Liplassen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Rob & CS, 6 aug 2017.

  1. Rob & CS

    Rob & CS

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Assendelft
    Als beginnend modelbouwer, althans van houten historische schepen, vraag ik mij af of je de liplassen in de beplanking van de romp het beste kunt imiteren door echt aparte latjes op schaallengte te gebruiken en deze met liplassen te verbinden of dat je beter een lat op volle romplengte kunt gebruiken waar je de liplassen door inkerving aangeeft. Het probleem bij losse delen lijkt mij om de latten de juiste ronding te geven zonder bijvoorbeeld knikken te krijgen ter hoogte van zo'n las.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goeie vraag, ik denk dat er voor beide methoden wel wat te zeggen valt. De houtsoort is hier ook van belang, de ene soort buigt makkelijker dan de andere. Misschien gewoon eens proberen en dan kiezen wat het beste voor je werkt. Dus niet echt een direct antwoord op je vraag, maar zo doe ik het als ik wat anders wil, proberen..:)
     
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    dan is het ook nog van belang op welke schaal je bouwt.
    ben je bezig in 1:30 - 1:50 dan zeg ik doen, maar ga je richting 1:75 - 1:100 of kleiner dan kun je het vaak niet netjes meer maken zo klein. (zeker als beginner).

    welk model ben je aan bouwen of ga je bouwen.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik gebruik echte lassen want op mijn schaal (1:50) en de houtsoort (eiken) is uit 1 lat over de volle lengte niet mee te werken.

    Dus ik sluit me bij bovenstaand aan, schaal, houtsoort speelt allemaal een rol. Er is niet 1 'juiste' methode zeg maar.

    grt en veel plezier met bouwen. Hans
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De echte las is (uiteraard) echter. Maar wanneer je een lat (goed) inkerft kan dit net zo mooi zijn, en vrijwel niet van echt te onderscheiden. Voordeel is hier dat je deze "las" overal kan maken, dus het hoeft niet per se bij een spant.
    De echte las is ook lastiger te maken dan een ingekerfde las.
     
  6. Rob & CS

    Rob & CS

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Assendelft
    En wat is dan de gebruikelijke manier voor dit inkerven ? Met een kraspen langs een )zelf te maken) malletje of zijn er slimmere/betere oplossingen ?
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik geloof niet dat er slimmere of betere oplossingen zijn. Een malletje is inderdaad wel aan te raden om steeds dezelfde "las" te krijgen. Eventueel geen kraspen nemen maar een scherp geslepen hard potlood. Is de naad meteen donker van kleur.
     

Deel Deze Pagina