Lipo's in watervliegtuigen.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door helerik, 27 jun 2004.

  1. helerik

    helerik Guest

    Hallo allemaal,

    Ik heb diverse electro-watervliegtuigen en wil deze nu uitrusten met lipocellen. Heeft iemand daar ervarig mee want volgens de wet van Murphy komen de cellen gegarandeerd een keer met water in aanraking. Wat gebeurt er dan?

    Groetjes, Erik. :D [font=Arial, sans-serif][/font]
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Hetzelfde als met andere cellen, sluiting...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Lipo cellen zitten in een goede stevige luchtdichte "verpakking". Zolang die heel blijft loop je geen andere "gevaren" dan met andere cellen. Gaat de "verpakking" echter kapot en komt er water in een cel dan kan dat spontane ontbranding tot gevolg hebben.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ??? ze hebben op de ezone het er juist over dat je zout water bij de hand moet hebben voor het blussen van cellen....
    Rare jongens die amerikanen.

    Helerik,
    Lipos' kunnen niet tegen het ontladen per cel onder de 2,5 V, dus al sje de aansluitingen droog houd is het verder geen probleem.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Stroom door water is nu ook weer niet zo extreem bij deze lage spanningen. Valt wel mee denk ik.
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Ik gebruik al weer een paar weken een 3s1p 1500 Kokam pakketje in mijn speedbootje. Is al eens zo nat geweest dat het een dag op de vensterbank in de zon heeft liggen drogen. Tot nu toe geen problemen.
    :D
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb met het vliegen van mijn twinjet ooit een boom geraakt, twinjet spatte uit elkaar, accu plonsde in een sloot.
    10 cellen 2400 mah pakket.

    2 weken nadien zag ik als een wonder het pakket liggen op een moment dat het water tot rust was gekomen.
    ik het pakket eruit gehaald, denk zal eens sluiting maken, kijken wat er nog inzit.
    KNETTER ! zat nog vrij vol.
    ik heb het pakket 2 keer gecycled en zag niet eens achteruitgang van de cellen, ik gebruik ze nu nog.

    denk dat de weerstand van water pas een probleem geeft bij hogere spanningen.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Roest op de cellen en aanslag op de polen is het enigste wat water echt kapot maakt aan cellen ;) Een week op een vochtig weiland is stukken erger dan in de sloot. Er zat nog wat in maar niet veel meer. De boer met zijn maaier had ook niet echt geholpen.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Denk nog eens even terug aan de (goeie ouwe?) schooltijd. Schoon water is een isolator!!!
    Zout water of water met andere (chemische) verontreiniging zal geleidend zijn maar dat is met die lage spanningen die wij gebruiken niet dramatisch. Met je voeten in een plas water staan en dan de 220 aanraken is een ander verhaal :eek:nweer: . NIET DOEN DUS!
    Zoals Gerard_nl als schreef zijn accu had er bijna niets van gemerkt dat hij zo'n tijd in het water had gelegen.
    Nog even water en lithium. Lithium is een metaal dat, net als natrium, spontaan in de brand vliegt als het in aanraking komt met water. Blussen met zout water lijkt mij niet echt een goede zaak.
     

Deel Deze Pagina