lintzaag- Welke?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Rase, 3 jan 2013.

  1. Rase

    Rase

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Allemaal,

    Ik ben nu een half jaartje bezig met electrische vliegtuigen.
    Steeds vaker betrap ik mezelf dat ik aan het zagen ben in dunne triplex om motor mounts, versterkingen, etc te maken.

    Dit doe ik dan met een metaalzaag.

    Aangezien ik steeds meer aan het zagen ben is het wellicht handiger om een lintzaag te kopen. Nu dan de vraag aan de wat meer ervaren personen hier.

    Welke lintzaag kan ik het best kopen?
    - Ik wil iets dat niet te vaal lawaai maakt (ik werk op zolder)
    - Compact (dan wordt moeder de vrouw niet boos van alle rotzooi)
    - Betaalbaar

    Graag advies.
    Alvast bedankt
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb er nog een, die mag weg voor 50 euro inclusief enkele reserve bladen. Ik gebruik hem te weinig.
     
  3. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Hallo Rase,

    Hetzelfde speelt bij mij. Ik denk meer aan een figuurzaag van Proxxon bijvoorbeeld de DSH/2. Proxxon heeft ook een lintzaag:de MBS240/E.
    Ik weet niet wat handiger is een figuurzaagtafel of een lintzaag.
    De lintzaag is ca.€ 250.00 en de figuurzaag is ca.€ 175.00

    Voor mij is wel belangrijk dat je goed hobby gereedschap hebt, dat wil wil zeggen spelingsvrij ed. Dat is wat anders als professioneel gereedschap wat permanent gebruikt wordt.

    Ben benieuwd naar de reacties.

    Groet Rolf
     
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mijn proxon lintzaag heb ik een 15 jaar in gebruik. Hij wordt voor 99% gebruikt om metaal te zagen.
    Ben er al bij al tevreden mee. Na al die jaren komt er wel wat sleet op de wielen waar het zaaglint over loopt. Ook is het tandriempje en de tandwielen hiervan aan vervanging toe.
    De lintzagen zelf zijn niet van topkwaliteit maar voor hout zullen ze wel voldoen.
    De bimetaalzagen zijn beter maar alleen in "grof" verkrijgbaar. Bij een breuk las ik ze terug aan elkaar en kunnen ze verder gebruikt worden tot ze bot zijn.
    Ijzerplaat tot 3 mm gaat nog net om te zagen. Met wat oefening kan je zagen tot op een nauwkeurigheid van 0,2 mm.
    Dirk
     
  5. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Hallo TC,

    Als Rase niet reageert (het zijn draadje tenslotte) zou ik graag willen weten wat dat voor lintzaag is.

    @Gea Bedankt voor de info (ook namens Rase :) )
     
  6. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    heb er hier ook nog een staan merk onbekent kan geen merk vinden heb hem ooit overgenomen werkt goed.
    nu een groter model meer vermogen om dat ik er meer metaal op zaag.
     
  7. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Ik zoek een klein hobby ding wat kwalitatief goed is. Het zal bij mij zo af en toe gebruikt worden, maar dan wil ik geen speelgoed dingetje hebben :cool:

    Groet Rolf (hij begint het topic over te nemen waarvoor excuus)
     
  8. Rase

    Rase

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Rotterdam
    @Allen: Bedankt voor de info

    @TC: Heb je wat meer info over je lintzaag?
    Merk /type/ waar op te halen. Mag ook in PB.
    Alvast bedankt.
     
  9. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Ik ben zelf ook op zoek naar een lintzaag/figuurzaag
    De proxxon vind ik een mooie machine

    Alleen wat is het verschil tussen een lintzaag of figuurzaag ik ga hem gebruiken voor hout

    Groet
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een E-figuurzaag heeft een zaagblad wat op en neer gaat .
    Maschine werkt goed op zachtere houtsoorten en niet te dik (raakt anders zijn zaagsel niet kwijt)
    Voor het bouwen van modellen in de modelbouw goed te gebruiken.
    En is ook op de hobbykamer goed te gebruiken omdat hij vrij stil is .
    En ook voor jongere modelbouwers goed te gebruiken omdat het systeem vrij veilig is. ;)
    Goedkoop in zaagjes (onder een dubbeltje als het goedkoop moet)


    Een Lintzaag heeft een zaaglint die over 3 (of 2) wielen loopt die aangedreven word door een E-motor.
    Het zaaglint zaagt dus maar in 1 richting waardoor het veel sneller gaat.
    Te gebruiken ook voor de harde houtsoorten en GFK of alu .
    Maakt ook veel meer lawaai en is ook oppassen geblasen dat je niet in je vingers zaagt.
    Voor de jonge modelbouwers niet aan te raden. ;)
    En een lint kost snel 15-20 € :oops:

    Proxxon is een goed merk , maar vind de zagen van hun niet geschikt voor de groffere modelbouw

    Dan is een figuurzaag van Ferm geschikter en ook goedkoper (vaak bij de Aldi te zien)
    En een TBS 380 of gelijke grote van de Buitelaar als lintzaag.

