Lipo/lader?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Richardcj, 18 jul 2004.

  1. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Hallo
    Is lipo het zelfde als li-ion?

    Ik heb een lader van Ripmax.(pro-peak prodigy)

    kan ik daar ook de lipo cellen mee opladen?

    gegevens op lader:
    batterytype:NiCd/NiMH/Pb/Li-Ion
    batterycell: 1~10 cell(NiCd & NiMH)
    3.6V~11.1V (LI-ION)
    2V~12V (Pb)
    chargerate 0.1A~3A (100mA steps)

    graag advies

    bedankt alvast Richard
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Even zelf checken met zoekfunctie, ik geloof dat spanning LiMn=LiPo=3.7V en Li-ion=3.6V. In dat geval kun je dus op de Li-ion stand ook een LiPo laden maar deze zal dus niet helemaal vol worden geladen.

    Alleen is de aanduiding 3.6-11.1V op jouw lader wat verwarrend; 1x 3.6 = 3.6V = Li-ion dus 3x 3.6 = 10.8 V voor Li-Ion en geen 11.1 V, dit is weer 3x 3.7 = 11.1V =LiPo :? ...
     
  3. Wimselz

    Wimselz

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deventer
    uhm...

    zelfde idee als de jamara X-peak 3 dus..

    3.6 volt = 1 cel LIon
    3.7 volt = 1 cel LiPo

    7.2 volt = 2 cellen LIon
    7.4 volt = 2 cellen LiPo

    10.8 volt = 3 cellen LIon
    11.1 volt = 3 cellen LiPo
     
  4. Phoenix

    Phoenix Guest

    En dit geldt ook voor de Simprop Intelli V3 lader.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    prodigy = X-peak3. Prima dus to 3 lipo's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    bedank voor de bevestiging van mijn vragen.

    Nu kan ik lipocellen gaan aanschaffen.

    Welke zijn qua prijs/kwaliteit/capaciteit de beste keus?

    Ik ben wel opzoek naar complete paketten 3S2P-3S4P // 7Ah-10Ah.

    Alhoewel ik de 12 cellen een beetje veel vind onder een Eolo/Spirit,

    iemand ervaring?

    alvast bedankt

    Richard
     
  7. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een Lithium Polymeer cel is een Lithuim Ion cel maar er bestaan meer soorten LiIon cellen. Er zijn dus geen verschil tussen deze cellen, ook geen spannings verschil. Een klein spanningsverschil bestaat wel tussen de verschillende fabrikanten maar ik denk dat het een kwestie van interpretatie is.
    Dit weet ik niet zeker want daarvoor zou ik de specificaties eerst moeten bestuderen en daar heb ik (nog?) geen mogelijkheid voor. In het verleden heb ik de specificaties van NiCad en NiMH uitgebreid moeten bestuderen omdat ik dat nodig had voor m'n werk. Erg veel medewerking kreeg ik niet van de diverse fabrikanten, een paar weinig zeggende verkoopfolders en verwijzingen naar enkele boeken. Via het internet heb ik toen wel veel weten te vinden en toen ik met gerichte vragen kwam heb ik hier en daar wel antwoord gekregen. Helaas heb ik nu geen bedrijf meer achter me staan dat ik kan gebruiken om meer info los te krijgen over b.v. de LiPo cellen.
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Ernst: Als je de post van Wimselz even goed doorleest kun je leren dat wat jij interpretatie verschil noemt in werkelijkheid het verschil betekent tussen een niet goed vol geladen cel (Lipo's op stand Lion geladen.) of een ontplofte cel (Lion op stand Lipo geladen.)

    Lipo=3,7V nominaal. Laden tot 4,2V (4,235 voor puristen)

    Lion=3,6V nominaal. Laden tot 4,1V
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    @Ernst: De Lipo cellen die voor modelbouw worden aangeboden kunnen redelijk hoge stromen leveren (3C minstens, vaak 6-8C) de meeste Li-Ion cellen kunnen niet meer dan 1 - 1.5C.

    Laten we voor modelbouw toepassingen even uitgaan van aanbieders en ervaringen uit de modelbouw wereld.

