lipo laden brand

• Topicstarter Topicstarter anne
  • Startdatum Startdatum
A

anne

Guest
[URL="
- VID-20110330-00023[/URL]

weet niet als het hier thuis hoort maar dit gebeurt er dus als je je lipo laad en er niet bij blijft
ik zal verder de schade opnemen

gr

Laatst bewerkt door een moderator:
Mekaar net nog gesproken maar dit is echt waardeloos man :cry:

Sterkte en spreek je weer.

Zo das ruk....

Gebruikte apparatuur ? Instellingen ?
Das toch wel gek, want zo vaak komt dit niet echt voor als je de regels in acht neemt....

Nergens een foutje kunnen ontdekken ?, of een analyse waar het is mis gegaan ?

@emil
naja ervalt weinig meer te achterhalen:rolleyes:.......
khad de lipo voor inde neus weggewerkt ivm het zwaartpunt dus een goede les je accus buiten de kist laden,ik weet 100%zeker dat ik de lader goed had staan contoleer ik altijd paar keer en hij lade maar op 1ampere ksnap er echt niks van maarja gelukkig staat het huis nog;)

Dat is zwaar klote, even op zn hollands gezegd...

Maar voor de oorzaak, zeker tijdens laden is het mij nog nooit gelukt lipo's ook maar een graad wrmer te krijgen
Hebben je laadkabels geen kortsluiting gemaakt?
Dat is mij nl wel eens overkomen, het was toen erg goed dat ik de oorzaak was en dus in de buurt stond, anders had er bij mij ook een brandje geweest

Maar de lipo zelf zou me toch sterk lijken..

Een lipo zwelt vaak op zodra hij slecht wordt, door de zwelling kan hij lek raken door bijv. een schroefje wat ergens in de neus uitsteekt, of er ontstaat een scheurtje bij een printplaatje wat erop vast zit. hij wordt dus automatisch lekgeprikt waarna hij ongetwijfeld in de hens gaat.

De lipo gaat niet branden door de hitte van kortsluiting maar doordat er zuurstof in de cel komt.
Dat geeft een erg heftige reactie. Laatst een oudje die bol stond lekgeschoten met de buks, meteen een steekvlam en het pakket brandde helemaal af.

Balen......... dat is een hoop schade :(

Ik laad lipo's ook altijd in het toestel, en daar krijg je ze echt niet optijd uit. Ik vraag me af of een co2 blusser nog helpt, lipo genereert hitte door het process..... Hoe dan ook, erg kloten.

Oorzaak kan in de onbalans zitten of gewoon een fout in de accu, soms zie je niets geks direct. Ik balanceer altijd voordat ik ga laden maar dat is geen garantie natuurlijk. Lader kan ook opeens gek gaan doen, die dingen zijn ook niet perfect.

pfff,

ik heb het ooit ook zien gebeuren in de kofferbak van iemand zijn wagen. Hij was zijn accu aan het laden in een koekendoos, het ding ontplofte, deksel af de doos en een steekvlam in zijn auto. Gelukkig stonden we er dicht genoeg bij en konden we zo de doos uit de auto smijten..

Tuurlijk is het kloten, maar ik snap nog altijd niet hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Voor mijn test voor modelbouwaktueel heb ik een behoorlijk aantal reeds slechte cellen nog verder mishandeld en met heel veel moeite keeg ik ze tot ontbranden.

een 3s pakket van 1500mAh laden op nicad met 5 ampere en zelfs daarmee lukte het pas nadat ik de lader anderhalf uur lang op nieuw opstarte. Elke 10 minuten gaf de lader aan dat de accu vol was. Dus meer dan voldoende waarschuwingen gehad....................

Het kan dus haast niet anders dat er een bolle cel in zat die lek geprikt is en welke zorgde voor kortsluiting, of een fout in de lader.

Dus alweer een zeer belangrijke les, lipo's dus altijd buiten je model laden en onder toezicht.

Tuurlijk is het kloten, maar ik snap nog altijd niet hoe jullie dit voor elkaar krijgen.....
Je hebt helemaal gelijk een goede LiPo die goed is geladen en waar goed mee wordt omgegaan krijg je niet zomaar tot ontploffen.
Het probleem zit hem in de LiPo's waar wat aan mankeert. LiPo's die op de ene of andere manier niet goed zijn behandeld of waar door andere oorzaken iets mis mee is. Het zijn die accu's die op de meest ongunstige momenten goed fout kunnen gaan met soms desastreuze gevolgen.
Persoonlijk heb ik nog nooit een LiPo gehad die geploft is of iets dergelijks. Wel een keer een 3S LiPo met één opgeblazen cel. Die heb ik verwijderd en dat pakket gaat nu door het leven als een 2S pakket. De opgeblazen cel heb ik op de voorgeschreven manier onschadelijk gemaakt en weggegooid.
Bij ons op de club is het al wel een keer mis gegaan maar tijdens het laden. Toen ging een LiPo plotseling erg opzwellen, barstte open en produceerde een steekvlam. Voor zover ik weet geen verdere schade dan het accu pakket en de laadkabel maar wel schrikken!

Laatst bewerkt:
ja dat deed ik wel ja
ivm het zwaartepunt mooi in de neus weggewerkt de lipo is misschien 5keer geladen geweest en uiteraard balanceer ik ook altijd,maar ja een goede les makkelijk zat.
zulke dingen gebeuren natuurlijk niet bij een schuimpje van 5tientjes:rolleyes:
ben nu andere kisten aan het veranderen dat de accus eruit kunnen dan maar wat lood toevoegen is niet anders...

gr anne

Maar voor de oorzaak, zeker tijdens laden is het mij nog nooit gelukt lipo's ook maar een graad wrmer te krijgen
Dat klopt: Bij het laden horen LIPOs kouder te worden. Dat hoort bij de reactie die hoort bij het laden. De LIPO slaat chemisch subtiel meer energie op dan dat de electronen aanleveren. Echter, de interne weerstand genereert weer wat warmte. Het totaal effect kan beide kanten op uitvallen...

Back