Links-rechts, omhoog-omlaag.

Discussie in 'Beginners' gestart door WillydeWoofer, 6 sep 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    'People who say there is no such thing as a dumb question have never worked at a service department'
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het heb ik wel, vele jaren en dan zijn het nog steeds geen domme vragen want de mensen die de vragen stellen weten gewoon niet beter. Voor jouw en voor mij mogen ze dan dom lijken maar als wij hen vragen gaan stellen over zaken waar wij niets van af weten maar zij wel stellen wij "domme vragen".
    Als je dus een vraag hebt stel hem dan, het is alleen een domme vraag als je hem aan niemand stelt want dan kom je nooit iets te weten!
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Het was niet serieus bedoeld, Ernst ;-)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Van mij wel Frits. ;)
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik probeer meestal maar de humor van zaken in te zien. Als mijn vliegleraar eens ongeduldig is, zeg ik hem, dat ik volgende keer een trompet meebreng. Dan mag hij daarop eens hoog en laag laten horen :D.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ook leraren schijnen maar mensen te zijn :D

    nu scheelt het wel dat je op een gegeven moment de "klik" krijgt..
    dat je niet de volle nederlandstalige volzin nodig hebt om te begrijpen wat hij nu exact van je wil zien..

    exact dat is de reden dat men in een club meestal de instructeur niet wisselt.
    iig, niet in het begin. eerst leren vliegen, leren landen.
    is dat in orde, moet je eigenlijk alleen vlieguren maken, en af en toe op een paar zaken gewezen worden.
    maar dat kunnen andere instructeurs ook..

    maar net hoe het in elkaar steekt, wat jij wilt, wat handig uitkomt etc.
    de pot instructeurs is vaak niet zo groot.. en de agenda's tegenwoordig erg vol..
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Volgens mij zit het in een echt vliegtuig zo omdat je anders jezelf tegen de zwaartekracht moet in drukken. Nu helpt het juist mee in de juiste richting.

    Een instructeur denkt altijd vanuit het model. Hoef jij niet moeilijk te doen over welke links of rechts. Na een tijdje went dat wel, gebruikt van rc auto's, bootjes of de spelcomputer helpen daar enorm in om naar je toe ook de juiste kant op te sturen.

    Tjah en op zn kop is rudder en elevator weer net andersom, niet vergeten, vooral niet als je laag zit en omhoog wilt :p
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat een hobby. Om gek van te worden. Nog een geluk dat een toestel niet achteruit kan vliegen. Dan waren de rapen helemaal gaar :D.

    Vorige week nog een nieuwe Hangar 9 Corsair op de kop getikt. Daarmee staan er nu 3 nieuwe toestellen klaar. Nou nog even leren vliegen met de You Can Crash.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Hugo,
    Ik snap niet helemaal wat je met deze opmerking wilt zeggen. Wat ik wel weet is dat ik juist die stuurpedalen in een mandragend vliegtuig altijd erg onlogisch gevonden heb. Ik heb maar heel sporadisch "in het echt" een vliegtuig mogen besturen, maar ik zou verwachten dat als je je rechtervoet naar voren duwt, de neus van het vliegtuig naar links zou zwaaien. Helemaal in overeenstemming met jouw uitleg over de "vaste" stuurknuppel. Maar nee, hij draait precies andersom. Ik weet het, alles went, maar ik blijf het vreemd vinden. Misschien is het een overblijfsel van het sturen van een boot, want ook daar moet je de helmstok naar links duwen om naar rechts te wenden. Gelukkig heeft dat geen ingang gevonden bij onze radiobesturing, je moet het knuppeltje naar rechts duwen om naar rechts te gaan, en andersom.

    Max.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Om het maar even vlakaf te zeggen: De corsair ben je nog lang niet aan toe. Niet om je te ontmoedigen maar investeer liever in een tweede trainerstoestel zodat je verder kan als de UCF "onbruikbaar" mocht blijken. Verder komt het gewoon aan op veel vliegen. Je leert het niet in de huiskamer maar op het veld.
     
  11. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    En dat komt op mij dan weer erg vreemd over :)
    Hou in het oog dat alles zijn oorsprong heeft in de manier waarop de stuurvlakken aangestuurd/ bediend worden. Door op het rechter voetpedaal te drukken wordt aan die kant het "touw" dat aan het stuurvlak vast zit aangetrokken waardoor de kist naar rechts draait. En, ik zou dit op een boot precies hetzelfde verwachten als daar stuurpedalen in zouden zitten :)
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Klopt, eveneens niet om je te ontmoedigen maar als je net bent begonnen en je bijv. jezelf nu nog afvraagt hoe je moet knuppelen durf ik best te stellen dat je de Corsair nog makkelijk 2 jaar in de kast kan laten staan.
    Van hoogdekker trainer naar laagdekker trainer naar sportkist naar schaalkist.
    En dan elke tussenstap uitmelken totdat je ermee kunt lezen en schrijven.
    Uiteraard is het mooi om zoiets al te hebben staan, altijd leuk om naar te kijken. :cool:

    Natuurlijk kun je van Easystar naar bijv. 20cc Spitfire, een enkeling lukt het maar voor de overige 99,5% wordt het een dure klap. ;)
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Daar heb ik ook over nagedacht, maar ten eerste is/was het niet zo moeilijk om de touwtjes te laten kruisen. Ten tweede gaat het bij het hoogteroer niet op, het draait precies tegengesteld aan de knuppel (dus met gekruiste touwtjes :))

    Max.
    Edit: ik bedenk me dat de allervroegste vliegtuigen het hoogteroer vaak aan de voorkant hadden zitten, daar gaat jouw touwtjes verhaal dus wel op....
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoe dan ook.

    Leer het zoals iedereen het doet.
    Ga naar de dichtstbijzijnde club. Vraag welke mode ze vliegen.
    Neem wat praktijklessen, oefen daarna ook op een goede simulator en in de meeste gevallen kan je na een seizoen redelijk zelfstandig vliegen. Er zijn uitzonderingen. Die leren het in een week of je hebt er ook bij die leren het NOOIT.
    Goed luisteren naar je instructeur en geen eigen plannen trekken.

    Vlieg daarna nog een seizoen door met je trainerkist en dan pas verder kijken. Ook al zijn bv een easystar en calmato trainers ik heb het vaak zat gezien dat een grotere brandstofkist toch net weer wat moeilijker vliegt, ook al vliegen ze voor de gevorderde als een eitje.

    Tip: Indoorvliegen kan wonderen doen. Lekker beperkt qua ruimte, claustrofobies effect, leer je goed van sturen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Elevator: ja, maar rudder niet hoor.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Corsair zit nog in de doos. Het was een te mooie deal om er niet op in te gaan.
    De Carbon Z Cub zit ook nog ingepakt (gekregen van schoonmoeder en dat is bittere ernst)
    De Multiplex zwever is wel klaar voor gebruik.
    Verder ben ik bezig met de aanschaf van een turbine jet.

    Voorlopig les ik met de YCF van de vereniging. Binnenkort komt daar een Cavallis bij.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Aileron bedoel je. Rudder gaat echt wel omgekeerd hoor...


    Wat is een Cavallis?
    Ik hoop dat je een grapje maakt over die turbine jet?
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Juist ;)

    Om dan nog maar te zwijgen dat bij een scherpe bocht/meskant je rudder hoogteroer wordt en je hoogteroer rudder ;) haha.
    It's all in the game.

    Sowieso stuur je de meeste bochten zowel met rudder als hoogteroer..
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik ga ook hier weer geen vrienden mee maken, maar: ik bedoel echt: rudder.
    (uitgaande van echt sturen met rudder: dus rudder laat het model slippen en v-stellling maakt de bocht)
    (het is best een aardige denk-exercitie om dat uit te vogelen en gaat zeker tegen het gevoel in, maar in een melige bui hebben we dit uitgediscussieerd en: getest: ik klets niet zo maar wat)
    (en het heeft me nog een halve liter bier opgeleverd ook)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik hoop dat je een grapje maakt over die turbine jet?[/QUOTE]

    :D

    Nu weer serieus;
    Het is een witte Flyzone Cesna Corvalis. Eerder vloog ik er al mee en dat ging vrij goed. Volgens een test is het een beginnerstoestel!? De eigenaar start en landt hem en we gaan de zenders verbinden.
    Dus: ik leer vliegen met de YCF en de Corvalis. Daarna pas komt een van mijn drie toestellen uit de doos. Hoewel ik ongeduldig ben, neem ik de hier gegeven adviezen serieus.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2015

Deel Deze Pagina