lipo cellen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Anonymous, 13 apr 2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik heb met veel belangstelling, vele verhalen zitten lezen over lipo's
    Maar, ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.

    Ik vlieg nu met 10 cellen 1200 2/3 sub sanyo cellen en 34 ampere.

    Welke lipo of andere cellen, zou ik dan kunnen gebruiken?
    Ik wil het gewicht graag hetzelfde laten, maar langer kunnen vliegen.

    Ik had wat over 8 ampere cellen gelezen, maar kan er verder op het internet niets over vinden.
    Ik vind de lipo's nog steeds prijzig.
    En hoe lang gaan ze mee?
    Of zijn er voor een redelijke prijs, andere cellen te vinden?
    Of is het wijs, om te wachten, en met mijn huidige cellen verder te gaan.
    omdat de ontwikkelingen, zo snel gaan, dat er over een jaar de perfecte cel is, die ook betaalbaar is?
    En je ook snel op kan laden.
    De ontwikkelingen gaan zo snel dat je achter blijft lopen geloof ik.
    Wie kan mij op mij vragen een duidlijk antwoord geven?
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Voor deze toepassing waar je het nu over hebt kun je denk ik het beste eens gaan kijken op tarabat.com, hier verkopen ze grote lipos, geschikt om zwaar te belasten. (8 ah cellen, ik denk dat je dat bedoelt, in plaats van 8 ampere, wat iets zou betekenen als belastbaar tot 8 ampere.)
    Natuurlijk kun je ook parallel geschakelde pakketjes gaan gebruiken.

    Groeten, Monkey
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat is heftig aan de prijs zeg.
    Ik denk dat ik dan nog maar een poosje wacht.
     
  4. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    ja, inderdaad,heb de site ook even bekeken, ik kan niet zeggen dat ik het goedkoop vindt!
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Nono,

    Houd rekening met het volgende: voor een gelijke capaciteit zijn lipo's een stuk lichter. Met andere woorden: is het gewicht van de huidige cellen geen probleem zoek dan een combinatie van LIPO-cellen met gelijk gewicht.
    In een dergelijke combinatie kan doorgaans ook snel geladen worden want: Lipo's laad je met maximaal 1C, Nicd/NiMH met een veelvoud er van. Op het eerste gezicht betekent dat een veel langere laadtijd en voor volledig volle accu's is dat ook het geval echter: een gelijk gewicht aan lipo's bevat ook een veelvoud aan capaciteit. De verhouding tussen vliegduur en laadtijd blijft dus nagenoeg gelijk.

    Voorbeeld: Een combinatie 3s4P E-tech 1200's of Kokam 1500's zou naast deze tarabat's ook prima voldoen en kan dan belast worden tot respectievelijk 32 of 40 ampere continue. Weegt een stuk minder maar kan nog altijd maar met 4,8 ampere respectievelijk 6 ampere geladen worden. Doet er dan een uur over om te laden maar je hebt dan wel 4 of 5x zoveel capaciteit als nu met 10 cellen 1200 mAh dus 4 of 5 x de motorlooptijd bij gelijke spanning. Ik denk dat 1 keer laden nu ook minstens een kwartier tijd kost....
    Blijft over de prijs: 1 cel 1500 Kokam kost ongeveer 11 euro, je hebt er 12 nodig dus 132 euro. Wil je achter mekaar doorvliegen met Nicd cellen dan heb je minimaal 3 pakketten nodig van 10 cellen per stuk en een euro of 4-5 per cel. 30 cellen a 4,5 euro = 135 euro... maar dan heb je nog maar 3/4 van de capaciteit van dat pak lipo's.....
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik persoonlijm maak me nog steeds een beetje druk over de eventuele crash, lets be honest, het gebeurt de beste :wink:
    hoe zou zon groot lipo pakket het dan uithouden ?
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Lipo = zakje met inhoud... is een beetje flexibel... tot nog toe heb ik pas een keer gezien dat een lipo pakket werd doorboord door een stuurstang. rook naar aardbeien en de cel had een wat vreemde spanning.. Nicd was waarschijnlijk ook gedeukt en kapot geweest
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Op een of ander manier voel ik mij aangesproken hahahaha.
    Heb maandag m'n hummingbird van 10 meter hoogte finaal op z'n potje gecrashed op de klinker stenen (het gebeurd de beste zei je hè ;) ). M'n mooie canopy bleek toch niet bestand tegen deze klappen. En m'n 2s2p Etec accu heeft een buts in een cel.
    Meteen het krimpkous eraf getrokken en bestudeerd. Niets aan het handje. zit nu een klein deukje in.

