Lipo bag wel veilig genoeg

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Ghossie, 23 aug 2017.

  1. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik zat op youtube wat filmpjes te kijken en kwam toen het volgende filmpje tegen.



    Hier laten ze zien wat er gebeurd als een lipo in een lipobag in de brand vliegt/kortsluiting maakt.
    Dan maakt de ondergrond waar de lipobag op ligt best wel uit. Veel materialen kunnen tenslotte vlam vatten lijkt me.

    Omdat ik de lipo's thuis meestal in de kast had liggen als ik ze niet gebruik, dacht ik er toch over na. Ze zullen maar eens vlam vatten o.i.d. Je hele huis kan wel afbranden door zoiets.
    Dus een beetje rondgeneusd en kwam toevallig onderstaande tegen, de "Turnigy Lipo Bunker".
    Iemand had ze te koop aangeboden.

    Geconstrueerd uit S304 gecertificeerd roestvrij staal om temperaturen te boven te gaan van 800 graden Celsius. De Turnigy Lipo Bunker is een veiligheidsbehuizing ontworpen om vlammen binnen te houden en de schade aan omliggende objecten te minimaliseren in geval van LiPo falen. De buis zorgt ervoor dat warmte, vlammen en gassen die uit een LiPo batterij worden verdreven, direct en gecontroleerd worden uitgezonden.

    Specificaties: Materiaal: S304. Gecertificeerd Roestvrij Staal
    Afmetingen: 180mm x 90mm x 90mm

    Deze lijken mij toch een stuk veiliger dan een gewone lipobag.
    En mijn accu's worden vanaf nu hierin geladen en opgeslagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je inderdaad bij de goedkope Chinees een laadzak haalt is het de vraag hoe veilig die is, gelukkig zijn er wat testen op het net te vinden. Koop je een zak van een gerenomeerd merk mag je er wel van uit gaan dat die zijn werk doet.

    Hier op het forum in de vlieg en vaarhoek wordt veel gesproken over munitiekistjes die je betaalbaar bij de legerdump kan halen.
     
    Hill en Ghossie vinden dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    munitiekist-50.jpg
    .50 munitiekist op een stoeptegel.
    Een paar gaten in de bovenzijde geboord, een plastic zak met fijn zand erop.
    Daar bewaar ik mijn paar lipo's in.

    Zou er iets fout gaan en brand uitbreken, smelt de plastic zak en een deel van het zand loopt in de kist en smoort in ieder geval.
    De ondergrond kan ook niks mee gebeuren... stoeptegel.

    Laden alleen onder toezicht en gebalanceerd.
    Langere tijd opslaan: op 80%.
    Op die manier heb je de risico's zo klein mogelijk gehouden.
    Lipo's bewaar ik in m'n werkplaats: de garage. 30 meter bij m'n huis vandaan. (maar niet iedereen heeft die luxe)
     
    Damian Wierenga en Ghossie vinden dit leuk.
  4. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dus de bunkers die ik heb gekocht is wel een goede zet als ik lees hoe Roel ze opbergt :yes:.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Ik laad ze ook in een munitiekist, met een zandbed er in. Bakje zand in de aanslag voor 'als'.
     
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Het Filmpje geeft duidelijk aan dat de Lipo-zak prima zijn werk doet maar daarna wel onbruikbaar is
    zoek anders maar eens op Yuotube naar Lipobrandjes dan kan je goed het verschil tussen wel of geen Lipo-zak zien
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Iedere LiPo bag kan maar 1x een brand verwerken, daarom als je wedstrijden in gaat wel handig om naast een 2e accu ook een 2e lipo zak te hebben.
     
    Jan de Boeff en Ghossie vinden dit leuk.
  8. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    goed punt eigenlijk Roelof, en dan te bedenken dat er (met name bij F-1) rijders zijn die hun Lipo laden terwijl deze nog in de auto zit.....:(:(:(
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De kosten en de ruimte voor een standaard lipo zak is het niet, maar je moet er rekening mee houden. Sowieso mensen die zonder een zak laden omdat ze de accu niet uit hun auto willen halen moet je van het terrein schoppen, zeker als de club een zak vereist.
    Jammer is wel dat er toch mensen zijn die bij een brand al snel de gebruiker of een foutief gebruik van de producten de schuld geven terwijl in veel gevallen het echt een onstabiele LiPo accu was. Het gaat niet om al die keren dat het goed gaat maar om die ene keer dat het fout kan gaan.
     
