lipo saver buzzer aanpassen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door johns, 22 feb 2016.

  1. johns

    johns

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    hoi allemaal,
    ik ga mijn boot veranderen van loodaccu,s naar 2s lipo accu,s.
    nu wilde ik de elektronica laten zoals hij nu is, alleen een extra waarschuwing voor te lage lipo spanning.
    ik zat de denken aan de simpele en goedkope lipo saver buzzers.
    maar aangezien als je 10 meter uit de kant bent, je de buzzer waarschijnlijk niet meer zult horen. wilde ik de buzzer vervangen voor een led die ik buiten de boot monteer in het zicht.
    iemand hier ervaring mee, of weet iemand of het mogelijk is?
    weet niet op hoeveel spanning die buzzer werkt.
    alvast bedankt.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    De buzzers van de lipo savers die ik gebruikt heb werkten op 5 volt. Laat hem even buzzen en meet dan met je multimeter de spanning die op de buzzer wordt gezet.
    Onderschat niet de herrie die ze maken. Wij hebben er op de vliegclub in vliegtuigen zitten en die hoor je soms piepen als ze 50 meter boven je vliegen.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het hangt er van af wat voor buzzer er gebruikt wordt. Als het er één is met een ingebouwde oscillator al er 5V of iets soortgelijks over de buzzer staan. Er zijn echter ook buzzers die met een puls aangestuurd worden. "Het geluid" wordt dus door een externe oscillator gemaakt en dan kan je de spanning over de buzzer niet meten. Je kan wel wat meten maar een multimeter zal een veel te lage waarde aangeven.
    Het is echter vrij simpel op te lossen. Ga er van uit dat de spanning het zelfde is als de voedingsspanning. Neem dan een Led, bereken de juiste waarde voor de benodigde weerstrand en sluit die in plaats van de buzzer aan. Kijk dan of de Led fel genoeg oplicht als er "alarm" is. Zo niet verlaag dan de weerstand tot de Led wel fel genoeg brand. Pas wel op dat de stroom niet hoger wordt dan de Led maximaal mag verwerken. Als de stroom te hoog wordt is je Led snel kapot.
    Wanneer de Led dan toch niet fel genoeg brandt zal je een andere Led moeten nemen die meer stroom kan verwerken en dus meer licht geeft.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik ben een poosje geleden eens flink op zoek gegaan naar het type lipo buzzer, wat door een externe oscillator wordt aangestuurd. Daar kun je namelijk heel eenvoudig een zendertje aan koppelen. Nooit kunnen vinden. Als iemand een linkje heeft naar zo'n type lipo-alarm dan hoor ik dat graag!
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2016
    Roelof vindt dit leuk.
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Alle LiPo buzzers geven gewoon op de print een aan/uit signaal dus moet er een duidelijk signaal af te tappen zijn. Overigens zijn er ook LiPo bewakers met een LED sturing.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het signaal vinden en aftappen was een kwestie van 2 draadjes parallel aan de buzzer en niet het probleem waar ik mee zat. Ik zou graag een elektronisch piepsignaal aftappen van de buzzer, want dat kun je zo op de data ingang van een ASK/OOK zender module aanbieden. Nu moet daar eerst weer een oscillator circuit tussen om de pieptoon te genereren.
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bmi is al 1,5 jaar gestopt
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Bijvoorbeeld DEZE buzzer.
    De datasheet vindt je HIER. En ze hebben er nog meer hoor, ook andere winkels zullen ze ongetwijfeld hebben.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    @ Ernst, Ik was niet duidelijk in mijn vraag (ik heb hem inmiddels aangepast). Ik ben op zoek naar een lipo alarm, wat gebruikt maakt van zo'n type buzzer. De door jou aangewezen piezo buzzers zelf die heb ik wel, maar dus niet een liposaver, die dat type buzzer aanstuurt.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen. :oops:
    Ik zal eens kijken of ik nog ergens een dergelijk schemaatje heb. Er is een chipje dit met een dergelijke buzzer werkt maar het typenummer heb ik zo niet paraat.:(
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  13. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Even resetten :)
    Waarom neem je niet gewoon iets als dit:
    Kost inclusief verzending uit China ietsje meer dan een euro, je kunt het voltage instellen en het alarm hoor je tot 100m nog wel.

    Martin
     
  14. eric van druten

    eric van druten

    Lid geworden:
    2 jun 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Vlijmen
    waarom helemaal uit china voltage tester bestellen als ze het ook bij toemen hebben ?
     
  15. eric van druten

    eric van druten

    Lid geworden:
    2 jun 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Vlijmen
    hoe sluit je de voltage tester aan , ik heb een accu in het vliegtuig van 7.4 volt
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Omdat ze direct uit China 1 euro kosten (thuisbezorgd) en bij Toemen 10 euro, inclusief verzending 13 euro.
    Het spul van Toemen komt ook gewoon uit China trouwens.

    Aansluiten gaat via de balanceerstekker op de lipo.
    Martin
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb een 3 watt led aan de pootjes van de buzzer gesoldeerd. Deze knippert als de spanning te laag is.
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Toevallig gisteren dit oude idee van Onno ook voor iemand met een boot gesoldeerd. Werkt perfect, of je de buzzer laat zitten of er af haalt (= stille versie) ik zie geen verschil in lichtsterkte bij de leds. Dit zijn trouwens 1W powerleds.
    buzzer led.jpg
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Er zal vast geen verschil in lichtsterke zijn omdat er een vaste spanning op staat. Ik gok dat er gewoon een fet de voedingsspanning (afgetakt van het derde pootje) aan en uitschakelt.

    Leuk idee trouwens! Ik neem aan dat 1 led in serie met 1 buzzer ook prima werkt.

    Martin
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is zo'n beetje de enige variant die ik niet heb geprobeerd. :)

    Ik heb hem uiteindelijk zo gemaakt dat de powerled parrallel staat aan beide buzzers. Dat geeft maximale lichtopbrengst en kabaal en het is nog simpeler te maken, want je hoeft de buzzers er niet af te solderen. Powerled wordt ondanks de hoge spanning niet eens lauw. maar dat komt omdat er voor de buzzers ook nog een serieweerstand was opgenomen van 13 ohm. De krimpkous er af en een nieuwe er op zetten is nog het meeste werk.

    (stekkertje op verzoek van booteigenaar, die niet van solderen houdt)
    buzzer led simpel.jpg
     

Deel Deze Pagina