lipo saver buzzer aanpassen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door johns, 22 feb 2016.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat heb je goed gegokt. Er zitten nog wel 2 diodes tussen het 1e en 3e pootje om te beschermen tegen omgekeerd aansluiten. Over beide buzzers komt er een blokgolf pieptoon van een volt of 7 (volgens mijn el-cheapo scoop) te staan. Met een duty cycle van 25% en die 13 ohm weerstand kan de powerled daar prima tegen.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dit systeem gebruik ik al een tijdje niet meer. Heb telemetrie in mijn vliegtuigen. Maar als ik mij goed herinner zijn er wel een paar leds doorgebrand met dit systeem.
    Meten heb ik niet gedaan gewoon aangesloten en gezien dat het werkt. Denk dat een weerstand ertussen wellicht nodig is. De leds die ik gebruikt heb waren 3 watt die 3,3 volt kunnen hebben om te overleven.
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Bedankt hmeijdam voor de toelichting. Ik zat me al af te vragen of er geen serieweerstand tussen moest. Maar die zit er dus al tussen :)

    Martin
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb de buzzer die hierboven is afgebeeld in mijn Schnellboot liggen. In de romp ingebouwd.
    Geloof me: op 50 meter afstand hoor je het ding nog steeds. En 50 meter is een behoorlijk afstand voor een scheepje van een meter lang.
    Als je een soundgenerator in je schip hebt, wordt het uiteraard een ander verhaal; dan is de kans dat je buzzer verloren gaat in de (elektronische) herrie van stampende machines, toeters, bellen en lampions.
    Maar ja: als je een scheepsmodel hebt wat flink is uitgerust met verlichting, is er ook de kans om een LED te missen in al je feestverlichting. Een stopwatch op je zender is ook een methode om te zorgen dat je je accu's niet teveel uitput.

    Wellicht omdat bij een niet verder bij name te noemen firma uit Den Bosch het woord "service" niet in hun vocabulaire voorkomt, evenmin als het woord "fatsoen"?
    Zie: https://www.klacht.nl/toemen-modelbouw/
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina