt hoeveel de servo afwijkt van linear gedrag? evt rekening houdend met de gehele FBL kop daarboven.

    enerzijds ben ik het met je eens dat het altijd beter is iets mechanisch op te lossen ipv elektronisch/software. Maar in dit geval voor geometrie correcties en de snelle processors lijkt me dit geen probleem meer.
     
  10. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    rekenen vs geometrie

    Hallo Danny,
    Je hebt wel gelijk wat betreft de rekensnelheid natuurlijk. Hoe sneller hoe beter maar in het kader van, ja hypocriet ben ik dan wel, het "groene denken" ben ik van mening dat alle energie die je aan berekeningen kan onttrekken omdat de mechanische constructie beter is meegenomen is en niet onnodig wordt verspild. Als ik zo nog even doorga loop ik het risico dat Femke en opvolgster Yolanda me "om de nek zullen willen vliegen" , hetgeen een genoeglijke ervaring kan zijn natuurlijk.... Maar goed, dat terzijde.
    Mvrgrt, Max
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo gedacht, kun je beter niet gaan vliegen ;)
     
  12. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    "het groene vliegen"

    Of juist wel natuurlijk, trouwens een topic "het groene vliegen" hebben we nog niet geloof ik?;) Als we het goed doen worden we natuurlijk wel door de vrouwelijke voorvechtsters van het "zich milieubewust door het luchtruim bewegen" belaagd maar dat hoeft geen straf te zijn:D...
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat snappen we denk ik wel, maar ik denk dat de vraag meer bedoeld was in de zin van concrete voorbeelden.

    Heel lang geleden gebruikte ik lineaire servo's als rolroerservo toen één centrale rolroerservo nog gebruikelijk was (lees: toen computerzenders nog niet bestonden en je wel met één servo moest werken). In een dunne vleugel is een lineaire beweging dan wel wat makkelijker voor wat betreft het soepele lopen van de stuurstangen. Differentieel bereikte ik dan met offset van de kniehevels of de roerhoortjes (of gewoon geen differentieel natuurlijk....)

    Maar met huidige modellen (en vooral moderne zenders waarbij aparte rolroerservo's etc geen probleem meer zijn) zie ik eigenlijk weinig toepassingen waar je per sé liever een lineaire servo wilt hebben. Ik denk ook overigens, dat er vroeger in een model ontwerp vaker rekening gehouden werd met het gebruik van lineaire servo's, of zelfs gewoon domweg voorgeschreven. (vooral Graupner had daar in de tijd van die grote grijze servo's een handje van, mooi balen als je een graupner model en robbe zender + servo's had) en tegenwoordig eigenlijk alles voor roterende servo's ontworpen is.
    En eerlijk is eerlijk: zelfs in een heli waar bij een vierpunts aansturing altijd wat klemming voorkomt ten gevolge van de roterende beweging van de servoarm, blijkt dit in de praktijk nauwelijks bezwaarlijk.

    Bij modelschepen en andere schaalmodellen denk ik dat eventueel benodigde lineaire bewegingen zo groot moeten zijn dat je ze met een normale lineaire sevo toch niet aan kunt sturen en je sowieso met een tandwiel en tandheugel, en vertraagde electromotoren zelf iets moet fabrieken

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  15. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    nochthans

    Hallo allen,
    Nochthans kan het e.e.a. niet op tegen het "versnelde" reagens , ten minste da tdenk ik.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik zie dit draadje nu pas, dus vermoedelijk als mosterd-na-de-maaltijd:

    Er zijn al wat nadelen genoemd van lineaire servo's (duurder in produktie en kwetsbaarder in gebruik), maar een even belangrijke reden om ze uit produktie te nemen was indertijd de (onvermijdelijke) extra speling, die ze hadden. Mede hierdoor was er ook een sterk verminderde vraag naar dit type servo.
    Tandwielen, die alleen om een asje hoeven te draaien, kun je nauwkeuriger in elkaar laten grijpen dan een tandwiel en een heugel. Een tandwielheugel moet je nu eenmaal altijd in alle richtingen, dus ook zijdelings wat ruimte geven, want anders ontstaat er te veel wrijving.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De hevels op de roeren werken ook niet lineair, dus een lineaire servo heeft een onnatuurlijk effect op het roer. De huidige draai servo komt dan veel meer in de buurt.
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Sterker nog, als beide hevels even lang zijn krijg je op het roervlak weer een lineaire beweging!;)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, maar wel met een roeruitslag van plusminus 45 graden....

    Van zichzelf geeft de combinatie lineaire servo+draaiende roerhoorns een licht "expo-achtig" effect. Te klein om goed waar te nemen overigens.

    Grootste probleem vond ik altijd dat de slag van een lineaire servo beperkt is (de mijne deden 10 of 12 mm als ik me niet vergis) waardoor je een korte roerhevel moest kiezen, en dat leidde dan weer tot een grotere invloed van speling (nog afgezien van de speling die de sero zelf al had, zie opmerking van Jan).

    Daarnaast kon je niks met de schuifjes: geen langere arm, geen extra aansluitpunten, geen differentiatie, niks. En oogje kapot, dan moest je onderdelen bestellen, je kon niet even een nieuw kruis of schijf plaatsen.

    Ik mis ze niet dus....

    Groet, Bert
     
  20. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    uiterwaarden

    Beste mensen,
    Algemeen aanvaard misverstand is dat bij uitslagen van meer dan 15graden de extrapolatie lineair is. Dat is niet zo, vanwege de tolerantie in "quick links" en andere hardware eigenschappen van de actuatoren(=koppelinegen e.d.) Daar gaat de "resolutie" de mist in.
     

Deel Deze Pagina