lipo in storage brengen met een parallel board

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wim62, 8 aug 2016.

  1. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Ik hebt sinds kort een parallel board aangeschaft om meerdere lipo's tegelijk op te laden .
    Daar ben ik op het moment zeer tevreden over , scheelt een hoop tijd .
    Ik laad bv een twee lipo's van 4s 1300mAh met 2600 mAh op de lader .
    Na het gebruik van de lipo's wil ik ze in storage brengen , kan ik deze dan ook met 2600mAh parallel in storage brengen ?

    het betreft deze parallel board


    [​IMG][/URL[​IMG]][/IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2016
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dat kan, als ze maar ongeveer even ver leeg zijn. Ik meet altijd mijn lipo's voor in ze parallel aansluit. Als er meer dan 0.1V verschil is tussen de celspanningen dan laad ik ze liever apart.
     
  3. boy_named_zoen

    boy_named_zoen

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    104
    Locatie:
    heerenveen
    Jazeker kan dat. Wat er al gezegd werd zorg ervoor dat ze ongeveer even vol zijn.
    Ik gebruik sindskort ook dit soort bordjes en ik gebruik eigenlijk niets anders meer. Scheelt veel tijd met laden in ieder geval.
    En ik vlieg met timer en telemetrie dus accu's zijn altijd op ongeveer dezelfde lijn.
    Maar ik gebruik het alleen op lipo's die even oud zijn en op mijn 6s lipo's die ik als 12s gebruik en als setjes bij elkaar houd.
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik laad af en toe zelfs verschillende capaciteit accus door elkaar. Zolang het aantal cellen gelijk is gaat dat prima.
     
  5. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Naar het schijnt is het toch best link om die dingen te gebruiken. Ik heb er ook een, en was enthousiast, tot een club genoot er flinke pech mee heeft gehad.

    Ik durf hem niet meer te gebruiken en heb inplaats van zn board een tweede lader in gebruik.

    Groet,
    Coen
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Coen je hebt helemaal gelijk. Toch zijn er hele volksstammen die het wel doen en als het dan een keer fout gaat is het een slechte accu of lader of iemand anders heeft een fout gemaakt. Slechts heel zelden zal iemand toegeven dat hij een vergissing heeft gemaakt en dat daardoor de zaak fout is gegaan.
    Daar zit namelijk het grootste probleem, de mens die de zaak aansluit en de lader inschakelt. Die kan en zal fouten maken en als je dan dit soort dingen doet kan dat flink verkeert aflopen.
    Als je het goed doet en goed oplet kan je meerdere accu's parallel zetten en dan laden maar het is zeer sterk af te raden om dat ook werkelijk te doen. Het is al vaak fout gegaan en zal ook in de toekomst nog vaak genoeg fout gaan. Helaas.:(
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Het is een kwestie van de juiste gewoontes aanleren. Ik steek ALTIJD de lipo checker op de accu voor dat ik hem aansluit. Ook met de balans stekkers moet je voorzichtig zijn, die dingen zijn vrij eenvoudig verkeerd te plaatsen.
    Het instellen van de lader blijft hetzelfde of je nu ėėn of vier accu's aansluit. Als je daar een grove fout maakt gaat het mis.
    Als je van jezelf weet dat je zogvuldig kan blijven omgaan met dit proces is er niets aan de hand, maar op dit forum lopen veel bangmakers rond die je graag doen geloven dat het veel te gevaarlijk is.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat heeft natuurlijk niets met bangmakerij te maken, maar met de ervaring, dat een foutje snel is gemaakt. Op een forum kun je dan ook beter aan beginners zo'n advies niet geven.

    Zo zijn er bijvoorbeeld hele volksstammen, die wel eens een accu verkeerdom hebben aangesloten. Niet omdat ze rood en zwart niet uit elkaar kunnen houden, maar omdat ze even snel-snel wat moesten veranderen. Bij zoiets is er dan ook maar één goed advies: bescherm je tegen jezelf en zorg, dat je stekers gebruikt, waarmee je zo'n fout niet kunt maken.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Prima, als je dat wilt afdoen met "bangmakerij" dan is dat jou probleem. Maar zoals Jan ook al schrijft dit is absoluut niet iets wat geadviseerd wordt en om hele goede redenen.
    Het is zoals met heel veel zaken, vele mensen doen het en het gaat (heel) lang goed. Maar het kan, en zal dus ook fout gaan.
    Kijk maar in het verkeer. Hele volksstammen rijden veel te dicht op hun voorganger. Dat kan jaren goed gaan tot het een keer fout gaat. Met een beetje mazzel is er alleen blikschade maar het resultaat kan net zo goed een berichtje in de krant zijn, zo één met een zwarte rand erom. Toch blijven veel mensen veel te dicht achter hun voorganger rijden en als je daar wat van zegt is het onzin en ben je een "bangmaker". :rolleyes:
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ernst je vergelijking tussen bumperkleven en accu's laden is zo mank als het maar kan. Maar goed iedereen moet zelf bepalen welke risico's hij neemt in het leven. Als je sommige van mijn collega's moet geloven zijn LiPo accu's zonder beschermingsprint levensgevaarlijk! Wij gebruiken in onze hobby niet anders...
    Parallel laden kan fout gaan als je niet oplet, bij normaal laden is dat ook het geval. Als je accu's met een verschillend aantal cellen parallel aansluit dan maak je kans op vuurwerk, maar niet direct hoor, dat duurt even. Als je een van de balanceer stekkers verkeerd om aansluit dan branden de sporen van de parallel print uit, meer niet. Ik kan het weten want ik heb het uitgeprobeerd :hammer: Er zijn parallel laad boards met zekeringen die die risico's deels afdekken.
    LiPo accu's zijn gevaarlijk en dienen altijd voorzichtig en met respect behandeld te worden. Als je datzelfde doet met parallel laden is het niet gevaarlijk!
     

Deel Deze Pagina