Lipolader op een T2M Wizard snellader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pErpleX, 27 apr 2004.

  1. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Jamara/Ripmax Xpeak 3 lader heeft een step up converter en kan van een 12V bron prima 3s lipo's laden.
     
  2. #Johan#

    #Johan# Guest

    Perfect dan zijn we daar ook uit :D, gaan we morgen gelijk proberen. Met de Apache 1-4 cellen lader is het ons in ieder geval niet gelukt.

    Groeten,
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vreemd, bij mij werkt die Apache lader perfect vanaf een normale autoaccu of een powerstation en ik krijg mijn 3s pakketten goed vol binnen een redelijke tijd.
     
  4. #Johan#

    #Johan# Guest

    Ik heb net de Apache lader met een nieuwe 3 cells LiPo aan een loodaccu gehangen. De loodaccu geeft 11.75V en de nieuwe LiPo 11.3V. Het rode lampje op de lader begint te knipperen.

    Als ik dezelfde LiPo aan het startpakket (12.75V gemeten) hang is er niets aan de hand.

    Heel vreemd, ik heb net ook een gebruikt LiPo pakket die al bijna vol is (12.15V) aan de loodaccu gehangen en hierbij knippert het lampje op de lader niet.

    Heeft iemand een idee?

    Groeten,
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik heb ook de Apache 4 cellen 1.5A lader.

    Deze bevat een soort 'spanningsverdubbelaar' en bij mij gaat het laden van een 3S pakket vanaf een loodaccu ook perfect.

    Misschien is de 11.75V die over je loodaccu staat net te weinig? (Laad hem eens..)
     
  6. #Johan#

    #Johan# Guest

    Joost,

    Dat is ook mijn bevinding, als de loodaccu ruim boven de 12V zit is er geen probleem met laden. De mooiste oplossing (voor thuis) zou natuurlijk zo'n adaptor stekker zjin, dan heb je geen grote loodaccu nodig en geen acculader voor die loodaccu.

    Mijn vraag is dan ook of er iemand al zo'n adaptor stekker heeft gevonden die goed werkt bij het opladen van een 3 cellen LiPo.

    Groeten,
     
  7. #Johan#

    #Johan# Guest

    Ik heb net een 12V voeding besteld bij een leverancier om te kijken of dat wat is. Ik laat wel weten hoe het werkt.

    Groeten,
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Johan welke apache lader heb je?

    Bij de 1500 versie gaat bij het laden het rode lampje branden, en als de voedingsspanning te laag is gaat dit knipperen en komt er een pieptoon bij. Ook als de lipo cellen onderspanning hebben gaat de rode lamp knipperen en gaat die pieptoon.



    effe uit een beschrijving gecopieerd

    Volgens dit denk ik dat er toch iets niet goed is met de instellingen of dat de voedingsbron een te lage spanning heeft.
     
  10. #Johan#

    #Johan# Guest

    Ik gebruik de 2500 en die geeft geen pieptoon. Als de voedingsspanning te laag is (onder de 12V) dan gaat het lampje knipperen. Tijdens het laden brandt het rode lampje continue. Een ander groen lampje geeft aan dat de voeding aangesloten is en zodra de accu bijna vol is gaat er een derde lampje (naast het rode laadlampje) groen oplichten. Zodra de accu helemaal vol is gaat het rode lampje uit en branden er nog slechts twee groene lampjes.

    Groeten,
     
  11. pErpleX

    pErpleX Guest

    @ #Johan#

    Als je een oplossing hebt gevonden voor het aansluiten van een X-Peak 3 lader op een adapter om van 220V naar +/- 12V te gaan, kan je dit dan laten weten? Maar in theorie zou het dan toch ook mogelijk moeten zijn om de T2M Wizzard snellader als voeding te gebruiken voor de X-Peak 3? Want dit gaat toch ook van 220V naar 12V? (Je kan deze snellader trouwens ook op een 12V accu aansluiten)
     
  12. pErpleX

    pErpleX Guest

    Daar ben ik weer! Ik ben vanmiddag eens wezen kijken voor een voeding die van 220V naar 12V stroom geeft. Nu heb ik er een gevonden die 3A - 5A geeft. Is dit goed? Of moet dit echt hoger zijn?
     
  13. pErpleX

    pErpleX Guest

    Ik heb de X-Peak 3 binnen met een 1200 mah 3S lipo accu. Helemaal Tof! Ik heb er ook een 5A (7A piek) voeding bij gekocht (13,8V). Maar toch nog een vraag:

    Ik las dat ik hem op 1C moet laden, 1.2 A dus. het duurde 72 minuten. Is dat normaal...? Of is het mogelijk de lipo accu sneller te laden?
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Dit is normaal voor de meeste lipo's.
    Sneller gaat niet echt. Bij hogere stroom zit je eerder aan de eindspanning (dus bij lagere ingeladen capaciteit) en dan neemt de stroom al weer af als je nog een hoop te laden hebt.

    Net een biertje tappen. Dat lukt ook niet 2 keer zo snel.
     

Deel Deze Pagina