    Met m'n Logo met 4s4p ben ik een stuk voorzichtiger en nog niet gecrashed. maar het zal vast een keer gebeuren. dan zal ik m'n bevindingen posten ;)
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    @arjen, bij een heli bv is het een en al metaal en ook een en al scherp puntje en randje als je hem de grond invouwt, ik ben bang dat je hem dan meteen perforeerd ofzo, of erger dat ie short en net als op filpmjes op het internet SWOOOOOOSH zegt met heli en al :( dat zou ik niet zo heel leuk vinden denk ik.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Graag on topic blijven mannen.
    Arjan bedankt voor je info.
    Ik laad nu 20 minuten en vlieg met mijn huidige cellen 30 minuten zonder thermiek.
    Ik zit dus eerlijk gezegd te denken aan 8000ah of een parralel pakket.
    Zodat ik niet meer hoeft te laden op het veld.
    Aan gezien ik een fanatieke vlieger ben lijkt mij dat helemaal te gek.

    Maar nu de volgende vraag wat is de levensduur van deze cellen bij goed gebruik?
    Dus hoeveel keer kan je ze laden ongeveer dan he?
    En hoeveel zakt het voltage in, bij 3/4 van het te mogen leveren, van het amperage?
     
  11. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi

    Kontronic Konion cellen zijn interessant.
    LiION cellen die met 3.7v werken en veel Amps leveren.

    Ze zijn goedkoop (Euro 10.50) en zeer makkelijk te solderen. Ze zijn bovenal veilig.
    http://www.kontronic.com/Index2.htm

    Cheers,
    Rob
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Bij goed gebruik?? wel... tot dusver zitten sommige mensen met e-tech en Kokam cellen al over de 1000 ladingen zonder al te grote terugloop in de kwaliteit van de cellen. Capaciteit loopt iets terug maar niet schokkend. Over die groote Tarabat dingen kan ik niets zeggen.
    Verder zij Lipo's bij juist gebruik opvallend spanningsstabiel. Daar waar Nicd of NiMH cellen behoorlijk in spanning zakken bij belasting valt dat bij LIPO cellen erg mee tot het punt waar je de cellen te zwaar belast; dan klapt de spanning in een keer in elkaar. Een pakket van 3 cellen E-tech 1200 blijft onder 8 ampere balasting dik boven de 11 volt tot er ongeveer 80% uit is. Daarna begin eea in te zakken. Bij onderbreking van het ontladen zoals bij electrozweven kan dit mogelijk nog hoger liggen doordat de cellen tussentijds de kans krijgen wat te herstellen.

    Wel in de gaten houden: aan het einde van de capaciteit zakt de spanning vrij abrupt. Indien er onder de 9 volt gekomen wordt niet verder leegtrekken want daar kunnen Lipo-cellen niet zo heel best tegen. Wel aardig is dat bij topbelastingen er na het afschakelen nog een procent of 10 capaciteit over is zodat voor de ontvanger voeding niet echt gevreesd hoeft te worden.

    @Boomduiker: De konion's zijn relatief zwaar, hebben wel veel capaciteit maar kunnen relatief lage stromen leveren. voor dit soort toepassingen dus niet geweldig.

    Heren helivliegers: Nose-in hoveren en Coolpower brandstof horen geloof ik niet echt bij dit onderwerp. Betreffende berichten heb ik dus maar verwijderd. Graag een beetje bij het onderwerp blijven!
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bij bv de fury-ion, een fury extreme, speciaal opgebouwd voor aandrijving met speciale hacker motor en 8000 mah cellen pakketten, geven ze 200 flights per pack aan voordat de prestaties achteruit gaan, wellicht gaan ze velen vluchten langer mee, maar de topprestaties minimaal 200 flights.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat is al weer heel wat duidelijke info.
    Dan blijft alleen het prijsverschil over.
    En ook de 8000 ah gaan dus niet zo lang mee.
    Als ik het goed begrijp.
    Over de afslag hoef ik me geen zorgen te maken die zit op mijn regelaar.
    Maar als ik op lipo's over stap zou ik het liefst die 8000 ah doen
    gewoon omdat je dan niet meer hoeft te laden.
    Ik begrijp het trouwens ook goed dat ik er maar 3 nodig zou hebben?
    Want mijn sanyo cellen zakken heel snel naar de 9 volt.
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Nono,

