LIPO OF LIFEPO4

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kdenhoed, 4 okt 2018.

  1. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Lewedorp
    In mijn FutabaT-14 zender past ook een Lifepo4 accu...Deze heeft echter een nominale spanning van 6.6 Volt tegenover 7,4 Volt van de 2S Lipo...De waarschuwingsspanning moet in de zender lager ingesteld worden om herhaaldelijk gepiep te voorkomen...mijn vraag: tot welke spanning blijft de zender goed functioneren?
    In de handleiding staat alleen een minimale spanning voor de ontvanger aangegeven en niet voor de zender...Wat is de minimale spanning van een Lifepo4?

    Wie heeft het antwoord? :)
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik heb na ons telefonisch contact van gisteren nog even gekeken hoe het precies zit:

    - voor LiFePo accu's geven de meeste fabrikanten op, dat deze tot 2,5 volt per cel ontladen mogen worden. Sommige fabrikanten geven zelfs 2 volt op.

    - de ontlaad karakteristiek van LiFePo accu's is uitermate vlak, waarbij ze het grootste deel van de tijd zo'n 3,2 á 3,3 volt afgeven.

    - het accu-alarm van de T14SG staat standaard ingesteld op 5,6 volt voor NiMH accu's en het advies is om dit tot 7,2 volt te verhogen als de zender wordt uitgerust met een 2s LiPo. Voor een LiFePo accu zou 5,6 volt in principe nog een veilige ondergrens zijn, maar het lijkt mij, dat je deze beter kunt instellen op 6 tot 6,2 volt. Je wilt tenslotte ruim de tijd hebben om je model veilig te landen voordat de accu echt leeg is. Daarnaast is het bevorderlijk voor de levensduur van de accu als deze niet te ver wordt ontladen.

    - de T14SG werkt op 3,3 volt. Dit geldt voor zowel het impuls- als het hoogfrequent deel. Het accu-alarm kan uiteraard nooit zo laag worden ingesteld.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Een aanvulling op wat Jan schrijft.
    Normaal moet je een LiFePo echt niet verder ontladen dan 2,5V per cel. De genoemde 2V geldt alleen wanneer je behoorlijk hoge stromen uit de accu trekt. Een zender gebruikt maar weinig stroom en dan is zelfs 2,5V al erg laag. Persoonlijk zou ik inderdaad niet lager dan 3V per cel gaan. Als het alarm dan afgaat moet je wel direct landen want je hebt dan niet veel tijd meer!
    Pas op dat de voeding van de zender nooit lager wordt dan ongeveer 5V. Hij mag dan wel op 3,3V werken maar de spanningsregelaar die deze spanning "maakt" heeft een hogere ingansspanning nodig om daar een nette en stabiele 3,3V voor de zender van te maken. Het is goed mogelijk dat 4V nog wel genoeg is maar dat is een gok die ik niet graag zou nemen als m'n model in de lucht is .
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben regelmatig lifepo's volledig platgevlogen en ontladen laten liggen.
    Spanning zat onder belasting zeker onder de1,5 v per cel.
    De cellen werden er niet slechter van, ook de levensduur had er niet onder te lijden.
    Lifepo kan je echt mishandelen.

    GJ
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Slechte gewoonten zijn slechte gewoonten en die ga je anderen uiteraard niet aanbevelen.

    Een zender als een T14SG neemt zo'n 250 mA en bij zo'n lage belasting kun je er op rekenen, dat bij 2,5 volt per cel een LiFePo wel degelijk helemaal leeg is. Voor de accu hoeft dit geen probleem te zijn, voor de zender of liever gezegd voor het model is het dat natuurlijk wel als je staat te vliegen.

    Het accu-alarm van een T14SG kun je niet lager instellen dan 5 volt, dus bang zijn dat de zender op een te lage spanning zal werken hoef je niet. Voor een liFePo accu is dit echter de grens, waarbij de accu als leeg beschouwd moet worden. Zeker bij een splinternieuwe accu zal de spanning met een rotgang in elkaar duvelen als je dit punt bereikt, de zender gaat dan uit en je model is vervolgens na enige tijd weer een bouwpakket. Of 6 volt de optimale spanning is om het accu-alarm af te laten gaan weet ik niet, het is in ieder geval een veilige spanning.
     
  6. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Lewedorp
    Dank jullie hartelijk voor de reakties! Top!
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Geachte forumleden,
    Tot nu toe gebruik ik in een modelzeiljacht een NiMh accu/batterypack.
    Vraagt gebruik van LiFe om een andere lader?
    Graag jullie reacties,
    Ard
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, andere lader.
    Andere elektrochemie, dus andere spanningen en andere laadmethode voor LiFePo4. NiMH wordt geladen met constante stroom, LiFePo4 met constante spanning (stroombegrensd).

    Een 50watt lader zoals één van de vele B6 of B6AC lijkt me ruim voldoende voor zeilen.

    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader. Laadt accutypen NiMh/NiCd, LiPo, LiFePo4/LiFe en Pb (lood).
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

    Vergeleken met NiMH en LiFePo4 accu's zijn LiPo's verwende prima donna's. Van het soort dat een grote schaal met M&M's na het concert in de kleedkamer wil, maar dan zonder de bruine M&M's. En alsnog de kleedkamer 'modificeert'.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    LiFePo4 accu's hoef je volgens de fabrikant (A123) niet gebalanceerd te laden.
    Je kan 100 cycli doen zonder balanceren.
    En als ontvangerpakket trek je weinig stroom dus bestaat er helemaal geen gevaar bij een eventuele onbalans.
    Gewoon een goede stabiele voeding op de juiste spanning werkt prima.

    GJ
     

Deel Deze Pagina