Lipo 6S 22.2 volt en 12000 mAh

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door PHTB, 26 aug 2018.

  1. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Kijk een naar een isdt lader .
    BV de isdt sc-620 , die is 500watt en er kan een voeding op van 6 t/m 30 volt .

    gr Wim
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon verwijzing naar deze discussie daar plaatsen, scheelt jou het aldaar telkens doorbrieven.
    In beide fora zijn de discussies openbaar :)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
  3. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Merci Ron.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Buiten dat de huidige loodaccu´s in auto vaak van het lood-calcium type zijn, is er echt niet zoveel veranderd tov vroeger.
    Alle electronica in de auto wordt door de dynamo gevoedt, die electronica werkt namelijk pas als je de auto gestart hebt.

    Verwijzingen naar electrische/hybride auto zijn hier niet relevant. Dat soort auto´s hebben een hele andere accu voor de elektrische aandrijving, dan de loodaccu waar we hier over praten, die puur voor het starten bedoeld is. Bijvoorbeeld opgebouwd uit Li-Ion cellen. Vaak is de nominale spanning van zo´n accu ook stukken hoger, 120V - 300V.


    Als dit 6S pack leeg is, volgens de regelen der kunst maximaal 80% eruit gehaald, zou je 9.6Ah bij moeten laden. 9.6Ah bij 4V/cel= (gemiddelde laadspanning) is 9.6Ah x4 x 6S=230Wh.
    Tel daar de verliezen in de lader bij op (ruwwweg 10%) en je zit op 230Wh / 0.9= 256Wh.
    Aangezien je aan de auto-accu ladend geen eeuwigheid wilt wachten, zul je met minimaal 1C laden (12A), wat betekent dat je uit de auto-accu ~24A trekt (6S pack uit 12V laden).Een autoaccu onder zo´n stevide belasting zit zo rond de 11.5V.
    Om de eerder berekdnede 256Wh uit een autoaccu te halen, zul je 256Wh/11.5V= 22.26Ah verbruiken.

    De gemiddelde autoaccu zit rond de 50-70Ah. En loodaccu´s mag je tot maximaal 50% ontladen voor een redelijke levensduur. Dat beteklent effectief dat je deze accu maximaal 1x kunt laden op de auto-accu. En dan moet de auto-accu wel in topconditie zijn, een paar jaar oude autoaccu heeft vaak al een stuk capaciteit verloren.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zo heeft mijn auto een milieuvriendelijk start/stop systeem. Dat heeft tot gevolg dat bij elke stop de motor afslaat en weer moet starten. Er wordt nadrukkelijk voor gewaarschuwd bij een eventuele vervanging van de accu niet een gewone autoaccu te plaatsen maar een voor het vele starten geschikt type.

    Een accu met een capaciteit van 50-70 Ah heb ik nog nooit in een auto gehad.Meestal was (is) dat zo tussen de 28-35 Ah. Maar misschien rij ik in een wat kleine auto.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is idd. erg afhankelijk van de auto. Maar het zijn nog steeds lood/gel accu`s die onderhoudsvrij zijn en het helemaal niet fijn vinden om leeg te worden getrokken. Ze lopen dan schade op. Ik heb vorig jaar de accu van de Ford Fiesta van mijn dochter laten vervangen, de auto is nu 18 jaar en de monteur vertelde mij dat het de originele eerste accu was die eruit kwam. Bizar !
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018

Deel Deze Pagina