Lipo als voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door MarcS73, 23 mei 2016.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Ik ga voor mn lader en lipo heater box mijn 6S 5000mah lipo's gebruiken (gebruik hiervoor simpele 24 naar 12 volt 240watt omvormer). Werkt allemaal prima.

    Ik heb een Lipo alarm (simpel ding van HK) op de balancer stekker aangesloten, zodat als Lipo onder bepaald voltage komt, er alarm afgaat.

    Waar ik beetje mee zit is dat als ik het alarm niet hoor, de Lipo veel te ver ontladen kan worden (speelt vooral bij lipo heater box).

    Is er iets simpels te maken dat als Lipo onder bepaald voltage komt, deze eenvoudig wordt ontkoppeld van lader/heaterbox.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Marc,

    Misschien een overbodige vraag, maar slaat die omvormer niet van zichzelf af? Sommige hebben een onderspanningsbeveiliging, gezien je vraag neem ik aan die van jou niet?

    Die hele goedkope lipo alarmpjes van HK zijn enorm luid, die hoor je op 150mtr nog..
    Ik had deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ll_Checker_with_Low_Voltage_Alarm_2S_8S_.html
    Maar die zijn nu op backorder, ik neem dat dit dezelfde in een ander huisje is:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Tester_2_8S_and_Low_Voltage_Buzzer_Alarm.html
     
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Marc,

    Op zich zit er blijkbaar wel een onderspanningsbeveiliging op die converter. Bij welke spanning stopt die er dan wel mee? Zolang dat niet veel lager is dan 20V mag dat toch geen problem zijn?

    Bij die lipo checker staat 'ultra loud', lijken me ook vergelijkbare piepertjes als op dat checkertje wat ik heb. Ik vind ze irritant hard. Of ligt je lader/heaterbox in de dichte auto, waardoor je hem niet hoort?

    Groetjes,
    Gerben
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met dit schakelingetje zou je trouwens een onderspanningsbeveiliging kunnen maken: http://www.banggood.com/LM393-12V-24V-Two-way-Voltage-Comparator-Module-p-1045482.html

    Daar zou ik dan alleen de heaterbox achter zetten. Sommige laders kunnen er erg slecht tegen om uit en weer aangesloten te worden als er een lipo aan de uitgang hangt. Bovendien hebben de meeste laders een ingebouwde en instelbare onderspanning, dus hoef je die ook niet achter een extra schakeling te hangen.

    Groetjes,
    Gerben
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Al een poosje geleden heb ik een schakelingetje "ontworpen" wat hier goed bruikbaar is.
    De werking is vrij simpel. Als je op de START knop drukt zal de spanning van de LiPo op de schakeling komen te staan. Is de spanning boven de minimale spanning dan zal de TL431 gaan geleiden. Daardoor kan er stroom door de stuuringang van de Transistor gaan lopen waardoor de transistor ook gaat geleiden. De transistor schakelt de stroom door het relais in waardoor het relais sluit. Het contact van het relais sluit de start knop kort dus die kan je loslaten en de stroom kan door de heater lopen.
    Tijdens het gebruik wordt de spanning steeds lager en als de minimale spanning wordt bereikt stopt de TL431 met geleiden. De transistor op zijn beurt stopt ook en het relais valt af. Als het relais afvalt kan er geen stroom meer uit de LiPo worden gebruikt en is hij beveiligd tegen te ver ontladen.
    De weerstanden in het schema zijn zo uitgerekend dat de schakeling afschakelt bij 18V (3V per cel).
    Vind je 3V per cel te laag dan kan je de weerstanden van 18k en 56k vervangen door weerstanden van 27k en 33k dan schakelt de schakeling af bij 19,2V (3,2V per cel). Als je 2 weerstanden van 33k gebruikt schakelt hij af bij 21,3V (3,55V per cel). Veel hoger zou ik niet gaan want dan gebruik je een te groot deel van de energie in de accu niet.
    Let wel op dat je de LiPo accu zo snel mogelijk weer laad als hij leeg is! Maar moet je altijd doen dus dat zou geen probleem moeten zijn.
     
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Dank voor jullie reacties. Hier moet ik mee verder kunnen.
     

Deel Deze Pagina