lipo voor DX6i?

Discussie in 'overige' gestart door wimb, 21 mrt 2012.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
  2. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    nu is het niet meer grappig idd..
     
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    ik vind dit geen grapje want je was er erg serieus mee.

    ik denk dat je dit soort grapjes beter op facebook kan zetten.
    op dit forum hier heeft niemand er wat aan.

    je kan beter advies opvolgen ipv dit.

    mvg
     
  4. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ja ik was er erg serieus mee, vooral met die lachende smily erbij..
    en als je het niet grappig vind reageer je toch gewoon niet..

    mja boeie, zal t niet meer doen


    en met of iets dat in de buurt komt, bedoel ik dan is het toch logisch dat je een lipo neemt met een voltage dat daarbij in de buurt komt... mja die heb je niet echt dus kan je een lipo gebruiken voor een dx6i? ja alles kan maar niet alles werkt.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is geen kwestie van logisch nadenken maar van kennis, en ik heb geen idee hoe ver jouw kennis reikt want ik ken je verder niet. Ervan uitgaande dat je misschien niet beter weet probeer ik je dus wat wijzer te maken.
    En: Nee, je kan niet duidelijk zien dat het bewerkt is, want ik ken zelf voorbeelden zat van etiketten van alllerlei artikelen die er slechter uitzien (verschillende lettertypen door mekaar, verschillende formaten etc.) dan dit.
    Okee, :eek:ntopic:
     
  6. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Hey jongens,

    bedankt voor alle info en ik ga voor de eneloop AA's.
    Tja ben ook altijd een beetje bang voor storing, als er 1 net ff geen contact maakt ben je de sjaak, ik heb het gelukkig nooit gehad maar heb er wel van gehoord.

    Nogmaals dank!;)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Is er reden om aan te nemen dat NMH's sneller slechte contacten krijgen dan Eneloops?
     
  8. wimb

    wimb

    Lid geworden:
    3 mei 2011
    Berichten:
    632
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee, ik bedoel eigenlijk dat je met 4 losse cellen (4AA's) een grotere kans hebt op dat er 1 geen contact maakt dan met 1cel of een accupack. Eneloop baterijen gaan gewoon lang mee. Maar andere wellicht ook;). Daar heb ik geen ervaring mee!
     
  9. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Wanneer de losse cellen aan elkaar gesoldeerd zijn en de uiteinde weer een snoertje heeft met stekker ben je niet afhankelijk van 4x2 of 6x2 contacten waar een haar al kan zorgen voor een fatale spanningsuitval. Of veertjes die de cellen aan drukken slap worden of (oude) lekkage en corrosie die voor meer weerstand of geen contact zorgen. De cellen uit de zender halen is ook niet meer nodig want je kunt hem intern laden.

    Het is per definitie makkelijker en veiliger, natuurlijk kunnen losse cellen werken maar ik denk dat je dit niet moet aanraden.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is duidelijk, maar dat was de vraag ook niet.
    In post 26 leek het of Wimb dacht dat hij minder snel last zou krijgen van slechte kontakten door Eneloops te gebruiken, en dat trok ik in twijfel, waarop hij in post 28 uitlegde dat dat niet was wat hij bedoelde.

    Overigens, zelf gebruik ik nu een jaar of vier een DX6i en niet alleen heb ik zelf nog nooit last gehad van slechte kontakten, ik geloof dat ik er op dit forum ook nooit wat over ben tegengekomen, en dat zegt wel wat.
    Als de aandrukplaatjes hun klemkracht verliezen zou je dat trouwens juist snel ontdekken als je regelmatig cellen wisselt. Maar ook daar heb ik nog nooit iets van gemerkt.
     
  11. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    ja ik had het even mis. Ik dacht aan accupack ipv eneloop V NiHm. Maar een eneloop is toch niks anders als een "gewone" nihm??

    Wanner je zorgvuldig met de losse cellen om gaat en er op let dat alles netjes is gaat het prima maar voor de gemiddelde rauwdouwer modelbouwer (zoals ik) is een accupackje in de zender gewoon een puntje minder waarop een vliegtuig kan crashen.
     
  12. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    mijn mening is dat als je gewonen penlites gebruikt in een zender dat absolute geen problemen geeft met het verliezen van contact, als je veertjes of plaatjes gaan oxideren is er al een cell geweest die heeft gelekt.

    als je penlites gebruikt in een auto als ontvanger accu zal je zeker problemen krijgen omdat die konstant trilt en beweegt.

    qua zender zal het allemaal wel goed getest zijn voor ze iets op de markt brengen.

    mvg Hans
     
  13. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Li-po toch 5v

    Allen,

    De vraag die ik al veel heb zien langskomen is de vraag naar een Accu in je Spektrum dx6i.
    Hier zijn al veel discussie's over.
    Wel doen niet doen maar vooral over het feit dat een Li-poly accu te veel volt levert.
    Je Zender moet al deze extra voltjes omzetten in warmte en het is een zender en geen hand warmer ;)

    Omdat de zender een hoop lucht bezit aan de binnen kant zul je dit niet snel merken maar echt goed kan het volgens mij niet zijn.
    Die lucht overigens zorgt er ook voor dat je ruimte hebt om te knutselen.:rolleyes:

    Ik ben hierop op onderzoek uitgegeaan en heb een simpel schakelingetje gevonden waarmee je de spanning toch naar 5v kan krijgen.
    Dit kan dmv een spannings regelaar genaamt de LM2940 5v.

