lipo in serie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Montego, 5 mei 2017.

  1. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Misschien een stomme vraag maar ik zou mijn vliegtuig graag op 8 cellen vliegen. Nu gaat hij op 6 cels maar dat is eigenlijk net te weinig. Mijn vraag is dus kan ik een 6cels en een 2cels lipo (van gelijke capaciteit en c-waarde) in serie zetten om op 8cels te komen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij gelijke capaciteit, C-waarde en interne weerstand is het mogelijk.
    Alleen moeten ze ook niet te veel verschillen in fabrikagedatum en laadcycli.
    Beter is om gewoon een nieuw 8S pack of 2x 4S te kopen.

    GJ
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Huidige accu, regelaar, motor, Kv en prop? Huidige gemeten stroom?
    Motorstroom wil toenemen met kwadraat van spanning :eek::eek: (en met derde macht van Kv :eek::eek::eek: ), in dit geval met factor (8volt/6volt)² = 1,8! Gaan je accu, regelaar en motor die bijna verdubbeling in stroom overleven?
    Handige stroomtabel voor een of twee cellen extra:
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning! - MBF
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, das een goeie Ron.
    Ik ga er vanuit dat iedereen wel weet wat ie doet....

    GJ
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik zal eens voorzichtig gaan experimenteren; dus aan de grond.
    Motor en regelaar kunnen het uiteraard aan, anders was ik er niet over begonnen.

    Ron
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan zou het een stil forum worden GJ.

    Zelfs elektrotechneuten zijn verbaasd wanneer ze lezen dat bij de PM-BLDC die wij in RC gebruiken, de motorstroom veel sneller oploopt dan spanning. Dubbele spanning verviervoudigt de stroom (kwadratisch), dubbele Kv verachtvoudigt de stroom (derde macht).
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, nu wordt het verwarrend, 2 Ronnen...

    Ron (Montego), hou er rekening mee dat de stroom statisch (op de grond) hoger is dan in de vlucht.
    Wat belangrijk is is de motortemperatuur in de gaten te houden, als ie hoger wordt dan zo'n 70 graden dan meteen stoppen anders gaan je magneten eraan, waardoor dan na een tijdje ook je regelaar het op gaat geven, omdat de stroom toe gaat nemen als je magneten demagnetiseren.
    Maar even terugkomen op Ron v Sommeren, wat is het voor motor en wat voor prop.
    Dan kan je met wat tooltjes wel ongeveer berekenen wat de resultaten zullen zijn.

    http://www.drivecalc.de/ is gratis maar de betere is http://www.motocalc.com/

    GJ
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 2,3 moet 1,8 zijn. Ook aangepast in oorspronkelijk bericht.
    Doorgaans zijn accu's, regelaars en motoren niet gekozen/gedimensioneerd voor zo'n grote toename.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2017

Deel Deze Pagina