LiPo's laden op een Nicad/NiMha lader.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Roelof, 4 mrt 2004.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit lijkt wel wat maar ik ben bang dat het zoiets is als in de begin tijd van het electrogebeuren toen iedereen met een weerstandskabel de Nicads deed laden. Dit was toen ook een gegarandeerde inbouw van fouten waardoor je ofwel de nicads kapot had of als je mazzel had alleen de kabel verbrandde.

    Naar mijn idee niet gebruiken, maar gewoon een goede lipo lader aanschaffen, een van onze forum sponsors heeft heel goede lipo laders voor een heel goede prijs. Zelfs een 4 cellen lader die tot 2,5 Ampere kan laden en die kost maar 45 euro. Zijn voorganger heb ik nu tot volle tevredenheid in gebruik en ik zit eraan te denken om deze nieuwe ook aan te kopen.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    PANG !

    is iets wat je dan zeker een keer gaat horen.
    beter wat theo zegt, een goedkoop lipo ladertje aanschaffen
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Halo lawaai papagaaien, kijk eens in de nieuwe graupner neuheiten.

    Daar worden laadkabels getoond, die lipos kunnen laden vanaf 'normale' lader (= is dan spanningsbron)
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Niek, het betrefd dit ding.
    [​IMG]
    Let vooral op de laatste regel van de quote. Te gebruiken in combinatie met een speciale Lipo lader.
     
  6. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ohw dat is weer zo'n lekker zinnetje wat je twee-ledig kan uitleggen....

    ik lees hem als

    toepassing : om lipo accu's te laden . voor het gebruik in combinatie met een lader.
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Daar staat: Te gebruiken met een lader voor het laden van lipo pakketten.

    Wat hoger:
    mogelijk laden van lipos' met bronnen (laders) niet speciaal ontworpen voor dit doel.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    alleen kan je de stroom niet regelen en laad ie volgens mij gewoon met de aangeboden voedingsstroom !
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    LIPOSG Manual
     
  10. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het kan denk wel eens te veel gezegd worden.....
    LiPo's zijn tegenwoordig een algemeen gebruik zoals Laptops en GSM's en ja, daar ontploft ook wel eens iets. Ik denk dat je het niet kunt tegen houden dan alleen zoveel mogelijk met gezond verstand laden.
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ ziet er mij een toestelletje uit die ruikt naar "meerverkoop" .
    Als je al die safetywarnings leest kan je beter, zoals Theo reeds aanhaalde, een toegewijde lader kopen en is dit toestel niets meer dan een banale zekering die te hoge voltages verhinderd en waarvoor je met het nodige gezond verstand en concentratie zelf al kan zorgen :wink:

    Greetzzz

    Stevo
     
  13. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

  14. Guest

    Guest Guest

    Onnodig zorgen maken hoeft natuurlijk niet, maar er zijn af en toe wel echte problemen met de Lipo´s. In ieder geval liggen mijn lipo´s op een brandvrije ondergrond.
    :D
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat doe ik niet alleen bij lipo's maar ook bij andere accu's. Gedurende al die jaren dat ik met electro bezig ben zijn mij al diverse Nicad pakketten tijdens het laden kapot gegaan, de laatste keer ook met een luide klap.

    Vroeger in de tijd dat ik met electroauto's reed en nog via een weerstandskabel deed laden sneuvelde regelmatig een accu pakket.
     
  16. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    @ Theo :

    Welke sponsor is dat ? Ben zoekende naar een goede en aantrekkelijk geprijsde lader... :roll:
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    [​IMG]

    hoe ik daar die link aan vast koppel weet ik helaas (nog) niet
     
  18. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Heb dit ding voor de gein eens gekocht om te zien hoe het zou werken. Wordt door Quartel verkocht voor 9,50 dus ik dacht probeer het eens uit. Ik heb hem aan een simpele lader 5r gehangen en het lijkt erop dat hij goed werkt. De lader 5 zorgt voor de stroombegrenzing terwijl dat ding (hoe heet zoiets eigenlijk) voor de afslag zorgt. Tot nu toe is de test accu steeds goed vol gegaan ca 8,4 volt voor n twee 2s1p accu van 750 mah. Het lijkt dus goed te werken. Het leek mij namelijk een handig ding om te gebruiken bij een 'hoedenplankmodel' samen met een stroombegrenzer van 0,5A

    mark
     

Deel Deze Pagina