Lithium-Phosphate cells

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door BoomDuiker, 12 jan 2004.

  1. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi,

    Er zijn nieuwe cellen op komst. Een nieuwer soort veilige LiPoly(achtige) cellen.
    8C en leverbaar omstreeks februari.

    http://www.valence.com/saphion.asp
    Het bedrijf die ze maakt.

    Een medewerker hiervan schreef dit:
    +++++++++++++++++++++++++
    Guys,

    Read the thread with interest and you are all correct in that the cells currently used for electric flight do come with baggage, ie the fire hazard.

    Just to let you know that there is a safe alternative coming along in the next few months.

    I have been working with Valence Technology and I will be introducing the new high discharge (8C continuous) lithium-phosphate cylindrical (not Lithium-Cobalt-Dioxide like everybody elses) cells in to the model market in the UK and US (I will post the distributors names when the time comes).

    They are so safe that they do not have any reaction (ie no fire) even when overcharged at 24volts (no one can match this at the moment and the cells are unique).

    The fire risk with normal lithium technology comes from the cobalt-dioxide decomposition producing oxgen when they get hot due to overvoltage, this happens at 160degC which sounds alot but it happens very quickly and cannot be stopped.....its caled thermal runaway.

    The lithium-phosphate cells do not contain cobalt-dioxide hence no fire risk.

    These cells are going to blow your socks off and you will see alot more of these cells in the near future.

    I will update you on where you can buy them around end of February.

    In the mean time just play safe with current lithium cells, I have seen the results of lithium-ion cell fires with my own eyes....not nice.

    Simon
    +++++++++++++++++

    Het draadje is te vinden op:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=186612
     
  2. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik kon helaas niet uit het draadje opmaken hoeveel capaciteit en hoe groot de cellen C? en wat voor lader, maar we zullen het hopelijk vlug zien maar ik vrees dat mijn Shulze lader weer geupdate :( moet worden van 8.06 naar 9 of zo. :evil:
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Zo te zien zelfde spanningen en laadmethodes als de "oude" lipo's.

    Update 13 jan: Zie site onder solutions, application notes, cycling information.
    http://www.valence.com/pdffiles/cycling.pdf


    Wel prettig dat deze cellen veiliger zijn. Maakt het weer handiger voor de gewone mens.

    Afwachten hoe de concurent hier weer op gaan reageren.
     
  4. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi,

    De info is inderdaad nog beperkt. Maar zoals Harold al zegt, waarschijnlijk dezelfde spanning en laadmethode als the LiPoly's.
    Anders had deze schrijver het denk ik wel gemeld. Trouwens ik denk dat de meeste het vervelend zullen vinden hiervoor weer een nieuwe lader te kopen of hun huidige (schulze) weer op te waarderen.

    We wachten maar af. IRATE vind ik op moment erg interessant. Maar op moment kijk ik de cat (of vliegtuig) nog uit de boom.

    Cheers,
    Rob
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zelfde accu, andere stoffen, minder risico. Ben benieuwd of de capaciteit tov. het gewicht ook is verbeterd, anders is er niet echt een groot voordeel. (mensen die een vliegtuig of auto hebben zien opbranden door een lipo brand denken daar anders over denk ik :))
     
  6. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    @Tadango

    Als je de links eens bekeken had kon je zien dat die nieuwe cellen waarschijnlijk 14% minder capaciteit zullen hebben, maar daarin tegen gaan ze waarschijnlijk wel maar 45% kosten van de huidige lipos prijs :wink: .
    Maar ik zou als ik jou was maar een de links bekijken want daar staan wel wat nuttige dingen in.
    Het kostenplaatje van die nieuwe cellen is toch ook wel interessant :D

    Grtz,
    Heino
     
  7. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Heino,

    Als je ze kunt laden met een gewone LiPoly lader, dan is dit zeker groot nieuws! Met name omdat de prijs goed is en de cellen veilig zijn.

    Hopelijk zijn ze dan ook echt (goed) leverbaar.

    Cheers,
    Rob
     
  8. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hallo Boomduiker

    Tsja wat betreft lader zullen we het af moeten wachten totdat de cellen er zijn, ik meende wel iets gelezen te hebben dat ze hetzelfde qa karakter moesten zijn maar dat weet "IK" :? niet zeker en ik denk "HUN" :D ook nog niet totdat ze daadwerklijk in produktie gaan.
    We zullen moeten wachten tot Februari want dan zouden deze cellen moeten uitkomen :wink: "well wait and see" zou ik maar zeggen :roll:

    Grtz,
    Heino
     
  9. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Ja het worden mooie tijden, maar er zijn dus nog meer soorten opkomst:

    Lithium Sulfur

    http://www.moltech.com/moltechcorp/Lis/technology.htm

    Wel andere celspanning, 2.1V, 3x de energieopslag van LiPo en de helft van het gewicht... en VEILIG!

    Advantages

    Lightweight - when compared with other battery technologies, Moltech's Li-S™ can substantially reduce the weight of a device. For example, battery packs for notebook computers and mobile phones could be 50% lighter. For a notebook computer, this may represent a weight savings of one-half pound or more. Same amount of energy, same amount of run-time.

