Lipo batterij laad niet op

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door duc696, 27 mei 2016.

  1. duc696

    duc696

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    kontich
    Hoy allemaal,
    Ik ben bezich met een eind werk waarbij ik een soort mini testbank wil maken om aan 1jaar student laten zien hoe een elektromotor werkt.

    Nu mijn probleem momenteel ligt bij het opladen van de batterij, ik heb een Turnigy Lipo batterij 5000mAh/ 5Cell/ 18,5V en een Turnigy Accucell 6 gekregen van mijn docent om mijn proef opstelling te voeden. Nu telkens ik de lader op Lipo charge of balance zet en het programma zogezegd opstart om te laden slaagt de lader volledig af en start deze terug op wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?
    (De storage en discharge mode werken tijde wel)

    ps: ik heb de amperage op 5.0A gezet en 18.5V (5S)

    Iemand die me hier een uitleg voor kan geven ? Al vast bedankt groetjes duc.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarmee voed je de accucell 6 ? het lijkt erop dat de voeding het niet trekt.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je hebt een voeding met een vermogen van minimaal zo'n 125 watt. Iets meer is beter. Dan heb je wat reserve. De 12 volt voeding zal dan ten minste 10 ampère moeten leveren.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog wat 'verplicht' leesvoer, voor veiligheid en levensduur van accu (school, huis, garage, auto, ...)
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. (sticky)

    Die stroom maal die spanning geeft je het minimum vermogen dat de lader zal moeten hebben. Tel daarbij nog 20% op voor verliezen en marge.
    Bij vrijwel alle laders zal de maximale laadstroom zakken met toenemend aantal cellen. Vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan.

    Handig tooltje dat maximale stroom geeft bij bepaald aantal cellen, en ook handig voor het vergelijken van laders en voedingen ...
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    electrical menu
    Lithium battery chargers
    selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
    en ook in het electrical menu
    Charger calculator
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2016
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Misschien een onnozele vraag, maar:
    Weet je hoe de lader werkt?
    Hiermee bedoel ik de volgorde waarin en tijdsduur dat je de (goede) knop(pen) moet indrukken?

    De manual is hier niet erg duidelijk in en menigeen heeft vertwijfeld naar deze lader staan kijken vóór het kwartje viel dat je de startknop ingedrukt moet houden om het laadproces te starten...

    Groeten, Jan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb zelf de oude en de nieuwe versie van de accucel 6 lader.
    Deze is max 6 amp en max 50 watt
    Die 6 amp laadstroom kun je dus alleen met een 2S lipo gebruiken.
    Jij hebt een 5S lipo, dan is de laadspanning dus 21 volt (4,2 volt per cel is de normale laadspanning)
    Je kunt de lader dan dus niet op 5 amp zetten, dan zou je 105 watt trekken!
    2,3 amp is de maximale laadspanning die je met een 5S lipo kunt halen (dan zit je met 48,3 watt nog net goed).

    Succes Willem
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt hem gerust op 5 amp zetten hoor, daardoor zal hij niet uitvallen maar gewoon gaan laden. Je kunt op de display zien hoeveel amp hij uiteindelijk zal halen.

    Maar dan moet wel je voeding krachtig genoeg zijn natuurlijk. 10 amp is prima.
     
  8. duc696

    duc696

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    kontich
    Oké probleem opgelost, de lader trok het niet blijkbaar zoals hierboven aangehaald. Nu ik de lader op 2A heb gezet blijft deze wel netjes laden. Allemaal bedankt voor de suggesties en het mee denken.

    Ik vraag me wel af als ik nu mijn batterij oplaad en deze is (5000mAh) en ik laad deze op zogezegd tegen 2A, laad mijn batterij dan enkel trager op of is het altijd beter om de batterij toch met 5A op te laden ?
     
  9. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Mij is altijd verteld dat je het best kunt laden met 1A, maar dat duurt even.

    Was iets met processen in de accu die rustiger bleven. En daardoor stabieler laad.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je bedoelt waarschijnlijk 1C. Een accu met een capaciteit van 3000 mAh wordt dan geladen met een stroom van 3000 mA ofwel 3 A.

    Voor een accu met een capaciteit van 1800 mAh is dat dan 1800 mA of 1,8 A.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Op 2A kun je die prima laden, duurt iets langer ong. 2,5 a 3 uur maar dat kan geen kwaad. Ze zeggen zelfs dat de accu dan langer mee gaat.
     
  12. duc696

    duc696

    Lid geworden:
    27 mei 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    kontich
    oke top bedankt allemaal
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Nee bedoel toch echt 1A

    Als ik de tijd heb, of nadat ik ze gebruikt heb laad ik ze eerst vol op 1A, Lipo's zet ik daarna in storage en nihm laat ik zo.
    Nihm ontlaad en laad ik af en toe ook eens voor ik ze gebruik.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Lijkt me niet zo verstandig, een willekeurige accu altijd laden met 1 ampère. De laadstroom is sterk afhankelijk van de accucapaciteit. Bij grotere capaciteiten zal het wel goed gaan. Maar om dit altijd en bij elke accu te doen, gaat me een stap te ver te ver.
     
  15. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Doe ik ook niet altijd. Maar soms heb ik daar tijd voor. Vaak niet omdat ik nog wel eens niet thuis ben. Maar soms heb ik geluk en ben savonds thuis dan kan dat mooi.
     

Deel Deze Pagina