Liposensor parallel aansluiten?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tonyschmitz, 15 jan 2018.

  1. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Hallo,

    Ik heb een vraag. Ik heb 2x6s. Nu wil ik een indicatie hebben van de status van de 2 lipo's. Ik heb een Frsky Taranis en ik heb 2x de mlvss. Die gaan tot 6s maar werken niet tegelijkertijd. Nu kwam iemand met het idee om beide lipo's op 1 sensor te zetten.... parallel...... Hiermee zou ik een indicatie krijgen van beide maar niet los van elkaar...

    Ik weet het nog niet of dit wel gaat. Iemand meer verstand van?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vaak hebben dit soort sensoren een gemeenschappelijke min. Sluit je de een sensor aan op de accu waarvan de min is aangesloten op de plus van de andere accu, dan maak je een directe kortsluiting.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je kan twee losse accu's wel parallel zetten om te meten maar dan verbindt je ze wel echt met elkaar. De motor zal dan ook stroom uit beide accu's (willen) trekken. Wanneer je dunne draden gebruikt zal die stroom door die dunnen draadjes willen gaan. Dat zal niet lang goed gaan!
    Staan die twee accu echter in serie om de motor te voeden dan kan je die twee accu onmogelijk samen op één sensor aansluiten. Zoals N.P.S. al aangeeft krijg je dan een complete kortsluiting en alle gevolgen van dien.
    Pas ook op als je twee sensoren gaat gebruiken, voor elke accu één. Als je met een sensor voor elke accu wilt werken moet je sensoren met geïsoleerde meetaansluitingen gebruiken. Doe je dat niet dan zal via, bijvoorbeeld de gemeenschappelijke min draad, gegarandeerd kortsluiting ontstaan.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb aangenomen dat het gaat om twee accu's in serie. Mijn bovenstaande verhaal is daar dan ook op van toepassing.
     
  5. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Duidelijk. Ik hou het op 1 lipo op de sensor en de andere op een los alarm. Dat is denk ik de beste en veilige oplossing..
     
  6. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Het is een oud topic maar ik zet toch mijn ervaring er ook even in zodat wellicht iemand anders er nog iets aan heeft.

    De MLVSS is idd niet geschikt om met twee accus te gebruiken. Bij de MLVSS is zoals hiervoor ook al aangegeven de ground van de lipo stekker verbonden met de ground van de s-bus stekker. Qua ontwerp is dat slecht want steek je de lipo stekker verkeerd op de lipo aansluiting dan kun je je ontvanger (en wat daar verder aan hangt) slopen.
    Op de foto hieronder zie je een oplossing die daarbij kan helpen.
    Door dit ontwerp heb je nog een ander risico en dat is als je b.v. de MIN naar je aandrijving los zou koppelen dat het systeem gewoon aan blijft staan omdat de min ook nog via de MLVSS loopt (ground loop heet dat dacht ik).

    De FLVSS (die met de dispay) gebruikt kennelijk een opto-coupler, en is wel veilig indien je twee sensoren wenst te gebruiken (is dacht ik ook beschermd tegen polariteit vergissingen indien je de lipo sekker verkeerd om aansluit). Voor die kleine 3 gram verschil zou ik de MLVSS gewoon niet meer gebruiken of aanpassen zodat je de lipo stekker niet verkeerd kunt plaatsen.
    Bij gebruik van twee FLVSS sensoren moet je de tweede FLVSS een ander ID geven (met FrSky SCC).
    Ik heb alleen nog niet gevonden hoe je deze dan deze twee FLVSS sensoren in je zender kunt vinden zodat je de spanning van alle cellen kunt monitoren en alarm op in kan stellen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Tonyschmitz

    Tonyschmitz

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    251
    Ik heb een sensor een andere id gegeven met de SCC en werkte direct. Zender herkende beide als afzonderlijke sensoren.
     

Deel Deze Pagina