LiPo balancer kabel vast aan lader - gevaarlijk of niet

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Kingpin, 5 jun 2018.

  1. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Voor een projectje maak ik o.a. gebruik van een lipo en een lader.
    De lipo wordt geladen via de balancerkabel en de lader schakelt zichzelf af wanneer deze klaar is.
    Mijn projectje houdt o.a. in dat wanneer de lader klaar is met laden dat de fase en nul (230V aanvoer) dmv relais afgeschakeld worden.

    Mijn vraag is: kan het kwaad als ik de balancerkabel op de lader aangesloten houdt wanneer deze fysiek van het net (230V) afgesloten is?

    Alvast bedankt.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dit is zeker niet aan te raden.
    De uitgangen van de lader schakelen wel de laadstroom af, maar niet het gehele circuit van de lader. De spanning op de aansluitingen worden gemeten voor het laadproces en die spanningen worden door verschillende weerstand-delers op een niveua gebracht dat het meet circuit aan kan. Die weerstandsdeler zal dus je accu blijven belasten, waardoor deze langzaam leeg zal lopen. En waarschijnlijk nog ongelijk per cel ook, waardoor onbalans zal ontstaan.
    De genoemde stromen zijn niet erg hoog en wanneer het kortstondig zal gebeuren is er waarschijnlijk niet veel aan de hand.

    Dus niet doen en de accu loskoppelen van de lader wanneer de lader niet aan staat!
     
  3. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Ok, bedankt, duidelijk.
    Dan pas ik het design aan waarbij de balancer kabels via aparte relais lopen zodat deze ook daadwerkelijk niet meer aangesloten blijven op de lader wanneer deze klaar is met laden.
     

Deel Deze Pagina