Lipo ipv AGM accu in kinderauto

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jayless, 6 mrt 2018.

  1. jayless

    jayless

    Lid geworden:
    6 mrt 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    wissenkerke
    Hallo,

    ik had even een vraagje.

    ik heb de "ride on toy" auto van mijn zoon omgebouwd naar een dubbele motor (aandrijving op beide achterwielen) en meteen 12v.

    alleen is de agm accu een beetje te groot en zwaar, nu zou ik eigenlijk willen weten of ik ook een lipo met een flinke capacteit kan gebruiken bijvoorbeeld :

    https://hobbyking.com/nl_nl/multistar-high-capacity-4s-10000mah-multi-rotor-lipo-pack.html

    is weliswaar 14v maar dat kunnen die motoren wel handelen.
    (heb ook 18v geprobeerd dmv een 6v + 12v accu maar dat was net even to much ;-) .)

    ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen informeren

    alvast bedankt.

    jay
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo jay,
    NIET DOEN! Lipo's zijn potentieel gevaarlijk, zeker een 4s-10000 mAh zoals jij voorstelt. Lipo's zijn gevoelig voor te diepe ontlading, maar erger nog, ze kunnen spontaan ontbranden bij te hoge belasting of kortsluiting, en zijn dan niet of zeer moeilijk te blussen. Dat wil je niet in kinderspeelgoed! Je hebt sowieso beschermings-elektronica in de auto nodig, en ze moeten ook met een speciale lader opgeladen worden. En dan nog, ik weet een verhaal uit de eerste hand van iemand die zijn zolderverdieping zag afbranden door een lader die het begeven had, en ik heb tenminste twee modelvliegtuigen gezien waarbij de Lipo in brand ging, en pas met veel moeite en gedeeltelijk verlies van het model er met gevaar uitgehaald konden worden om verder uit te branden.

    Max.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    LiFe is veiliger.
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Er zijn kant en klare 12volt lithium accu's te koop als vervanger voor traditionele scooter..motor en auto's.
    Deze zijn kleiner van formaat en veel lichter van gewicht en vaak voorzien van een ladingstatus indicator.
    Er bevindt zich elektronica in de behuizing (BMS), welke ervoor zorg draagt dat de interne cellen gelijk geladen worden.
    Veel elektrische fietsen (weliswaar hogere spanning), zijn er ook mee uitgevoerd.
    Gewoon even lithium 12 volt accu googelen.
     
  5. jayless

    jayless

    Lid geworden:
    6 mrt 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    wissenkerke
    bedankt voor de info, maar ik zoek dus iets compacts ipv die zware grotere agm accu
     

Deel Deze Pagina