    Als ik Lipo's zou nemen in dit geval dan zou ik gaan voor types en merken die in het modelvliegen "algemeen" gebruikt worden. Tarabat valt daar in mijn ogen niet onder. Bovendien zijn ze relatief zwaar en duur. Omdat LIPO's probleemloos parallel gezet kunnen worden (mits ze allen vol zijn voor verbinding) Kun je uit een kleiner maat cel alle capaciteiten maken die je maar wilt (mits het een veelvoud is van het grbuikte type cel). Wel moet je vanwege de beperkte te leveren stroom de 32 ampere delen door de maximum-continue-stroom van het gekozen type cel om het minimum aantal parallel te zetten paketten te bepalen.

    Voorbeeld: pakket hierboven: 3 cellen serie kokam 1500 = 11,8 volt nominaal, zeg dik 10,5 volt mits maximaal belast. Maximum-continue-stroom = 10 ampere dus voor deze toepassing moeten minstens 32/10 = 3,2 paketten parellel gezet worden. dit betekent in de praktijk dus vier apkketjes parallel. meer mag ook en de spanning blijft dan door de lagere belasting per cel wat hoger.
    Tenslotte:
    Van de gangbaardere cellen als E-tech en Kokam is bekend dat zij qua levensduur niet onder doen voor de voor NICD's geclaimde 1000 laadcycli. dat wil zeggen dat een 800 vluchten (even met veiligheidsmarge) zeker haalbaar moeten zijn. Van de Tarabat's weet ik alleen wat de fabrikant er van schrijft en dat vind ik niet bijzonder indrukwekkend.....
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    of een alternatief als de thunderpower pakketten ?
    ook 8000mah, en in amerika hoog aangeschreven.

    nono, ik weet dat talen niet je allersterkste kant zijn :wink: anders misschien samen eens met een maat eens over de discussie forums van www.ezonemag.com lezen, en daar eens zoeken op thunderpower, daar staat voor 2 levens informatie op.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Daar moet inderdaad mijn maat aan te pas komen. :wink:
    Maar alvast bedankt.
    We blijven spitten naar info.
    Hoe meer des te liever.
     
  18. Gerco

    Gerco Guest

    Ik heb mijn Tarabat packs daar persoonlijk opgehaald en mij is verteld dat deze 400 cycli mee kunnen, voordat ze echt aanzienlijk achteruitgaan in prestaties. Dat is geen 1000, maar wel meer dan de 200 die eerder genoemd werd.

    Kwa prijs snap ik niet waarom mensen zeggen dat Tarabat duur is. Zeker niet als je naar de Mah uur kijkt. Het is meer dan Nicad maar als je de hogere Mah meeneemt in de prijs is het al goedkoper. En als je Kokam en Etech paralell moet schakelen ben je ook meer kwijt volgens mij.

    Tarabat cellen kunnen 6C continu aan, Max 30 A continu kan dus en 34 A zou dus ook nog net kunnen denk ik. kwa gewicht en maten kan je zien op de site, of het gaat lukken met je model.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kan je ze met maximaal 1 c laden of kan het sneller?
    Als ze trouwens 8 ah zijn kan je toch al niet sneller laden.
    Maar over het algemeen bedoel ik.
    Volgens sanyo is snelladen ook nog met 1 c (of is dat al veranderd?) en we laden ze ook veel sneller.
     
  20. Gerco

    Gerco Guest

    De 6000 mAh tarabats die ik heb moet je gewoon met 1 C laden, zoals volgens mij met alle LiPo cellen toch ?
    Maar met LiPo's begint de lader met 1C, na verloop van tijd gaat de A hard omlaag zodat de laatste 20% bij wijze van spreken de helft van de tijd duurd.
     

Deel Deze Pagina