LiPo VEEL te ver ontladen, en nu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door HugoW, 2 jul 2013.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, weggooien. Maar ik wil nog wat proberen. Het gaat om een hardcase 2S4000 pack, 20C. De accu heeft sinds februari in mijn auto gezeten, ik was even vergeten hem af te koppelen... Nu nog 0,4V per cel. Het ontladen zal wel langzaam gebeurd zijn, met de accu aan de ESC maar verder alles uitgeschakeld.

    Ik wil eigenlijk de boel aan een half ampère laadstroom hangen, gewoon aan zo'n oude Robbe lader, en dan voor een uurtje. Dan zou de accu in theorie een kwart vol moeten zijn. En dan kijken of de LiPo lader met balancer hem weer ziet / snapt / wil laden. Is dit mogelijk / gevaarlijk / etc?

    Dank voor input,

    Hugo
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb hem wel eens op lood accu gezet. Net zo lang dat hij boven de 10v was (3s) en toen aan lipo gezet.
    Wel er bij blijven!
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    meestal, als ik iets dergelijks aan de hand heb, zet ik hem gewoon aan mijn normale lader zonder de balanceerplug aan te sluiten
    tijdje op de nimh stand met laag amperage laden
    zodra de accu zonder hulp van de lader weer 2,4 volt vast blijft houden kan hij weer met balancer op de lipo stand.

    alleen voor hij die 2,4 vasthoud, zodat je kunt schakelen tussen de nimh en lipo stand..
    zeker in jouw geval zal dat ff duren..
     
  4. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ik heb het twee keer bij de hand gehad, als volgt opgelost.
    Aangesloten op de lipo lader. en geladen als een 1cel lipo, en daarna als 2 cel, en toen had ik genoeg voltage om de 3 cel weer normaal te laden. voor een 2 cel lipo dus eerst laden als 1 cel en normaal als 2 cel. geen problemen gehad met de accu's
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is mij ook al een keer of twee, drie overkomen, en het lijkt er op, dat zolang het ontladen héél langzaam gaat, dat er niet heel veel aan de hand is.

    Inderdaad kun je laden met een lage liefst gestabiliseerde stroom, zoals bijvoorbeeld de 250 mA zender uitgang van je lader (als hij die heeft) of gewoon met zo'n ouderwetse multilader. Iets van 0.1C of zo. Dan is het ook geen ramp als je hem per ongeluk een uurtje of twee langer dan strikt noodzakelijk laat hangen.

    Het handigste is om er bij in de buurt te blijven en de LiPotester aan de balanceerplug te hangen, zodat je kunt zien wanneer de spanning weer hoog genoeg is om hem weer aan de LiPo lader te hangen. Heb je gelijk ook een beetje een indruk van de balans, dan weet je of het de moeite is om hem weer tot leven te wekken of niet.

    Groet, Bert
     
  6. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Zelfde hier...

    Ik heb het ook gehad met een 2S 1000 accu, toen ik mijn vliegtuig van zolder haalde bleek deze er nog in te zitten. Geladen als een 7.2 MiMH op laag amperage, overgeschakeld op 2S lipo balancing zodra ik boven de 6v was. Lipo doet het weer maar geeft zeker niet de beste performance.

    Groeten,

    Marc
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gelukt! Een paar uur aan de 140mA uitgang van mijn oude Robbe lader, toen was het pac weer 7,2V. De LiPo lader herkende hem en laadde en balanceerde zonder foutmeldingen. Geluk gehad, denk ik, al zal het nieuwe er nu wel af zijn.

    Dank voor de adviezen,

    Hugo
     

Deel Deze Pagina