Linkshandige stuurwielzender, DHZ werkje

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door HugoW, 27 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    Na een lange en onsuccesvolle zoektocht naar een goedkope stuurwielzender voor linkshandigen heb ik een rechtshandige gekocht. Een goedkoop HK ding, zo eentje:
    HK-310 3 Channel 2.4ghz FHSS Ground Radio. Ik rijd daar nu een tijdje mee, met mijn Tamiya TT-01 BMW en een Traxxas Monster Mutt. Maar het wil maar niet wennen. Ik heb ooit met een linkshandige zender geraced, een Airtronics. Destijds een goede dure zender, maar 27MHz en kapot. Geen idee wat er mis mee is.

    Vandaag heb ik nog even kort gezocht en bij wat winkels geïnformeerd, maar zo’n goedkope zender is er gewoon niet linkshanding. Jammer. Daarom heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken, en de boel open geschroefd. En wat er toen gebeurde…

    Zender open:
    [​IMG]

    Allemaal losse moduletjes, op de behuizing geschroef:
    [​IMG]

    Hoofdmodule eruit geschroefd, daaronder zien we de stuurmodule:
    [​IMG]

    Alle schroefjes gesorteerd. De modules zitten allemaal met dezelfde schroeven:
    [​IMG]

    Stuurwiel stickertje los met een dun horlogemakersschroevendraaiertje (3x woordwaarde):
    [​IMG]

    Stuurwiel schroefje los, en wiel eraf. Hier zit dus ook de begrenzing:
    [​IMG]

    Stuurmodule losgeschroefd en naar voren gehaald. Gasmodule ligt ook los:
    [​IMG]

    De stuurmodule zit op drie paaltjes geschroefd, en er zit een kogellager in voor de as:
    [​IMG]

    Hmmm, daar moet toch wat van te maken zijn…
    [​IMG]

    Voorzichtig!!!! Achteraf gezien beter helemaal demonteren en met een figuurzaagje. Maar dit werkt ook als je het voorzichtig doet en niet helemaal doorboort:
    [​IMG]

    Niet helemaal doorboren, ik ging net iets te diep. Liever het laatste beetje met een stanleymes, en met beleid:
    [​IMG]

    Gat:
    [​IMG]

    Uitgezaagde deel:
    [​IMG]

    Achterzijde van de kast bewerkt met een stanleymes. Het is al een apart dunner stukje dat ik heb uitgesneden. Het lijkt bijna alsof ze zelf al met het idee gespeeld hebben:
    [​IMG]

    Besturing erop geschroefd en proefpassen:
    [​IMG]

    Dat gaat goed, alleen deze contacten zitten in de weg:
    [​IMG]

    Nu niet meer:
    [​IMG]

    Boeltje op zijn nieuwe plaats met 2 parkers. Dubbelzijdig tape of lijm werkt vast ook:
    [​IMG]

    Tadaaaaaaaaa:
    [​IMG]

    Gat moet ik nog afdekken, ideeën zijn welkom:
    [​IMG]

    Omdat ik te diep ging met de boor heb ik de ophanging van de trim bediening voor het sturen geraakt. Deze is nu nog wel functioneel, alleen wat minder makkelijk te bedienen:
    [​IMG]

    Nou, en toen had ik dus een linkshandige stuurwielzender. Voor weinâgh, twee parkertjes en nog geen uur klussen. Nou nog even het gapende gat dichten, en klaar zijn we.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Inventief. Misschien nog een optie, de electronica van nog zo'n goedkope zender overzetten in je linkshandige 27MHz zender?
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel!

    Heb ik naar gekeken, maar is veel ingrijpender. Dan moeten alle printplaten en modules:
    gasmodule
    gastrimmodule
    stuurmodule
    stuurtrimmodule
    moederboard
    auxiliary switch
    LCD
    En nog wel een paar

    Een nieuw plekje krijgen in een zenderbehuizing. Nu heb ik maar één stukje verplaatst, de rest is origineel. Trimmen zal iets minder handig gaan, maar dat doe ik toch alleen stilstaand.

    Hugo
     
  4. erevo 2wd

    erevo 2wd

    Lid geworden:
    6 okt 2012
    Berichten:
    124
    Locatie:
    genemuiden/meppel
    Spectrum heeft ze ook. Je kan dan zo het stuurwiel omzetten naar de linkerkant.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Klopt, en Sanwa heeft ook hele mooie. Maar die vind ik allemaal pas vanaf 200 of 300 euro. Dit ding kostte 30 euro, plus 2 schroefjes en een beetje hobbyen. Vind ik een betere prijs!

    Hugo
     
  6. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Eindkapje voor riool af te doppen kan eventueel passen. Is wel rood of blauw vaak. Of een plaatje kunststof erop terug lijmen van een oude dvd speler of iets dergelijks? Ik dacht bij je verhaal ook van; waarom verwissel je het binnenwerk niet met je oude zender? Iets meer gepriegel, maar wie weet past het uiteindelijk ook.
     
  7. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    er rijd bij ons op de club iemand rond die de zender omdraait .
    En gas geeft met de duim ..

    Een oplossing kan zijn als er nog iets van je oude zender het doet er een 2,4 gig module in te zetten .
    Of er bovenop ,simpel ppm opzoeken en een plus en min door lussen .
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Da's een slimme. dank je wel. Vanmiddag eens met een schuifmaat naar de Karwei.

    Uiteindelijk wil ik een mooie Sanwa hebben, maar ik verbaas me dat er in het goedkopere segment niet ook een ombouwbare zender verkrijgbaar is. Ik heb dit topic ook naar HK gelinkt, die vonden het een goed idee en zeggen ermee aan de slag te gaan. Dus wie weet, binnen kort linkshandige zenders voor beginnersbudget?

    Hugo
     

Deel Deze Pagina