Lipo batterij eerste keer laden of niet?

• Topicstarter Topicstarter Addepat
  • Startdatum Startdatum
A

Addepat

Guest
Ik las ergens dat je een Lipo batterij beter niet meteen oplaadt maar gewoon even gebruikt om wat te testen in te vliegen totdat de spanning is gedaald naar zo'n 3volt.

Wat is jullie advies?

nog nooit gehoord....
wel eerste keren rustig laden op bvb 0.5C
en niet direct op full power vliegen, wel eerst halve lipo hooveren en dan nogmaals rustig laden... en nog eens hooveren. en laden.
dan zou je er normaal gezien voluit mee mogen gaan. hoewel ik dat vroeger niet deed heb ik tot nu toe geen slechte lipos gehad behalve 1 20C zippy waarvan cell 5 al snel stuk was, geen idee als dat was door het niet invliegen of gewoon pech...

3volt is trouwens al te laag.. 3.2 is minimum...beste is tot 3.7 vliegen (standaard)

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Dat heb ik dus gelezen vandaag , maar het beantwoordt niet mijn vraag.
Ik las vandaag op een website(en ben de link nu even kwijt)dat het het beste is de batterij niet meteen op te laden, kortere levensduur of zo.

Dat is gewoon niet waar. Gewoon normaal laden de 1e keer en de eerste paar ontladingen wat voorzichter zijn met de belasting, en dan is er niets aan de hand.

Dat is gewoon niet waar. Gewoon normaal laden de 1e keer en de eerste paar ontladingen wat voorzichter zijn met de belasting, en dan is er niets aan de hand.

Maar als ik mijn nieuwe Lipo Overlander batterij doormeet geeft hij dus 11 volt aan. Is hij dan vol? Een volle batterij mag je niet opladen heb ik begrepen.

de nominale spanning van e lipo 3cellen is 3* 3,7 volt.
dus die 11 volt is "leeg"
Trouwens, je lader zal zelf stoppen met laden als de lipo vol is.
kijk maar voor een lipo checker, bvb de fusion , is mega handig en vind ik e must... je ziet niet alleen als je lipo "leeg" is maar ook hoeveel% er nog in zit, maar dat is e hele discussie op zich ;-) lipo-tester-%3Dchecker

Maar als ik mijn nieuwe Lipo Overlander batterij doormeet geeft hij dus 11 volt aan. Is hij dan vol? Een volle batterij mag je niet opladen heb ik begrepen.
In de FAQ die ik gaf staat dat lader automatisch afslaat. Idem vol- en leeg-spanning. Nog maar eens die tekst doorwerken, woensdag overhoring ;)

Ja, ik heb dat wel gelezen. Maar omdat ik dus zie dat hij 11 volt aangeeft denk ik dat hij dus niet opgeladen hoeft te worden voor de eerste keer.

@Ketnet. Ik snap niet dat hij leeg is bij 11 volt. Moet je me toch als leek zijnde even uitleggen.

De nominale spanning is 3,7v per cel. Volgeladen is het 4,2V per cel, ofwel 12,6V voor een 3-cel lipo. Als hij 11V is is hij bijna leeg. Daar valt niks aan uit te leggen, dat is gewoon zo :-)

Voor gewone NiMh of NiCd accu's geldt hetzelfde; die worden opgegeven voor 1,2V maar volgeladen zijn ze 1,5V.

De nominale spanning is 3,7v per cel. Volgeladen is het 4,2V per cel, ofwel 12,6V voor een 3-cel lipo. Als hij 11V is is hij bijna leeg. Daar valt niks aan uit te leggen, dat is gewoon zo :-)

Voor gewone NiMh of NiCd accu's geldt hetzelfde; die worden opgegeven voor 1,2V maar volgeladen zijn ze 1,5V.

Ok, Bedankt.:)

Heel kort even, voor de volledigheid.

Nominaal, als in 'nominaal voltage', wil zeggen dat dat, onder belasting, de meest gemeten gemiddelde spanning is.

Een lipo is NIET leeg als hij 11v aangeeft, maar ook niet vol.

Onbelast geeft een volgeladen lipo-cel 4.2 volt, dus voor en 3s pack is dat 12.6v. Echt helemaal tot het laatste stukje leeg, zal een cel ca. 2.6v geven, oftewel 7.8v voor een 3s pack. Normaliter haalt niemand dat, het is ook onverstandig een lipo zo ver leeg te trekken.

Dan even voor de volledige volledigheid; bij ongeveer 11V zijn de meeste accu's voor ongeveer 80% leeg. En dat is hoe ver je ze ongeveer leeg kunt trekken met het oog op een redelijke levensduur. Dus zeker niet meer half vol.

Vandaar mijn "bijna leeg"

Dan verschillen onze ervaringen op dat vlak, echter, ik reageerde op deze:

ketnet zei:

In verband met een nieuwe, net geleverde accu (ongebruikte cellen). Een nieuw 3s pack wat 11v meet, laad je - in mijn ervaring - geen 80% meer bij. Overigens heb ik het nergens over 'half vol'.

