Lipo bag wel veilig genoeg

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Ghossie, 23 aug 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik bovenstaande ervaringen lees dan lijkt het mij te komen door mechanische beschadingen.
    Crash, Jump en dan zit de lipo misschien ook niet helemaal lekker in zijn hardcase.
    Als ie dan door laden en ontladen iets krimpt en uitzet is een gaatje in de folie zomaar gebeurd.
    Of de verbinders tussen de cellen komen klem te zitten en gaan sluiting maken, dat zou Roelof zijn verhaal kunnen verklaren.
    Dan maakt ie intern sluiting, wordt de stroom zo hoog dat er brand komt.

    Bij Rexonamen denk ik meer aan een software of laadprobleempje.
    Even diep graven in mijn geheugen, volgens mij waren de B6 laders niet goed gecalibreerd, dus de spanning die ze aangaven was niet de juiste.
    Het zou natuurlijk kunnen, maar blijft gissen, dat ze per cel niet geladen werden tot 4,2 maar 4,3 of hoger.
    Dan is de kans nog steeds klein maar het kan dan gaan bollen.
    Datzelfde probleem treed ook op bij lood en nimh en nicad, als je maar lekker door blijft stoken met een te hoge spanning dan ploft er op een gegeven moment iets.
    Bij de 3 laatste types moet je echt een kogelvrij vest aantrekken als je er dan dichtbij staat.
    Bij een lipo gaat ie wat roken en sizzen maar explodeert niet, dus erg veilig.

    Ik heb al eerder geschreven, ik heb 4 of 5 jaar europese wedstrijden gevlogen in deelnemersvelden van 50 man.
    Die hebben allemaal minimaal 2 accu's die altijd op 100 of meer C belast worden.
    Totaal op een dag zijn er minimaal 300 laadcycli van die accu;s.
    En tussen de vluchten door worden dan ook nog even snel de ontvangerlipo's bijgeladen.
    Dus laten we zeggen, 400 laadcycli totaal.

    Er is nog nooit wat gebeurd in die 4 a 5 jaar.
    Nog niet eens een sisje.
    En veel mensen laadden gewoon uit hun auto, lader in de achterbak, lipo's eraan, in de heaterbox en laden maar.
    Nog nooit 1 rookpluimpje gezien.
    Ja, bij een crash of een kapotte regelaar staat de hele kist in de fik, das mooi zo;n neerstortend rookspoor,

    En als het alleen bij auto's gebeurt, dan moet iemand toch eens met de fabrikant van die lipo's gaan praten waarom dit gebeurd.

    GJ
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou ja, met de NiMh cellen zijn in het verleden ook het nodige gebeurd,in de oorlog om er zoveel mogelijk capaciteit in te proppen is men zelfs de celwand dunner gaan maken waardoor de celwand eerder plofte dan het ventiel bij het overladen.... Ik wil best wel een beetje geloven dat hardcased hetzelfde meemaakt, net als wat we bij Samsung telefoons hebben gezien dat de cel te krap in de behuizing zat en bij een beetje uitzetting door het frame werd lek geprikt.
    Neemt niet weg dat dat het gebeurt zonder enige duidelijke reden.

    Naast dat alles is al vaker opgemerkt dat veel verenigingen het gebruik van een laadzak (oid) vereist dus hoe nuchter je over het gebruik van LiPo's mag denken dien je je aan de huisregels van de club(s) te houden. Men wil graag dit voorkomen:
    http://www.rcnews.net/2014/04/25/lipo-battery-fire-spreads-through-shed/
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Even alle optimisten ten spijt hier, je heb verschillende soorten veiligheidmaatregelen, preventieve maatregelen (die u kennelijk goed onder de knie heeft, bravo daar zijn wij u alle dankbaar voor) en maatregelen voor als het ook bij de optimisten niet meer onder controle is…De LiPo bag hoort in het rijtje van de brandblusser, branddeken, verzekering, enz…het voorkomt niets, het beperkt enkel de gevolgen van een evt calamiteit, maar kennelijk hebben de optimisten hier ook aan die zaken geen boodschap, thuis of elders in hun omgeving…het gaat tenslotte altijd goed (en dat wil iedereen graag zo houden), maar op het moment dat het niet meer onder controle is, heb ik liever een vangnet (geldklopperij of niet)! Vindt U dat U het recht heeft om een ander het slachtoffer te laten worden van uw optimisme, die vraag moet u uzelf stellen op het moment dat u verkondigd dat het allemaal onzin en geldklopperij is…je kan voor een paar tientjes de omgeving gerust stellen…wtf…waar heb je het over…ik heb altijd een reserve bij mij voor het geval dat iemand er geen 1 heeft of vergeten…geen enkel probleem je mag hem zo komen lenen…!!!


    Toen de series 3700 NiMh en hoger op de markt kwamen, waren er ook al problemen met de stabiliteit van de cellen, en voor de veiligheid moesten bakken/tonnen met zand geplaatst worden was toen het veiligheidadvies (NiMh bag was er toen nog niet, anders was deze ook zeker verplicht gemaakt), dat niemand dit meer kan herinneren, komt dat deze periode maar kort is geweest, al snel nam de LiPo zijn intrede, deze waren veiliger, beter enz…klaarblijkelijk zijn we weer in hetzelfde spiraaltje belandt, waarin alle limieten opgerekt worden, zowel door de fabrikanten als door de gebruikers, naast de LiPo bag worden op dit moment bij wedstrijden beperkende maatregelen opgenomen in het reglement (preventief), dit om “exotische laad en ontlaadprocessen” de kop in te drukken, optimisten die deze laad en ontlaad methodes hanteren, zullen het wel niet kunnen waarderen en onzin vinden…het gaat toch nog steeds goed…!!!


    Kennelijk moet ik mijzelf veilig voelen met aan de linkerkant van mij iemand met een plofvrij verleden, maar hoe zit het aan de andere kant, voor en achter mij, daar kan iemand met een plofvrij verleden ook slachtoffer van worden…zo simpel ligt het…overkoepelende organisatie zijn verplicht voor ieder zijn veiligheid te zorgen, ook voor de eeuwige optimist…!!!
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    als je goed leest zeg ik nergens dat een lipobag of iets wat zou kunnen beschermen tegen brand niet nodig is. Wel geef ik aan dat je een lipo al flink moet mishandelen wil het fout gaan. Helaas heb ik geen ervaring met hardcase lipo's, dus daar oordeel ik dan ook niet over. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als die hardcase niet glad genoeg is van binnen de lipo lek geprikt kan worden, of als die te glad is en de cellen erin kunnen schuiven deze ook lek kunnen geraken met ook weer alle gevolgen van dien.
    Dus eigenlijk ook eens een zaak om eens goed uit te zoeken.
     

Deel Deze Pagina