    Damian Wierenga vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In de ruim 17 jaar dat ik lipo's gebruik in mijn vliegtuigen heb ik nog nooit problemen gehad met de lipo's of brand gehad. Elke keer als ik een lipo laad controleer ik de instellingen, ik schakel nooit de lader in zonder alles te controleren. Daarnaast ben ik altijd direct in de buurt van de lader en lipo of als ik er niet bij in de buurt ben dan is wel een clublid in de buurt om alles los te trekken mocht het onverhoopt fout gaan. Een lipobag of zo een stalen container heb ik nog nooit gebruikt. Een onstabiele lipo heb ik nog nooit gehad, de eerste lipo de ik kocht was een 2s 1050 Mah Kokam pakketje dat ik zeer veel gebruikt heb en in die periode nooit balanceerde. Ook nu nog heb ik pakketjes die ik niet balanceer, dat zijn dan wel kleine 350 tot 500 Mah accu's.

    Als je zelf de discipline niet kan opbrengen om je secuur aan de laad en ontlaad adviezen te houden dan vraag je naar mijn mening om die problemen. Ik zie nu heel vaak dat men een setup neemt en daar nooit de stroom van doet meten, om de gevraagde stroom te leveren. Men gaat zeer zwaar en langdurig over de grens heen van de lipo's en dan kunnen ook dit soort zaken gebeuren. Je krijgt dan onstabiele accu's zeker als je ze direct weer gaat opladen zonder de lipo tot rust te laten komen.

    een lipobag kan nooit kwaad, en ook bepaalde brandvrije containers, maar pas op met metalen containers i.v.m. kortsluiting. Het beste is nog steeds die aardenwerken pot met een plastic zak zand erop tijdens het laden en natuurlijk alles buitenshuis/Clubgebouw.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de tijd dat ik met lipo's vlieg echt nog nooit een brand gehad of meegemaakt zonder dat het de schuld van de gebruiker was.
    We hebben in Duitsland een auto uit zien branden omdat de man laadde zonder balancer, dus eigen schuld.
    Er wordt veel te moeilijk gedaan over lipo's omdat iedereen filmjes ziet en alles gelooft wat er op internet staat.
    NiMh waren veel gevaarlijker, maar toen had je nog geen Youtube.
    En ik heb ook loodaccu's spontaan zien ontploffen, dat is echt levensgevaarlijk.
    Mijn lipo's liggen gewoon in de kast in de huiskamer en als ik ze laad dan liggen ze ook gewoon in de huiskamer en ga ik boodschappen doen.

    Lipobags zijn uitgevonden voor de handel, extra geld verdienen.
    Als je echt bang bent en niet zeker van je zaak dan moet je alles buiten laden op een meter of 2 van je huis.

    GJ
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    In het verleden behaalde resultaten....

    En je kunt je boodschappen ook laten bezorgen. :)
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het bij alle mensen die ik ken goed gaat en dat waren zeker 150 ladingen per weekend en nooit problemen gezien gedurende 3 jaar.
    En het waren allemaal mensen die de accu zeer intensief en maximaal gebruikten, 100C belasting en meer.
    Dan mag je toch wel aannemen dat de resultaten (net als beleggingen) aan de personen liggen, de accu is zo goed als de gebruiker.
    Ik lees ook van iemand de uitdrukking, onstabiele accu.
    Als je gebalanceerd laad dan kan dat niet, het enige dat onstabiel kan zijn is de persoonlijkheid van de gebruiker.

    Boodschappen bezorgen?
    Dan bestel ik wat ik nodig heb en kom ik niet met allerlei dingen thuis die lekker zijn maar ik eigenlijk niet nodig heb.
    Nee.. dat doen we niet.
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Veel succes met het lostrekken van de laadkabels, het chemisch proces is helaas onomkeerbaar, eenmaal ingezet is er geen (veilige) weg terug...Mooi statement trouwens..."Als je zelf de discipline, enz, enz.." ...het laad advies luidt, of is in vele gevallen verplicht... laden in een lipo-bag...nog even afgezien van de rotzooi, evt brandwonden, familie tragedie, enz...hou er rekening mee dat je op een privé faillissement kan afstevenen, bij het negeren van technische adviezen of verplichtingen mbt de veiligheid, advocaten gaan wel degelijk de schade (direct of indirect) op U verhalen indien het misgaat, een uitleg dat u de laadkabels heeft losgetrokken gaat het niet trekken, aangezien U uzelf..."bewust"... heeft onttrokken aan in het algemeen bekend zijnde waarschuwende informatie...!!!

