lipos parallel

Vraag:

Ik heb 4 packs van 3s 2200 mah. (2x zippy en 2x Aplus)
Deze packs heb ik per 2 in serie gezet zodat het 6s 2200 mah packs zijn geworden voor in mijn heli. Dit werkt perfekt.

Nu is het zo dat ik er eigenlijk 1 pack van wil maken in totaal. DUS 6s2p 4400 mah.
Kan dit?

Volgende probleem wat er dan ontstaat: ik heb dan 2 balanceerstekkers van 6s.
Kun je deze parallel op je balancer aansluiten?

wie kan me helpen??

Je geeft aan dat je twee maal twee pakketten gebruikt. Omdat het pakketten van verschillende merken betreft kan je die niet combineren tot één 6s2p 4400 mAh pakket.

Je geeft aan dat je twee maal twee pakketten gebruikt. Omdat het pakketten van verschillende merken betreft kan je die niet combineren tot één 6s2p 4400 mAh pakket.

Ik zie hier niet zo het probleem van in, zolang je maar de pakketten van hetzelfde merk in serie zet EN de pakketten per merk nog steeds dezelfde capaciteit hebben. Om risico op beschadiging te voorkomen best niet teveel leegtrekken. en een balancer gebruiken.

Je hebt wel een verloopstekker nodig naar de balancer zodat iedere pin de spannig van hetvolgende pakket zal aangeven. Kijk maar eens, als je de stekkers van de bestaande pakketten gebruikt zullen er 2 pinnen met dezelfde spanning zijn (en heb je een pin tekort op je balancer).

volgens mij hebben we hier nog geen week terug hele discussie over gevoerd.

Alle cellen in 1 pack moeten exact hetzelfde zijn.

Zelfde merk. zelfde productie batch. zelfde leeftijd. gelijk aantal cycli. gelijke specificaties.

het beste is ook om vanaf het moment dat accus uit de doos komen gelijk tot 1 groot pakket te combineren.

Ik zie hier niet zo het probleem van in, zolang je maar de pakketten van hetzelfde merk in serie zet EN de pakketten per merk nog steeds dezelfde capaciteit hebben. Om risico op beschadiging te voorkomen best niet teveel leegtrekken. en een balancer gebruiken.

Je hebt wel een verloopstekker nodig naar de balancer zodat iedere pin de spannig van hetvolgende pakket zal aangeven. Kijk maar eens, als je de stekkers van de bestaande pakketten gebruikt zullen er 2 pinnen met dezelfde spanning zijn (en heb je een pin tekort op je balancer).

De pakketten die in serie staan staan dat van nieuws af aan al.Die zijn dus nog hetzelfde.
Als ik het goed begrijp maakt het volgens jou dus niet uit wannneer ik dan die beide pakketten van een ander merk parallel zet?

Wat betreft die balancerstekker. Deze kan ik dan niet aan elkaar solderen tot 1 stekker? ik bedoel dan dus van accu1 eerste draad aan eerste draad van accu 2? enz..

De pakketten die in serie staan staan dat van nieuws af aan al.Die zijn dus nog hetzelfde.
Als ik het goed begrijp maakt het volgens jou dus niet uit wannneer ik dan die beide pakketten van een ander merk parallel zet?

Wat betreft die balancerstekker. Deze kan ik dan niet aan elkaar solderen tot 1 stekker? ik bedoel dan dus van accu1 eerste draad aan eerste draad van accu 2? enz..
Volgens mij heeft het een grote kans van slagen omdat het in theorie best kan.
Het word meestal af geraden voor de zekerheid.
Het aan elkaar koppelen van de cellen(na balanceren)lijkt mij de beste mannier.
Gaat een van de cellen slechter worden dan gaan er vereffenings stromen lopen door de dunne balanceer aansluitingen.
Dat is te voorkomen door de cellen met dikke draden parallel te schakelen.
Je kunt er ook nog voor kiezen de paketten om en om te balanceren op beide balanceer aansluitingen.
En zo wordt het steeds meer improviseren en dat doe je altijd voor eigen risico.;)

Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft het een grote kans van slagen omdat het in theorie best kan.
Het word meestal af geraden voor de zekerheid.
Het aan elkaar koppelen van de cellen(na balanceren)lijkt mij de beste mannier.
Gaat een van de cellen slechter worden dan gaan er vereffenings stromen lopen door de dunne balanceer aansluitingen.
Dat is te voorkomen door de cellen met dikke draden parallel te schakelen.
Je kunt er ook nog voor kiezen de paketten om en om te balanceren op beide balanceer aansluitingen.
En zo wordt het steeds meer improviseren en dat doe je altijd voor eigen risico.;)

Het wordt toch een 6s2p configuratie dus 2 pakketten van 6s? Je kunt de 2 pakketten dan het beste per pakket balanceren (1 balancer per pakket). Of bijv laden met een Hyperion Duo, deze heeft een speciale laadstand voor 2 losse pakketten die later aan alkaar geknoopt worden.

Het wordt toch een 6s2p configuratie dus 2 pakketten van 6s? Je kunt de 2 pakketten dan het beste per pakket balanceren (1 balancer per pakket). Of bijv laden met een Hyperion Duo, deze heeft een speciale laadstand voor 2 losse pakketten die later aan alkaar geknoopt worden.
Dat klopt maar ik begrijp dat Richard de paketten permanent samen wil voegen en vraagt zich vervolgens af hoe hij die dubbele set balanceerstekkers moet aan sluiten.

als je alle balancerdraden van dezelfde kleur met elkaar verbindt kan je zoveel packs parallel hangen als je maar wil , zolang de packs onderling identiek zijn ( cap , etc... )

electro_5.jpg

4 pakketten van 6 cellen tot een 6S4P config . het ziet er niet uit , als je weet dat er uit elk pak negen draden komen :D

Bedankt allemaal voor de reacties!!

Ikheb de packs nu parallel gezet. De balanceerstekkers heb ik los gehouden zodat ik de ene lading het ene pack balanceer en tijdens de volgende lading de andere.

Werkt tot nu toe heel goed. Celspanning is bij alle cellen nagenoeg gelijk.

Back