lipo en oud rc materiaal.....

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gunther, 16 sep 2018.

  1. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Ik heb thuis een paar 2 kanaals zwevers en enkele modellen met een geborstelde motor en regelaar die toen werden gevoed met nimh batterijen.

    Nu zou ik deze graag willen vervangen naar lipo's maar kan ik mijn lipo's dan niet leegtrekken? Vooral voor de zwever zonder regelaar....

    De bedoeling is om in de zwevers een twee cel lipo te gebruiken om enkel de ontvanger en twee servo's aan te sturen en voor de borstelmotoren bv ook een 2 cell lipo (afhankelijk van motor) aan te sluiten aan een regelaar waar altijd een Nimh batterij heeft aangehangen.

    Hebben jullie tips aub? Alvast bedankt!!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    LiPo als directe ontvanger accu is geen goed plan gezien de hogere spanning waar veel oud apparatuur niet tegen kan.

    Een LiPo via een oude ESC zal geen probleem zijn Als je maar rekening houdt met de vliegtijd. Wil je een soort van LiPo safe gebruiken kan je ook een moderne bordelregelaar in leggen met een LiPo safe of in zijn geheel overstappen naar een borstelloze opzet.
    Ander optie is LiFe, die cellen kan je verder ontladen waarbij apparatuur echt sloom wordt of zelfs wegvalt, en ook als directe ontvangeraccu is het nog redelijk safe te gebruiken.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je LiPo aansluit op een ESC en je wilt voorkomen dat de LiPo wordt diep ontladen, dan moet de ESC geschikt zijn voor een Li-Po. De ESC is dan om te schakelen zijn van Ni-** naar LiPo. In de handleiding van de ESC moet daar iets over terug te vinden zijn. Is de ESC een erg oud type van voor het LiPo tijdperk, dan is de kans dat deze voorziening aanwezig is erg klein.

    Hou ook rekening mee dat als de spanning van het LiPo pakket hoger is dan van het oude Ni-** pakket het stroomverbruik enorm stijgt. Motor en ESC moeten die hogere stroom kunnen verwerken.

    Een aparte accu voor de ontvanger en se servo's wordt in kleinere toestellen nauwelijks meer toegepast. De spanning voor ontvanger en servo's komt van de in de ESC ingebouwde BEC. Geen ontvanger accu scheelt ook nog gewicht!

    Misschien is dit een goed moment om om te schakelen naar een borstelloze motor en een nieuwe ESC met BEC. Alle ESC voor borstelloze motoren zijn geschikt voor Li-Po accu's.

    Je hebt voor het laden van Li-Po's een voor dat accutype geschikte lader nodig.
     
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Hobbyking heeft ESC's voor borstelmotoren met LiPo afslag. Er is een 20A en een 30A uitvoering. Ik heb enkele hiervan in gebruik en ben zeer tevreden. De 30A gebruik ik op een 6 motorige ME 323 Gigant.
     
  5. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!
    Ik heb wel enkele modellen met een borstelloze motor en juiste regelaar.
    Dus om een zwever uit te rusten met een lipo kan je gewoon gebruik maken van een regelaar die die dienst doet om de lipo te beschermen. Uiteraard een type dat ook voor lipo voorzien is.

    De oudere regelaars ga ik nog bezien of er bij zijn die ingesteld kunnen worden naar lipo maar voor de rest ga ik het mezelf ook niet moeilijker maken en al zeker geen risico’s nemen.
     

Deel Deze Pagina