lipo's in serie laden met graupner ultramat 18

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Michel., 19 mei 2018.

  1. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Hallo,

    Ik heb een graupner ultramat 18 en die heeft twee balans uitgangen om tot 12 s te laden.
    Kan ik ook in elke balansstekker een 3s lipo steken en de batterijen in serie koppelen?

    Dan kan ik twee accu's tegelijk laden. Of is dit op problemen vragen?

    Alvast bedankt.

    [​IMG]
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan alleen als je daarvoor een speciaal bordje gebruikt waar je de twee accu's op aansluit. Dat bordje sluit je dan aan op de lader.
    Het is overigens geen goed idee om accu's die je apart gebruikt in serie te laden. De accu's zijn nooit gelijk aan elkaar en dat zal bij het laden problemen op gaan leveren. Het kan je zelfs een accu gaan kosten en in het ergste geval nog erger.
    Zoek even op dit forum dan kan je hier veel meer over lezen.
     
  3. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Hoi Ernst,

    Ik heb al veel gelezen over zo'n parallel laadbordje maar dat kan je ook enkel gebruiken als de accu's eenzelfde laadstatus hebben.
    Onderstaand filmpje deed me aan in serie laden denken maar als het niet verantwoord is dan laad ik ze wel gewoon apart...

     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het maakt niet uit of je de accu's parallel of in serie laad de laadtoestand van beide accu's moet altijd hetzelfde zijn, daarom is wat jij wilt doen niet echt verantwoord.
    Zelf heb ik twee pakketten van 10S die samengesteld zijn uit twee 5S pakketten in serie. Dit was noodzakelijk omdat één 10S zonder een grote verbouwing niet in de romp past. Het is een model wat ik geërfd heb en dat eigenlijk voor een 30cc verbrandingsmotor was gebouwd. Ik heb de 5S pakketten gemerkt en houdt 1 en 2 altijd bij elkaar en 3 en 4 ook. Ze worden altijd in serie gebruikt en ook zo geladen. Ze worden nooit enkel als een 5S pakket gebruikt. Zo weet ik (zo goed als zeker) dat de pakketten die ik in serie laad zo goed als mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Het is niet de allerbeste oplossing maar het kan niet anders.
    Een mogelijkheid zou zijn om een duo lader te gebruiken. Dat zijn eigenlijk twee laders in één behuizing. Maar omdat ik de accu's altijd in serie gebruikt is dat waarschijnlijk een nog minder goede oplossing. Wanneer de pakketten elk door een andere lader worden opgeladen hoe goed zijn ze dan aan elkaar gelijk? Dat is namelijk ook voor het gebruik in serie belangrijk!
     
  5. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Bedankt voor het antwoord. Ik heb in mijn kast nog mijn oude B6AC lader gevonden die ik gebruikte voor NiMH accu's.
    Blijkt dat die ook lipo's kan laden dus ik heb nu twee lipo laders en meer dan twee acuu's tegelijk moet ik niet laden ;)
     

Deel Deze Pagina