Gisteren gaan rijden met de typhon. En na de batterij leeg gereden te hebben en ze eruit te halen,zag ik dat deze lichtjes bol stond. En deze batterij is nog maar een 6 maanden oud. En ja,heb de faq hier gelezen,maar vraag toch maar even,omdat het volgens mij niet zoveel is. Voor ik ze terug oplaad. En misschien toch even aanhalen dat het misschien mijn fout is. Als ik aan het rijden ben,soms stopt de auto ineens als de batterij plat is,en soms rijd hij nog een beetje. En als hij nog een beetje rijd,stop ik meestal,en nu ben ik toch nog even blijven rijden tot aan de auto Waarschijnlijk geef ik nu zelf de oorzaak hier al. Maar de eigenlijke vraag,kan ik ze nog gebruiken?
Een LiPo erg ver (te ver?) ontladen is heel slecht voor die LiPo. Daar kan hij inderdaad bol van gaan staan. het is zaak om die accu zo snel mogelijk weer op te laden. Hoe langer hij "leeg" blijft liggen des te slechter het is voor de accu. Laad de accu nu voorzichtig op, probeer het met echt niet meer dan 1C te doen. Blijf bij het laden zodat je snel kunt ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Zorg er ook voor dat in het geval dat er iets fout gaat er geen brand kan ontstaan. In de schuur op een brandveilige werkbank lijkt mij de beste oplossing.
Ok ,ik ga ze vandaag opladen,en hopelijk kan ik ze nog gebruiken dan. En anders is ze gewoon voor de vuibak,veiligheid voor alles... Zo'n batterij kost dan wel geld,maar als je huis afbrand of uwe rc vliegt in brand heb je meer kosten.
Gebalanceerd laden dat is wat je doen moet. Met een half c. 1 van je cellen in je pack is onderladen. Lader op balanceren op 0.5 a . En maar wachten. Ben zo ooit 3 dagen bezig geweest een 3s 6500 mah lipo weer vlak te krijgen. Gelukt en ze leeft nog steeds met een beetje bolling. Nooit meer of minder geworden. Laden idd in de schuur op betonnen vloer of in afwasbak met droog wit zand.
Ze is al een 20min aan het laden. Tot hiertoe alles ok. Blijkbaar was ze toch ni te ver ontladen. Als ik ze aansloot op de lader stonden alle cellen nog op een 3,78. En zo is het altijd geweest. De lipo cut off staat zeker goed,van fabriek uit. Dus mss toch te warm geworden ofzo,vrijdag was het nu wel heel goed weer. Maar zou toch zo vlug mogen dan,denk ik dan toch. Ik laad altijd op 1c,duurt meestal zo rond een uurtje eer ze opgeladen zijn
De waarden staan bijna gelijk. 3 staan er op 4,20 en de ander op 4,19. als ik deze nog eens heb leeg gereden zal ik ze zeker gebalanceerd opladen. De bolling is niet zo hard,maar die zal er toch niet uitgaan vermoed ik.
Wat het nu doet, zegt niets. 1 slechte cel zal zeer ver zakken, terwijl de rest hoog blijft. Wacht twee tellen, en je ziet de boel weer gelijk trekken. Alleen meten tijdens ontladen.. dat is eigenlijk de enigste indicatie voor (te) ver ontladen. 1 cel is altijd de slechtste... Tijdens opladen zul je zien dat precies die cel ook degene is die continu hoog zit tov de rest.
Ok,de lipo is dus voor de vuilbak! Heb de lipo de eerste dagen in het oog gehouden,en niets aan de hand. Nu gingen we vandaag rijden,wil de lipo nemen,en zag die er ineens zo uit. Helemaal uitgezet,denk dat we geluk hebben dat er niets gebeurd is.