    Heb zelf een TBS 380 sinds 15 jaar in gebruik .

    Mvg Johan
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Heren, had het even gemist, maar zal straks enkele foto's en gegevens van de machine plaatsen. Ophalen in de buurt van Sittard.
     
  12. Rase

    Rase

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Rotterdam
    Johan,
    Bedankt voor je uitgebreide info.

    Ik heb wat videos bekeken van lintzaagmachines.
    Ik vind die dingen doods eng:nosmile:
    Zo te zien past een figuurzaagmachine beter bij me (veiliger en stiller).

    De TBS 380 is niet meer (wellicht verouderde type).

    Iemand ervaring met een van onderstaande modellen?

    Ferm figuurzaagmachine SSM1005 (99.95)
    [​IMG]





    Iemand ervaring met de: Einhell BT-SS 405 E Figuurzaag (89.95)
    [​IMG]


    Güde GDS16 Elektronic Figuurzaagmachine (89.95)

    [​IMG]




     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb de einhell bla bla bL 120 nogwattes , de rode... Ding is ZWAAR! (in vergelijk met de anderen!)
    [​IMG]


    In aanbieding met 25% korting (was toen 100 euro, normaal 135) meen ik, bij de praxxis, moet besteld voor je worden, levertijd minder dan 1 week. Nu bij praxxis 20% korting... TIP! (edit, hmm nu niet meer jammer, de afgelopen weken had je allemaal van die uitknip bonetjes.. Nu niet meer??, balen!)

    Ze zeggen semiproff machine,maar dat moet je met een korreltje zout nemen... Wel is het een prima hobbymachine!
    Kunnen normale zaagjes in, en speciale e-figuurzaagbladen. Zaaghouders zijn stevig uitgevoer, net als de hele machine. Ding is echt veel zwaarder dan zijn soortgenoten.

    Bevalt goed, en doet wat hij moet doen. Geen speling op de componenten, en dat is wat je wel bij de goedkopere modellen ziet en voelt. Daarom vielen die bij mij af... Ding heeft blaassysteem, led en laserstraal, howel de laser niet helemaal recht zit, en wel af te stellen is, vindt ik de laser niet echt en meerwaarde hebben, ik gebruik hem nooit. De led wel! Ik had leiver en geleider gehad.(zie die ferm machine) Maar de machines MET geleider hadden allemaal speling op de arm zitten, en daardoor vielen ze af. Heb gekozen voor deze, en dan maar geen geleider...

    Vreemd genoeg zaag ik met de normale figuurzaagjes, beter dan met de e-figuurzaagjes. (wbt een rechte lijnzagen) Toerental is regelbaar, ideaal voor plexiglas printplaat, en de rest. zelfs 8 mm alu is geen probleem, maar wel moet je dan rustig aan zagen... Zaagbereik door de lange arm is echt groot genoeg. Hij is in het echt groter dan je zou denken..

    Hij is wel verbazend stil. Het zagen door materiaal maakt veel meer geluid dan de machine zelf. Dus ik kan gewoon zonder oordoppen zagen in de hobbykamer! De buren horen er ook niets van(de vrouw kan gewoon haar serie op tv volgen),een dikke plusplunt.

    Kopen bij praxxis met kortingsbon!! Niet bij deze shop, dit is enkel voor de specs van de machine..

    Einhell RT-SS 120 L Figuurzaag (gratis zaagbladenset)

    (ik had ook nog vvv bonnnen en heb hem uiteindelijk voor 51,00 gekocht!)Maar ook voor 110 euro vindt ik het een prima ding!)
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2013
  14. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Ben benieuwd of er al een keuze is gemaakt.

    Groet Rolf
     
  15. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    Ik heb de proxxon dhs gekocht
    Ziet er allemaal super uit

    Ben er erg blij mee
     
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Proxxon

    Mijne heren kijk even naar de advertentie onder het draadje TE KOOP - overig
    mijn Proxxon lintzaag bied ik hierbij aan.
     
  17. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Ik ben zeeeer benieuwd naar je eerste ervaringen, hij staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje.

    Groet Rolf
     

Deel Deze Pagina