    En daarnaast als u het niet voor uw zelf wil doen, doe het dan voor mij en andere in uw omgeving, bvd...TOP...!!!

    PS; niet alleen F1 rijders maken zich hier schuldig aan, veel mini rijders ook...er zijn zakken waar een beetje schappelijke gehele 1:10 auto in kan, deze heb ik wel eens voorbij zien komen...geen enkel excuus behalve niet al te slimme nonchalantheid...!!!
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Oh god, hebben we er weer 1 die beweert dat het altijd goed gaat. Dan mag ik voor je hopen dat je niet die ene keer meemaakt dat het fout gaat. Gebeurt het wel zal je voortaan wel anders handelen.
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn hemel, wat een doemscenario.
    Serotonine niveau een beetje te laag? Hebben ze pilletjes voor hoor!
    Nog even en de wereld vergaat omdat iemand geen lipo bag gebruikt.

    Ik durf te beweren dat 99.9 % van de fimpjes van lipobranden in scene is gezet.
    We hebben ooit een keer op een wedstrijd de duitsers gepest door proberen een brandende lipo voor hun tent te gooien.
    Je moet echt moeite doen om zo'n lipo in de brand te krijgen.
    Mij lukte het niet maar een belgische piloot heeft het na een tijdje voor elkaar gekregen.
    Je moet er echt een spijker doorheen rammen, dan gaat ie.

    Ik heb in de accugebruikende sector gewerkt.
    Weet je wat als de meest veilige accu gegeven wordt?
    De LiFePo4.
    En daarna?
    De Lipo.
    Dat sommige modelbouwers zich dingen wijs laten maken kan ik echt niet begrijpen.
    Wat Theo zegt, als je gewoon laad zoals je moet laden en ontlaad zoals je moet ontladen dan is er niets aan de hand.
    Als ik een loodaccu verkeerd oplaad is het ook een explosief, en dat geld voor elke energiedrager, zelfs een condensator.
    Ik ben zelf vanaf het begin met lipo's bezig, dat zal vanaf 2005 geweest zijn?
    En ze werden zwaar belast, zwaarder dan de fabriek toestond.
    Vanaf het begin altijd met Schulze geladen, gebalanceerd.
    En nog nooit is er een lipo bol gaan staan, heet geworden of gaan branden.
    Niet bij mij en niet bij iemand die ik ken, en dat zijn heel veel mensen.
    Duizenden ladingen denk ik in die jaren.
    En waarom gaat het dan misschien bij iemand een keer fout?
    Misschien zijn hoofd er niet bij, vergeten de balancer aan te sluiten maar dan zou hij een waardeloze lader hebben als je dan zou kunnen gaan laden.
    Dus kort gezegd, gebruikersfout.

    Nou, dan moet je ook geen auto meer gaan rijden, niet gaan koken, vooral niet zelf een lamp gaan vervangen..
    Stel je maakt een fout, je denkt te remmen en geeft gas, je zet je gasfornuis aan maar vergeet het gas aan te steken of je breekt de lamp terwijl de spanning erop staat.
    Ja... en er past geen lipo bag om een auto, gasfornuis.
    Ik zie de advocaten al staan trappelen voor de deur.
    Echt, het is allemaal commercie, lipobag, lipokluis.
    Mensen trappen erin en blijven elkaar gek maken.

    Ik zou haast zeggen, als je niet weet waar je mee bezig bent stop dan gewoon met deze hobby.
    Lees je eens in hoe gevaarlijk lipo's echt zijn en hoeveel gevaarlijker de NiMh waren.
    En daar werd nooit over gesproken.
    En die heb ik wel spontaan zien branden en ontploffen met stukken blik die door de lucht knalden.


    Stand Youtube - domme mensen 1-0

    Leve Youtube...


    GJ
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Neem maar van mij aan dat je meer dan genoeg tijd hebt om die kabels los te trekken. Zelf ervaren en uitgeprobeerd zie tekst beneden..............



    Gert-Jan gebruikt al vanaf 2005 de lipo's, ikke al vanaf 2000 ongeveer.