    Als je vragen hebt over kokam accu's kan je kijken op rcgroups. Daar zit de CEO van KOKAM lekker mee te chatten over wensen van modelbouwers en mogelijkheden van de nieuwe technieken.
    Kokams gebruikt de modelbouw toepassingen als test gebied.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    LiPo's zijn Lithuim Ion cellen maar dat betekend niet dat alle Lithium Ion cellen LiPo's zijn! Door de andere constructie van de cel en vooral de totaal andere vorm van het electroliet kunnen de LiPo's meer stroom leveren dan "gewone Li Ion cellen.
    Ik heb de spec's niet volledig bestudeerd dus heb ik een slag om de arm gehouden, maar wat ik er tot nu toe wel van heb gelezen gaf mij de overtuiging dat er geen verschil zat in eindspanning. Dat laatste heb ik dus verkeerd begrepen. Zo had ik ook begrepen dat er in de LiPo cellen lithium in de metalische vorm zat. Dat blijkt ook niet zo te zijn, tenminste zolang je de cellen goed behandeld. Bij overladen kan het wel ontstaan, vandaar dat een cel dan makkelijk in de fik kan vliegen.
    Ik hoop toch eens de tijd te vinden om alles eens goed op een rijtje te zetten.
     
  12. Wat heb je inmiddels aangeschaft, en hoe bevalt het? Zelf heb ik mijn thermiekzwever uitgerust met brushless en lipo(3s1p2250 van tarabat en 2s1p 2000kokam) en ik, respectievelijk de zwever zijn lyrisch en niet te stoppen.

    Gewoon top dus :idea:

    groeten, robert :)
     
  13. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ik heb tarabat`s (3s3p) 7,5Ah gekocht en de lader doet het goed,

    spanning bij drie cellen blijft onder de 12.6v.lader levert 3 amp max.

    dus wel ff geduld met laden hebben.

    Ik heb er nog niet mee gevlogen,want ik zit op onderdeeltje te wachten.

    (heb ik gesloopt met demonteren)

    Het zal allemaal wel wat harder gaan, en zeker langer!

    nu ben ik nog bezig met een liposafer en dan kan ik pas vliegen


    oeps...don`t fly faster than your guardianangel can fly!!!


    Nog bedank voor de reactie`s greetz Richard :lol:
     
  14. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    een vraagje over het laden van lipo's
    Ik ben al lipo-laders tegengekomen voor 2 tot 3 lipo cellen. Deze kosten niet veel (19euro dacht ik) voor een aansluiting op een voeding van 12 tot 15V.
    Nu is mijn vraag of deze laders ook werken op een autobatterij om 3 lipo cellen te laden? 3 cellen is 11.1V dus denk ik dat het niet goed gaat komen, dat je enkel 3 cellen kan laden als dat ladertje aangesloten is op een voeding van 15V. Of is dit geen probleem?
    Of kan ik beter een lader zoeken die de spanning optransformeert als ik een paketje van 3 lipo's wil laden?
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Kurt,
    Om de lader goed te kunnen laten werken is meer spanning nodig dan de accu die geladen moet worden. Bij 3 LiPo's is de spanning die van een 12V auto accu "over" blijft te weinig om de lader nog naar behoren te laten werken. De laders die het wel kunnen hebben dan ook allemaal een schakeling aan boord die de spanning omhoog brengt. Deze laders zijn dan ook duidelijk duurder omdat die schakeling opgebouwd is met behoorlijk vermogen onderdelen en die zijn niet goedkoop.
    Wat je zou kunnen proberen is de motor van de auto te laten lopen. De generator zal dan de accuspanning verhogen tot 13,8 of 14 Volt. Misschien is dit net voldoende om dan toch een pakket van drie LiPo cellen in serie te kunnen laden.
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    X-peak 3 heeft een omvormer en kan dus voldoende spanning leveren vanaf 12V accu.
    Apache laders kunnen 4 cellen laden op 12V ingang.

    Alleen eenvoudige lipo ladertjes hebben 15V nodig om 3s te kunnen laden.

    Hangt dus van type lader af.
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Dank je Ernst en Harold,
    dan is het dus zoals ik dacht. ik ben er ondertussen op dit forum achter gekomen dat ik mijn Infinity 2 lader kan laten upgraden voor liPo's te lade laden. We zullen dat dan maar eens doen, dt lijkt mij de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
    Bedankt voor de duidlijke uitleg.

    Kurt
     

Deel Deze Pagina