Linksom of rechtsom?

Roel van Essen

Forum veteraan
Sorry mannen, maar ik ben het even kwijt...
:hammer:
Moeten bij een 2-schroefsschip de schroeven bij voorwaartse vaart nu
aan de bovenzijde naar elkaar toe draaien, of juist van elkaar af?
Ik had het ergens staan, maar ik kan m'n 'modelbouwbijbel' nergens
vinden...

Roel

stond hier op het forum ook geloof ik roel, zal eens ff zoeken

nou pa...volgens MIJ is het zo dat de schroeven naar binnen draaien....dus bovenkant richting midden van de boot. Tja, bij voith schneiders kan je dat niet zien, toch jammer :D

bij de snelere boten en speedboten schijnt het beter te zijn dat de 2 schroefen allebij naar buiten draaien
dus de linker schroef tegen de klok in
de rechter schroef met de klok mee

Groeten Gerjan

ik heb er even mijn oude schoolboeken voor nagekeken. Inturning geeft een hoger Schroefrendement wat het geschikter maakt voor schepen op de lange reis.
Outturning geeft beter manoeuvreer eigenschappen....word op cruiseschepen meer gebruikt vanwege de bananenhaventjes die ze aandoen

groeten

Justus

Ehh Roel.. Even uit nieuwschierigheid. Voor welk schip wil je dit gaan toepassen. Ik dacht dat je de Norderney aan het bouwen was toch?
Dit omdat je de opstelling voor beter schroefrendement neemt, voor schepen die lange afstand varen.
Voor die Norderney lijkt mij de manuvreerbaarheid toch ook wel belangrijk?

Marco.

hmm, heb het niet kunnen vinden maar nu staat het dus idd op het forum ;)

Voor zeeslepers maak dat weinig uit,omdat die meestal op diepwaterzitten. Maar voor de sleepvaart op de binnenvaart maak dat wel heelveel uit. Als de schroef van binnen naar buiten draaid, dan neemt de schroef water van binnen uit. Dat geeft probleemen bij ondiep water,zoals vuiligheid en krachtverlies. Dan zuigt hij het meeste water van onder het schip. Want de hak van het schip zit de weg. Maar het heeft wel een klein voordeel.Als je met een moter vaart dan trek hij niet zo hardt naar een kant op. Als de schroef van buiten naar binnen draaid dan neemt hij het water van buiten uit,want daar heeft hij geen last van de hak. Daarom hebben de laaste jaren de dubbel schroevers geen hak meer. Maar er zijn nog meer factoren, zoals posietieve en negatieve stroming tussen de beide schroefwater. Maar daar weet ik niet het fijne van.

Roel ,

staat het niet aangeduid op Uw plan ?
Heeft U geen foto's van het echt schip ?

Ik heb reeds gevaren op schepen met de twee systemen , mijnevegers met schroeven die naar buiten draaien en fregatten waar de schroeven naar binnen draaien...

En om de gegevens te vergemakkelijken , op mijn Lusitania die ik aan het bouwen ben , draaien de achterste schroeven naar buiten en de voorste naar binnen... :lol:

Hoi Roel,

Ik heb van mijn Engelse collega-modelbouwfreakjes altijd geleerd dat indien je een schip met 2 schroeven hebt de schroef aan bakboord tegen de klok in draait en de schroef aan stuurboord met de klok mee.

Ik pas op mijn schepen steeds dit principe toe.
Of het echt veel verschil uitmaakt kan ik je helaas niet zeggen hoor. :?

Groetjes,

Droopy

:help: :hammer: :schrik:
Twijfel slaat toe...
Ik denk dat ik beide ga proberen... Eens kijken of het veel verschil maakt.
En @Han: De Mowe heeft maar een schroef(je)... :lol:

Maar nogmaals: allen bedankt voor de genomen moeite! :D

Roel

ik heb er even mijn oude schoolboeken voor nagekeken.
Sorry voor de offtopic, maar je hebt zeevaartschool gedaan neem ik aan? Nog les gehad van Martijn?
Over de schroeven kan ik zo niets nuttigs zeggen. Niet mijn vakgebied (logistiek)

@ christiaan :
ben idd product van de zeevaartschool. Heb Maroff/logistiek gedaan dus ja...heb nog even les van hem gehad.

groeten

Justus

Roel ik heb even onder de noderny, zoals beschreven op de side van de hmbc, die gebouwd is door Herman Busman en nu in mijn bezit is, zoals je weet.
Draaien de toppen aan de bovenzijde naar elkaar toe.
Ik weet dat Herman de proeven die jij wil doen, bij de nerderny al 23 jaar geleden heeft gedaan, dus waarom het wiel weer uitvinden.
En hier boven is het al beschreven bij schepen voor laag water, en de wadden waar zij opereerd heb je daar veel last van laag water. En 5 cm is voor jouw schip genoeg om te varen
Mijn norderny is voorzien van 45 mm 4 blad messing.
Bij 12 V met de EF 76/2 1:3 vertraagd komt het schip bijna in plane.

Hallo heren ik heb de discussie gelezen en vind het een interesante vraag. Het antwoord is volgens mij, voor schepen die altijd op diep water zitten draaien ze van binnen naar buiten (voordelen: schip is koersvaster, gezamelijk schroefrendement is hoger, dit bespaart weer brandstof)(nadelen: zoals eerder vermeld je trekt vuil en zand omhoog in de havens, slecht voor de schroeasafdichtingen, maar belangrijker je trekt water weg onder het achterschip met als gevolg dat je veel sneller aan de grond zit, bij krachtige schepen kan dit effect erg sterk zijn). Dus zullen haven slepers vaker van buiten naar binnen draaien, maar dit is zeker niet een gouden regel. Het is dus aan jezelf als je het niet kan achterhalen van het origineel.

Ook een leuke: wat als je een drieschroef schip hebt? Wat doet de middelste schroef in dat geval? Bij de Titanic was die middelste rechtsom (net als de stuurboordschroef) maar is dat altijd zo? EN zijn er uberhaupt nog veel schepen met 3 schroeven?

Back