    Deze zet een inkomende spanning over naar 5 volt.
    Dit kun je normaal ook doen met een simpele weerstand maar omdat het sroom en spannings verbruik van je zender nooit gelijk is gaat een simpele weerstand niet op.

    Hieronder vinden jullie het schema en de benodigde componenten.

    [​IMG]

    Spanningsregelaar LM 2940 CT 5V in de Conrad online shop
    Condensator keram. C316C104K5R5TA 100nF in de Conrad online shop
    Graupner Li-poly Accu 7.4 V / 850 mAh (30 C) Stekkersysteem BEC / EH in de Conrad online shop
    BEC-kabel stekker/bus 0,50mm² in de Conrad online shop

    Ik heb de benodigde spullen besteld en zodra ze binnen zijn gaan we ze eens even inbouwen.

    Foto's volgen (ik doet gelijk de backlight mod :) )

    Hier voor info
    [161669] nog-een-verse-quad-en-een-nieuw-lid

    Overigens goed opletten de Spannings regelaar werkt erg goed echter na uitschakelen Zender blijft de spannings regelaar zn werk doen en daardoor trekt hij je LiPo leeg.

    Dit heeft mij 1 LiPo gekost.

    Het vereist een extra schakelaar of stekker losmaken na een dag gebruik

    Ciao
    Thijs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ik heb ook een DX6i en vind losse batterijen ondanks de nadelen opzich wel handig maar onder de hoeveel V kan ik het beste mijn penlites weer opladen?
     
  15. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Dat kan alleen als de penlites oplaadbaar zijn, en dan kan je het beste een lader gebruiken die daar voor geschikt is en dit automatisch regelt. ga bijvoorbeeld niet met een regelbare voeding proberen de penlites op te laden dit kan leiden tot explosie en gevaar.

    mvg Hans
     
  16. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Ik ben het gesodemieter met losse cellen ook zat, en ben ook een beetje "on edge" met die lage spanning. Normaliter gaat er 6V in (4 penlites) en mt 4 NiMH celletjes ben je wel een beetje krap bezig.

    Ik heb mijn DX6i al een tijdje op vier NiZn cellen lopen, met een bedrijfsspanning van ruim 1,85V per cel na opladen. Zit je bij volle cellen op 7,7V.

    De reden waarom ik dit gedaan heb komt uit de rc-racerij. De DX3S die ik daar gebruik heeft zo nu en dan een glitch, met als gevolg dat mijn auto plankgas rechtsaf het het in gaat. Sinds ik die NiZn accu's gebruik heb ik glitch meer gehad.

    Dus... Ik wil gewoon meer spanning in mijn DX6i, beter safe than sorry. De NiZn cellen werken op zich goed, maar zoals gezegd, ik wil van die losse cellen af. Nu denk ik dat 8,4V iets teveel van het goede is dus een LiPo zonder maatregelen lijkt me niet gezond. Ik ben naarstig op zoek naar een geschikte LiFe accu, maar nog niet gevonden. De op dit forum voorgestelde 800mAh LiPo's (ik heb een turnigy van HK en een Graupner van Conrad voorbij zien komen) zijn tot op heden de enige accu's die passen.

    Om een LiPo op eenvoudige wijze te laten werken zou ik twee Silicium dioden in serie zetten, per diode heb je een spanningsafval van 0,7V, nagenoeg onafhankelijk van de stroom. Met twee dioden schaaf je dus 1,4V van de accuspanning af. Op die manier krijgt de zender bij een volle LiPo 7V voor zijn kiezen, en als de LiPo bijna leeg is (3,3V per cel) krijgt de zender nog 5,2V. Ik ga intussen nog even op zoek naar LiFe accu's.

    Mvrgr, Fokke.
     
  17. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
  18. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    DX6i geeft een alarm af bij 4.3v, fatsoenlijk geladen herlaadbare NiMH celletjes zitten op 1.2 per cel (onder belasting) en zullen pas in gaan zakken als ze vrijwel leeg zijn.

    Het grote verschil is dat Alkaline celletjes vrij rap afzakken naar 1.25V terwijl NiMH celletjes een veel stabieler ontlaad verloop laten zien.

    Ter illustratie:
    [​IMG]
     
  19. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Ik moet ook zeggen dat ik met de DX6i nog geen storingen gehad heb die op een lage spanning waren terug te voeren. Als je aan losse cellen vast wilt blijven houden is een setje Enelops of andere low-selfdischarge NiMH's wel een optie. Zoals gezegd, de spanningskwestie speelt meer met mijn DX3S. Daar gaat sowieso een LiPo in.

    Maar goed, ook in de DX6i ik wil gewoon die Lipo's eens gaan proberen, die accu's zijn tenminste behoorlijk te laden en te balanceren. En een beetje extra spanning kan nooit weg. :)
     
  20. tcarnal

    tcarnal

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    451
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Ik vond de LiPo in mijn DX6i erg fijn echter nadeel is dat de enige LiPo's die er inpassen allemaal rond de 800 a 850mAh zitten en die is wel erg snel leeg.
    Je zou je behuizing kunnen modificeren als je een zeikant van je battery compartiment zou verwijderen past er al een langere LiPo in.
    Dit heb ik zelf ook ooit overwogen maar wilde hem ook weer naar orgineel kunnen terug brengen.

    Mijn DX6i heb ik ondertussen verkocht ivm het aantal beschikbare kanalen.
    Maar ik vond het een fijne zender
     

Deel Deze Pagina