Lipo Heaterbox - bouw

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 10 jun 2011.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat een koelbox behoorlijk wat stroom verbruikt kan ik beamen ;)
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mario,

    Jouw opmerking over lege auto accu afgelopen zaterdag bracht me op die gedachte ;)

    Gerben
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Lege auto accu's dat ben ik wel een beetje zat. Heb laatst trouwens een keer mijn auto gestart met de ''nieuwe'' veld accu, ging prima. De ''nieuwe'' veld accu is nu een klein jaartje oud en het betreft 4S2P 10Ah headway LifePO4, dus 20Ah capaciteit. Als ik daar dus een heater box aan hang dan blijft er maar weinig over om mee te laden lijkt mij zo.

    Mmmm, dus misschien dan maar kijken naar een zonne paneeltje van minimaal 20W ?!
     
  4. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ben net een veldaccu aan het overwegen, maar wat ben je met 20Ah als je een weekend wil vliegen? ik dacht eerder 100 a 150ah 12v of 75Ah 24V nodig te hebben.

    Een zonnepaneel is leuk, maar ik vermoed dat een 200 watt, kost zo'n 750€... pas iets zal opbrengen. En als er dan helemaal geen licht genoeg is... sta je daar nog.

    Dus alles bij elkaar is een klassieke vette deep cycle battery waarschijnlijk nog het beste.

    Val
     
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Misschien de lipo's inpakken in kaptontape en de originele krimpkous ervan te verwijderen ?

    >>> http://www.google.com/url?sa=t&sour...sDmC3TGiWSOKnZD4w&sig2=fFyj71KhK80XnshdvwM9MA

    Hier heb ik de mijne besteld... http://s.dealextreme.com/search/kapton tape
    mvg

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2011
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Na wat vreemde meetresultaten met motortemperaturen, rijst er een vermoeden dat kapton tape meer isoleert dan je zou denken. Binnenkort wil ik hier wat metingen aan verrichten. Kapton tape heb ik in ruime hoeveelheden liggen.

    Veldaccu:
    Ik gebruik een 100Ah AGM accu, uit de noodstroomvoorzieningen, met een beejte goed zoeken kun je dergelijke accu's vaak voor weining euri vinden.. Werkt perfect, ruim voldoende capaciteit voor een dag vliegen (nou ja F5B dan, met de 10S sleper zijn er 2 van dergelijke accu's zeker nodig). Meestal laadt ik tussen de 25-35Ah in na een dag.
    Erg geschikt zijn ook de 105Ah deepcycle loodcalcium accu's uit de watersport/caravan wereld, bekend als M27MF type.
    Beide typen wel zwaar, een 25kg zijn ze zeker. De LiFePo optie coals Jos heeft is wel interessant, lekker licht, maar prijzig in de eerste aanschaf, zeker als je richting 50Ah of meer wilt.
    Zonnepaneel: duur! Is stuk goedkoper om een extra ccu aan te schaffen. Als je wat wilt kopen kijk dan in Duitsland, daar zijn ze gesubsidieerd en een stuk goedkoper.
    Een paneel van 60W zal een laadstroom van ongeveer 2.5A geven bij mooi weer, ben je 8 uur onderweg en op het veld laadt hij dus 8uurx2.5A=20Ah bij...

    Mooie optie als je ruimte hebt is een 100Ah accu permanent in de auto, die opgeladen wordt door de dynamo van de auto via een verliesvrije diodebrug. Kun je nooit je autoaccu leegladen, en je hoeft thuis niet met de accu te sjouwen richting lader. Ik moet er 2 trappen mee op, is dan wel weer wel een goede workout ;)

    Groet,
    Gerben
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Vlieg jij snachts ook? Ik zet dan de accu lekker aan de lading. :)

    Met die 20Ah kan ik 6-7 keer een F5B lading doen en ook de RX geladen houden. Breng dan nog eens 3-4 geladen packs mee en je kan op 1 dag 10 vluchten doen, dat is genoeg voor een wedstreid en zelfs voor het oefenen plenty want na 10 vluchten leer je toch weinig meer bij (moe). Gezien de LifePO4 niet goedkoop is had ik mij beperkt tot 20Ah maar Roy had al 30Ah gekocht.

    Een Lood accu kan wel eens 200Ah hebben maar ze zijn niet blij als je er ook 200Ah uit haald. Ze gaan binnen een jaar of 2-3 kapot, zelfs als je er maar 20Ah uit haalt. Hopenlijk gaat de LifePO4 accu meer dan 5 jaar mee! We zullen zien. Maar in die tijd draag ik mij tenminste geen hernia aan een idoot zwaar geval.

    Als de heater box van Gerben 1.5-2Ah per uur verbruikt dan is dat dus 1.5-2A en bij 12-13V zou dat 18-26 Watt zijn. Met een 20W zonnepaneel zou je dus min of meer kiet spelen. En let op dat de zonne panelen die ze hier verkopen vaak een 20W rating hebben bij europese licht condities, vaak is direct zonlicht (geen wolken) niet eens nodig om dat te halen.