    Thinness - Lithium-Sulfur was born thin. In a prismatic form, cells as thin as a few millimeters can be produced to fit in tight spaces. All three dimensions can be easily varied to produce custom cell configuration. It may also be used in a cylindrical form.

    Safety - When compared with Lithium-ion technology, Lithium-Sulfur is safer for the user. Safety circuitry for the battery pack is simpler and less costly, because Lithium -Sulfur has inherent overcharge protection, and will not reach temperatures over 60° C.

    High Power Capability - Some electronic products, such as power tools, need high power capability. Lithium-ion technology cannot meet this requirement. Lithium-Sulfur can.

    Environmentally Friendly - Lithium-Sulfur contains no heavy metals, such as cobalt and cadmium, which require special disposal


    Menno
     
  10. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Menno,

    Het voltage wijkt erg af. Bij de Lithium Phosphate kun je mogelijkerwijs gewoon je LiPoly lader blijven gebruiken.

    Hiermee zijn ze dan een stap vooruit omdat velen al een LiPoly lader hebben.

    Maar op zich, zeer interessant. Zeker omdat ze volgens de opgave 'high power' zijn.

    Wat ze gaan kosten staat helaas niet erbij.

    Als de nieuwe LiP (phosphate) cellen geladen kunnen worden met een LiPoly lader en daarbij ook nog eens (volgens opgave) 45% goedkoper zijn dan LiPoly...dan ziet het er erg zonnig uit voor ons!

    Je krijgt dan alleen een CG probleem bij sommige vliegtuigen. LoL

    Rob
     
  11. mdegans

    mdegans

    Lid geworden:
    5 jul 2003
    Berichten:
    188
    Nee kosten onbekend, maar zoals altijd heeft het enige tijd nodig, dus over 1 a 2 jaar zullen deze cellen wel z'n weg vinden.

    In ieder geval zijn de signalen duidelijk, de komende jaren is er veel ontwikkeling in energie opslag. Nu alleen nog de doelgroep verbreden, zodra spelers als DeWalt en Bosch dit soort cellen kunnen gaan gebruiken knallen de prijzen naar beneden.

    Ik vlieg nu brandstof fixed wing en electro heli, maar ga dit jaar voorzichtig overschakelen naar volledig electro. Met de buitenlopers borstelloze motoren en dit soort technieken is de tijd wel rijp....
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het nadeel is, eerst was het lipo verhaal alles, nu is het weer lithium fosfaat, en als dat er is dan moeten we weer allemaal aan de lithium plutonium ofzo.

    dont get me wrong, het is een mooie vooruitgang allemaal, maar ik wacht wel lekker tot die ontwikkelingen een beetje tot rust gekomen zijn, anders blijf je laders aan het kopen :wink:
     
  13. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Gerard,

    Als je de Li Phosphate cellen kunt laden met je gewone LiPoly lader dan denk ik dat het gewoon een enorme vooruitgang is wat betreft veiligheid en prijs! Niet te vergeten de 8C continue.

    Ik kijk er in iedergeval naar uit.

    Rob
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de celspanning is al anders dus ik betwijfel of je ze zo kan laden.
     
  15. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Gerard,

    Volgens Harold (zie post van hem in dit draadje) waarschijnlijk hetzelfde als LiPoly.
    Naar aanleiding van de info op de fabrikant zijn homepage:
    http://www.valence.com/pdffiles/cycling.pdf

    :)

    Not bad......

    Rob
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Laders? Software update(s) zul je bedoelen..
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die fortuinlijke heren met een shultze mischien wel ja, maar er zijn er ook heel veel met andere types die misscien minder fortuinlijk zijn.
     
  18. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi,

    Mijn Jamara X-Peak 3 kan per cell 3.6volt of 3.7volt kiezen (Li-Ion of Li-Poly).
    De nieuwe LiPh (Phosphate) cellen zouden volgens de eerste berichten 3.6volt zijn. Dus naar mijn mening geen probleem als je Li-Ion en Li-Poly kunt laden.

    Later,
    Rob
     
  19. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi,

    Helaas...pindakaas...

    Voorlopig vergeten die hap.
    Erg jammer! :(

    Toch een nieuwe lader en daarme is de ESC ook een probleem (cutoff voltage).

    Dit schreef Simon (werkt bij de fabrikant)

    +++++++++++++++++++++++++++
    Just one note.

    The new cells will have a higher voltage profile (there is a good reason for this which I can't go in to for the moment).

    This means that you will either need:

    1) a new charger, I am working on this to provide a cheap and cheerful one

    2) If you are using a superduper charger like a schultz or triton you may need t have the manufacturers write some new firmware and have your charger updated

    I am beginning the above process and hope to make progress over the next 8 weeks, I am talking to 2 manufacturers already.

    I already have 2 dealers lined up, one in the UK and one in Germany, I have a potential dealer in the USA although he isnt biting at the moment, may consider another if anyone knows of a major.

    I will post a dealer list for you all when Valence have got live orders and cell supply is confirmed.

    Not long now.

    I will also post when I have confirmation from charger manufacturers of where you can get the chargers and/or updated firmware, also (hopefully) ESC's to match.

    Kind regards,

    Simon.
    ++++++++++++++++++++++++++++
     
  20. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    Heeft er al iemand meer info over deze dingen of is het een gerucht dat een stille dood sterft ?


    Kris
     

Deel Deze Pagina