Hoe dan ook, ongeacht dat verschil is het principe nu wel duidelijk denk ik :)

de nominale spanning van e lipo 3cellen is 3* 3,7 volt.
Trouwens, je lader zal zelf stoppen met laden als de lipo vol is.
kijk maar voor een lipo checker, bvb de fusion , is mega handig en vind ik e must... je ziet niet alleen als je lipo "leeg" is maar ook hoeveel% er nog in zit, maar dat is e hele discussie op zich ;-) lipo-tester-%3Dchecker

Wat de LIPO tester betreft:
Ik kan mijn multimeter daar toch ook voor gebruiken, of zie ik nu weer iets over het hoofd?

Heb inmiddels begrepen dat er ook zijn voor in de lucht met alarm. Maar de zender geeft ook een signaal als de spanning op de receiver te laag wordt.
Wat is jullie advies?

advies (alweer)
1 lipo checker kopen om te zien als er geen onbalans is tussen de cellen, je kunt dit ook met je voltmeter doen maar dat doe je dan via de balanceerkabeltjes, hetgeen klein en onhandig is.
2 die lipo volladen op het lipo programma tot ie afslaat op +-4,2 volt per CELL
(doet ie automatisch)
3 je stelt je TIMER IN op je zender,
en 4 je begint met 5 minuten te vliegen.
dan DIRECT na het landen kijken met je checker hoeveel spanning er nog per cell inzit. Hiermee weet dan dat je meteen hoeveel er met 6 minuten uit is. (ik zie je dit al doen met je multimeter.. handig..
geeft de checker bvb nog 50% aan, dan kan je nog 2 minuten extra bijvliegen.
5 je past je timer aan en vanaf hij begint te tuuten land je en stop je met vliegen. regelmatig nazien als je niet onder de 20-25% komt met je checker.

tja, een alarm op je rx... waarom zou je dat doen?
Daarvoor heb je diverse mogelijkheden: zo'n zoemer OP de rx batterij zelf, of idd zo'n telemetry toestel.. leuk voor de eerste keren vind ik...

beste tip: ALTIJD voor het vliegen alles laden, en voor je start alles NAMETEN (ja, met je checker ;-) ) dan zit je veilig.

Met wat voor toestel is het trouwens dat je gaat vliegen? want je spreekt over een aparte RX batterij?
als er geen aparte BEC nodig is (250-450-500 klasse helis) dan kan je het beste (eigenlijk op alle helis) je voltage cutt off op Middle of High zetten.
Dit is als extra veiligheid: hoe werkt dit? Je vliegt te lang maar je hebt het niet door... je voltage zakt naar bvb 3,5 volt en de ESC (regelaar) waarschuwt en dwingt je om binnen te komen door de Headspeed drastisch te verminderen.
;-) OPGELET! Cutt of moet op SOFT staan! als je hard neemt dan stopt ie gewoon met draaien en val je als e baksteen uit de lucht! Die cutt off dient eigenlijk om je lipos te beschermen tegen te diepe ontlading

Dit gebruik ik op al mijn helis, puur als veiligheid, ik volg steeds de TIMER..(soms met tegenzin...)

en nu vliegen! hup hup! :p

Laatst bewerkt:
Bedankt Ketnet.:)

Ik zal je tips noteren!

Ik heb de Xaircraft 650 gekocht. Bedoeling Video opnames mee te maken. Vooralsnog zal ik sowieso geen lange vluchten maken wat dat betreft, maar ik begrijp dat een Lipo checker dus altijd wel erg handig is.

Heb je nog een tip welk merk/type ik zou moeten kopen?

Die lipo checker laat maar, zonde van je geld. Om te zien hoeveel je uit je lipo's gehaald heb, gewoon kijken naar wat de lader er weer instopt. Geeft je lader dan niet aan, gooi 'm weg en koop er eentje die dat wel doet. Een veeeeeel betere investering dan een lipo-checker. Je lader doet ook het balanceren, en daarbij kun je ook aflezen hoe het met de balans gesteld is.

De resta van Ketnet's verhaal ben ik het mee eens, zodra je eenmaal weet wat je verbruik is, ga je op een timer vliegen. Ik (=vliegtuigvlieger) heb het zo ingesteld dat zodra ik ook maar iets gas geef, de timer gaat aftellen. Ideaal.

Ok, de meningen zijn dus verdeeld.

Heb ik nog een vraag.

Zojuist heb ik de batterij voor het eerst geladen met 0,5a. Op een gegeven moment stopt hij. Balance geeft hij 120 minuten aan
Charged capacity 00999.
Voltage12.06 Dus geen 12.60. Ik heb hem vervolgens opnieuw aangezet en hij laad vervolgens door tot 12.60. Hij geeft echter geen signaal af dat hij vol is . Verder zie ik ook geen veranderingen meer en heb hem dus maar gestopt.

Graag jullie verklaring hiervoor.

Back