    Maar wellicht in de nabije toekomst meer over zonnepanelen. :yes:
     
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik kocht in York 2004 een 75AH Halfords "leisure" loodaccu van Lenny Keer na het WC. Deze gebruik ik nog steeds. Ik heb voor een wedstrijd zelden meer dan 13 Ah teruggeladen (3 rondes , 2S+ 3S accu's) Als hij kapot is vervang ik hem ook door een 20Ah Lifepo4 denk ik, is heel wat lichter, vraagt zo goed als geen onderhoud en kan je helemaal leeghalen. Mijn gewone autoaccu's die ik "los" gebruikte waren steeds na minder dan 2 jaar kapot.Vroeger laadde ik van de auto, ging soms 6 jaar goed, maar ook daar was het soms na 2j gedaan.

    Als accuwarmer gebruik ik een koelbox/warmhoudbox die ik voor minder dan 15 Eur op internet kocht. 36W , 60° max. , maar dat haalt ie nooit met een niet voorverwarmde batterij, dus geen extra temperatuurregeling.Verbruikt dus 3A (36/12), als ik hem dus 6* 30 minuten gebruik heb ik daarvoor maximaal 9Ah nodig. Daar ik de 2 en 3S pakketten er tegelijk kan indoen heb ik dus eigenlijk met 5-6 Ah zeker genoeg, doe ik nu met mijn oude 3700 mAh Nimh 10 cellen packs, maar kan evengoed van de autoaccu eigenlijk.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2011
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat bedoel je daar mee, of wat is het?
     
  10. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    We gaan een beetje de lood-accu discussie op geloof ik. Heel simpel, auto-accu's zijn gemaakt om een auto te starten een korte en hoge stroompiek, maar niet om langdurig stroom te kunnen leveren. Daarom gaan ze ook stuk als je ze als veldaccu gebruikt, de platen trekken krom en dat is het einde.
    Als veldaccu heb je een semi-tractie accu nodig, liefst in deep-cycle uitvoering (kun 70% van de capaciteit gebruiken zonder schade aan levensduur). Netjes verzorgd (na de vliegdag altijd meteen laden en vol houden, nooit helemaal plat trekken), kunnen accu's jaren mee.

    We hebben even de koelbox van Mario gemeten vanavond, na 45minuten was er 1.4Ah verbruikt. Verbruik blijkt dus heel erg mee te vallen, als correctie op het eerder gezegde.

    Zonnepanelen: Een zonnepaneel levert onder Nederlandse condities maximaal de helft van het opgegeven vermogen. Een 60W paneel doet in Nederland dus max 30W, bij een stevig zonnetje. Bij 12V zit je dus rond de 2,5A.

    Anyway, de heaterbox heeft vanavond weer prima gewerkt, lipo'tjes waren lekker warm.

    Groet,
    Gerben
     
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik gebruik nu al weer 3 jaar 2 (24V) van deze jongens zonder problemen, vraagt wel een speciale 14,7V Ctec lader.

    Wing ESL 55-12FT
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die C-tec laders zijn hele mooie dingen. Speciale programma's voor diverse typen accu's, pulslading tijdens het druppelladen, heel goed om je accu in topconditie te houden.

    Wij verkochten ze ook veel voor de electrische bootjes, ging erg goed.

    Groet,
    Gerben
     
  14. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoewel de heaterbox in standaardvorm al erg goed ging, wou ik het toch nog ietsje beter. Vraagje op het electronica forum van RCgroups gegooid, om de thermostaat zodanig te kunnen optimaliseren dat de variatie in temperatuur kleiner werd.
    Die was een kleine 7 graden, op zich neit zo erg, dat had maar 1 graad variatie op de lipo tot gevolg, maar toch moest het beter kunnen. Na wat verschillende experimentjes met modificaties aan de electronica is het dan gelukt, zie de log:

    [​IMG]

    Hier een foto van wat gemodificeerd is, je moet wel een beetje inzoomen geloof ik:
    [​IMG]


    Nu is hij naar volle tevredenheid en beschouw ik de box als af.
    Eventueel nog eens een compacte box maken waar net 3 lipo's in passen en die zo in de rugzak past. Maar eerst zijn er andere dingen te doen...

    Groet,
    Gerben
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, dank je voor de info. Ik kan op die foto helaas niet inzoomen en niet zien wat er in dat kleine witte gebied geschreven staat.

    Jos
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    ... en twee weerstanden bijsolderen:) 3K4 en 25K ? Uit welke E-reeks ?
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2011
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Yup. De 25K weerstand kan ook iets hoger, dan heb je iets meer hysterese (4graden bij 100k).

    Groet,
    Gerben
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Even nog een vraagje...
    Ik heb vandaag twee ventilatortjes gekocht ( ze hadden er niet meer en ze zijn best prijzig vind ik ) en een digitale temperatuurmeter van Velleman .
    Aan dit temperatuurmetertje staat een véél te lange kabel naar de voeler toe.
    Kan deze kabel zonder problemen ingekort worden ??
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011

Deel Deze Pagina