    Verder heb ik voor Modelbouw Aktueel een stuk geschreven over de veiligheid van lipo's. Ik heb daarvoor oude mishandelde lipo's gebruikt om deze tot ontploffen en ontbranden te krijgen met fout laden en fout gebruik. Met laden is dat een keer gelukt, een 3s 1500mah pakket werd geladen met 5 ampere op de nicad stand en na 15 minuten gaf de lader aan dat de lipo vol was. na ruim anderhalf uur lang de lader opnieuw op te starten begon de lipo op te bollen en uiteindelijk te sissen en daarna pas kwam de brand. De andere keren was met het dorboren van de cellen. Je moet dus behoorlijk veel moeite doen voordat het echt misgaat.
    Het gehele verhaal staat ook al ergens op dit forum, alleen zonder de bijbehorende foto's. Voor diegene die dit willen kan ik de foto's nog eens proberen op te zoeken en opnieuw met het gehele verhaal hier plaatsen.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    In de autowereld zijn er al genoeg zonder enige redden geploft. Misschien dat daar de extreme vibraties toch de cellen kunnen beschadigen. Een tijd teurug nog iemand die zijn handen had verbrand. Zijn accu was vol na een 2C laadprocedure (mag volgens specs), hij sluit alles aan, pakt de auto op en loopt naar de baan en ineens begon er iets te sissen.....
     
  19. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hallo wil toch even reageren lipo (bag) ik gebruik ook al jaren lipo`s(lipolader B6) en gebruik ze als gewone batterijen (mischien stom) 5 min daarna weer vergeten , maar dat terzijde, bij mij is er wel degelijk schrik/angst ontstaan door lipo 7.4 5000mah , Story :Camping 25graden 1 : 10 Land Rover Defender rijden s àvond`s perfect zeker een uurtje mensen gesproken over je hobby (zo gaatdat) laat op de avond en de Landy voor de nacht achterin de auto gezet maw zie morgen wel ,de morgen Landy (normaal lipo eruit) gepakt en zal deze gelijk even laden , ga zelf ff varen met de Rib (schaal) en na zo`n 15min pieperdepiep lader klaar ok kom zo !, dus 5min later een KNAL !!!!!! lipo explodeert auto verbrand , en dit is waarom ???? ben er nog niet achter heb dezelfde type lipo`s (6/7 jaar oud) nog in gebruik , ik wil alleen hiermee zeggen een ongeluk zit in een klein (lipo) hoekje , had ik de lipo in de zak gedaan en bij/in de caravan geladen was mijn vakantie over geweest , dus geluk gehad .

    gr rexonamen
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb her en der ook wel wat gezien..
    heli kampioen, laad accu in clubhuis, en een grote klap.
    Ook een rc vakantieresort waar iets dergelijks was gebeurt, compleet afgefikt.

    Bij mij, en in de club heb ik het nog niet gehad/gehoord.
    dat betreft een vliegclub, heli en vliegtuigen
    bij ons, ALS ze ploffen, is dat altijd omdat er een crash is geweest (1x een rokende accu gezien, die eruit getrokken kon worden voor grote problemen ontstonden), men er een spijker doorheen jaagt of men hem in de fik steekt.

    Nu heb ik zelf ook een rc auto.. en bij dat ding zijn mijn ervaring wel een tik anders als bij mn vliegende spul..
    mijn gevoel zegt (geen meter, niet kunnen onderbouwen, puur op ervaring met het vliegend spul) is dat die accu's veel ernstiger worden misbruikt dan in heli's/vliegtuigen..
    lijkt erop dat de pieken groter zijn, en dat daar die accu's van over hun nek gaan met vurige gevolgen.

    zoals bovenstaand verhaal, accu van 6/7 jaar oud, niet helemaal netjes behandeld (an sich niet erg, maar je moet wel even in de peiling houden hoe de accu daar mee om gaat)
    door de tijd heen gaat de C waarde omlaag (ff practisch gesproken, ze worden minder belastbaar), dus kun je steeds minder amperes eruit trekken..
    na een stevige tijd kan het dan best zijn dat je met dezelfde auto opeens die accu stevig over zijn nek aan het trekken bent.. alleen maar omdat de accu achteruit gaat..
    pieken blijven hetzelfde, accu zelf niet.
    En dat zijn wel de omstandigheden waarbij vurige zaken vlotter verwacht kunnen worden.

    na 15 minuten laden was de accu vol... dan is de accu maar half of kwart leeg geweest?
    die B6 kan maar 5 ampere laden dacht ik?
    als hij half of verder leeg was, kan hij in principe nooit in een kwartier afslaan.. tenzij hij afsloeg omdat de balancer een foutmelding gaf..

    een accu met 1 rotte cel kan, mits dit niet wordt opgemerkt, rare dingen doen..
     

Deel Deze Pagina