lipo / mechanische sterkte

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Hans Meij, 5 jul 2004.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik heb vanmiddag een 2000mAh lipo pack gekocht om in de Swift ondergebracht te worden op de plaats waar nu dat achtcellige HeCell pack zit, zie foto.
    Aangezien het geheel er straks aan de onderzijde iets uit gaat steken vraag ik mij af in hoeverre de kokam cellen hier tegen bestand zijn (buikschuivers in het gras)
    Kan ik er bijvoorbeeld een krimpkous als extra bescherming overheen trekken?

    [​IMG]
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Lipo pakketen goed beschermen/strategisch plaatsen. Ze hebben geen 'harde' mantel, en zijn erg gevoelig voor harde/puntige voorwerpen. Als je op ze landt, komt er vroeg of laat een dikke kras in vrees ik :roll:
    Plaatje balsa eronder?

    Bij een eventuele inpact moet het pakket zo 'verdeeld' mogelijk opgevangen worden, komt het op een hoek tot stilstand dan deukt het geheid wat in.
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Mijn lipo pakket steekt er ook voor meer als de helft uit. Anders is het zwaartepunt niet goed.
    Hij heeft een flinke crash zo overleeft. Het was wel allemaal een beetje omhoog gebogen maar de cellen waren niet beschadigd.

    Heb er wel nieuwe (Stuk dikkere) krimpkous omheen gedaan. Wat hem nog meer sterkte en stijfheid heeft gegeven.
    [​IMG]

    Of je moet er 2 plaatjes carbon om plakken. Dat doet flightpower ook met hun “extreme” serie:
    [​IMG]
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    [​IMG]
    [​IMG]
    Heb plaatjes 0,8 mm triplex onder en boven meegekrompen. Verder een stukje van 10mm balsa om beschadigingen tegen te gaan en de lengte gelijk te maken aan het bestaande gat.
    Gewicht is hetzelfde gebleven: 170gr. per pack. Capaciteit verdubbeld.
    Wel een lelijke klont zo onder die Swift.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    En gelijk geen deugdelijke koeling van je Lipo's meer.
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Theo, waar denk je dat het problemen oplevert? Tijdens het laden, tijdens het vliegen. Komt het door de extra krimpkous. Graag wat extra tips.
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tijdens het vliegen, de cellen worden warm en kunnen hun warmte dan niet zo gemakkelijk meer afgeven aan de omringende lucht. Vooral bij pakketten met 3 cellen waar de middelste cel helemaal ingesloten is heeft deze cel het wel erg zwaar te verduren, deze kan zijn warmte niet echt kwijt.
    Velen maken de pakketten dusdanig dat er lucht tussen de cellen door kan om ervoor te zorgen dat ze beter gekoeld worden. zie de mini cursus van Dick
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Theo, bedankt in ieder geval voor de tip. Ik zal kijken hoe een en ander uitpakt. Bij de HeCells die ik tot nu toe gebruikte was de warmte na het vliegen niet meer dan een beetje lauw doordat ze voor de helft in de vliegwind hangen. Nu geleiden die metalen omhulsels wel een stuk beter dan die lipo-omhulsels, maar misschien levert het geen probleem op. Helaas zijn de afzonderlijke cellen al aan elkaar geplakt als je zo'n kant en klaar 3s1p pakketje koopt.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Mijn Kokam 350 pakketten komen toch wel vrij warm onder het model uit en dat ligt dan ook nog in de prop/vliegwind.
    De meeste lipopakket samenstellers gebruiken gewone dubbelzijdige tape om de cellen tegen elkaar aan te plakken. Ik heb al enkele van die pakketten los gemaakt en er schuimtape (servotape) of balsalatjes tussen geplakt. Ik moet dit nu nog doen bij 2 pakketjes.
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Flight power heeft ook een "kapton" serie:
    [​IMG]
    Met extra gekoelde luchtgaten.

    Ik denk overigens dat het wel mee valt met die koeling hoor Hans. Gewoon gaan vliegen. Ik vlieg ook 20 minuten heli met een op elkaar geperst lipo pakket. (trek dus een gemiddelde van 21A uit 14,4V) en dat pakket is ook niet meer dan handwarm.
    Die Extreme serie met carbon heeft ook geen goede koeling.
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Interessante vraag is hoeveel stroom je er uit trekt... bij 8 ampere of minder hoef je je over de temperatuur geen zorgen te maken bij Kokam 2000's
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    8A zal een redelijk gemiddelde zijn. Met de Hecell kan ik ongeveer 8-10min vliegen.
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Inderdaad, er is geen enkele warmteontwikkeling in het pack waar te nemen na het vliegen (in tegenstelling tot nicads en nimhs bij dezelfde motor en regelaar)

    Overigens heeft de extra 1,5V tot een gigantische vermogenstoename geleid. De Swift is in enkele seconden verticaal uit zicht. Een beetje vreemd om te zien.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Overigens heeft de extra 1,5V tot een gigantische vermogenstoename geleid. De Swift is in enkele seconden verticaal uit zicht. Een beetje vreemd om te zien.


    ik vond het erg leuk!!
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Verdikkie,

    En ik heb het gemist :(
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja, en vandaag weer.
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Die 1,5 volt meer is wel 17% meer vermogen als de stroom gelijk zou blijven. omdat die ook iets toegenomen zal zijn hebben we het dus over een vermogenstoename van rond de 25 procent.....
     
  18. Dag Hans, leuk dat het lekker loopt!
    Maar is het niet verstandiger om als je lipopaketten wilt verstevigen, een materiaal te gebruiken wat minder isoleert als balsa en triplex? Het is natuurlijk wel lekker licht, maar zou bijv. latoenkoper niet beter zijn. Mijn tarabat 3s1p pack is af-fabriek rondom (binnen de krimpkous) omwikkeld met een dunne abs sheet (correct me if i'm wrong) en hij voelt solide aan. Met de koeling van de binnenste cel is het vast niet best gesteld, maar na 22min volgas is het pakket van buiten slechts ca 35grC, en in het model stroomt er maar nauwelijks lucht langs. Echt uitmelken doe ik het pakket dus niet, en daarom denk ik dat de binnenste cel ook niet echt superheet wordt.

    Succes!
    robert :)
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het gaat inderdaad nog steeds perfect. Er is totaal geen warmteontwikkeling, het extra vermogen maakt het geheel perfect.
    Het enige probleem is de capaciteit, die is veel te veel. Ik krijg de Lipo gewoon niet leeg.

    Bij de HeCell (1000mAh) was 't na zo'n 8 minuten uit met de pret. Als ik nu na zo'n 10-12 minuten stop heb nog maar 1000mAh verbruikt van de 2000.
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Grote voordeel van twee keer zoveel capaciteit als je nodig hebt is dat je dan wel twee keer zo snel de boel weer opgeladen hebt.
     

Deel Deze Pagina