hoi ik ben op zoek naar iemand de mij geheel kan uitleggen helpen aanleren om accu's te balanceren ik kan naar jou komen of jij naar mij ik woon in brunssum uiteraard tegen een vergoeding ik heb zelf de materiaal icharger 3010b betrefd nu een accu pack met 10s hoop op een reactie
Welkom op het forum! Het laden/balanceren van accu's is niet echt moeilijk, maar fouten in de behandeling kunnen erstige gevolgen hebben, zoals risico op brandwonden door kortsluiting of explosieve brand. Overladen of te diep ontladen beschadigen de Li-Po's Behandel je de accu's goed dan zijn de risico's beperkt. In de handleiding van je lader vind je informatie hoe deze in te stellen. Op de Li-Po's of in de handeliding daarvan staat met welke maximale stroom je de accu mag laden. Ook op het forum is heel veel informatie over (de behandeling van) Li-Po's te vinden. Bij voorbeeld dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >.
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum Wat is een lipo en hoe gebruik je die. Inhoud Waar is een lipo van gemaakt? Hoe laad ik een lipo? Wat betekent de C waarde? Balanceren Waar Lipo laden Koude LiPo Wat betekent 2p3s? Waar op letten bij aanschaf? Laders Kwaliteit versus prijs Bolle LiPo :sad: :cry: LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken Forumtipje, of eigenlijk twee: Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes.
bedank ron van sommeren een leuke link betrefd lipo voor op een zondag leuke en intressante leesvoer heb bij deze mijn gegevens gewijzigd , ik ga maar lezen
handleiding heb ik uiteraard al ook gelezen maar krijg foutmeldingen ,vandaar mijn vraag. maar toch bedankt
Je probeert een accupakket voor een electrische fiets te laden??? Daar wordt toch een speciale lader bij geleverd?
(Even los van N.P.S. reactie hierboven) Wat zegt de handleiding over de 'connection break' error? Bij soortgelijke, semi-identieke 4-knops laders, zelfde user interface: "connection break " error - MBF Connection Break - MBF
connection break down ja het is een fiets accu. en ik kom op het forum omdat jullie langer met accu's werken ,balanceren etc. dus bij jullie is de kennis. in de handleiding staat. engels org tekst This will be displayed when an interruption of the connection between battery and the charger output has been detected during charging or discharging. ik heb het zo vertaald ? Dit wordt weergegeven als een onderbreking van de verbinding tussen batterij en de lader uitgang is ontdekt tijdens het opladen of ontladen. ik zie uiteraard geen onderbreking ? gr giovanni
Zijn die trouwens niet meestal Li-Ion, dus met 3.6 volt nominale spanning? En waarom wil je hem zo opladen? Had je er geen originele lader bij? Of wil deze akku niet meer laden met de originele lader, en probeer je hem zo te repareren?
een goedkope accu heeft geen belancer ,na verloop van tijd neemt de capaciteit af ik kan deze accu laden met de gewone lader ,maar hij heeft niet genoeg power. heb hem ontladen met een accu annalyser er er zit maar 100 wh in ,terwijl er normaal bij een volle accu 313 wh in zit? dus ik mis 65 % capaciteit de spanning per cel heb ik ook gemeten die is via de belance contact 4- 4,1 - 3,6 - 4 - 4,1 - 4,1 - 4,1 - 4,1 -3,6 - 4 vol geladen is hij 39.3 volt ,als ik de spaning hier boven optel die ik mis (vol 4,1) mis ik dus 1,3 volt daarbij opgeteld zou de spanning uitkomen op 40,6 maar ik krijg hem niet voller?
Li-Ion cellen kennen een maximale laadspanning van 4,1 volt, een nominale spanning van 3,6 volt en een eindspanning van 3 volt. Het teruglopen van de capaciteit van een Li-** accu tijdens de levensduur is normaal en is op geen enkele wijze te herstellen. Dit geldt voor zowel goedkope als dure Li-** cellen. Het lijkt er op dat hier toch iets anders aan de hand is. De spanning tussen de cellen met de hoogste- en de laagste spanning verschilt veel te veel. Waarschijnlijk zijn de cellen met de laagste spanning defect. Als je de cellen tijdens het testen tot onder de 3 volt per cel hebt ontladen dan is de kans groot dat die cellen zijn overleden. Over- en diep ontladen is iets waar dit soort cellen absoluut niet tegen kan. Daarom behoren ze ook "verzorgd" te worden door beschermingselectronica. Een balancer is bedoeld om kleine verschillen tussen de celspanningen weg te werken. Dit gaat meestal om verschillen die enkele honderdsten van een volt bedragen. De balancer is niet in staat om verschillen die nu 0,5 Volt (ofwel 500 millivolt) tijdens het laadproces weg te werken. Verder is het niet uit te sluiten dan zich in de celbehuizing een klein printplaatje bevindt. Dit beschermt de cel tegen diep ontladen en overladen. Geen idee of zo'n bescherming het laden met een balancer onmogelijk maakt. Wat je zou kunnen proberen is de cellen één voor één individueel laden en kijken of de maximale spanning van 4,1 volt wordt gehaald. Wees hierbij echter meer dan voorzichtig. Dit soort accucellen zijn bepaald geen kinderspeelgoed en de gevolgen bij b.v. kortsluiting kunnen zeer ernstig zijn. Denk daarbij aan brandwonden en/of explosieve brand. Als je twijfelt aan je eigen kennis en vaardigheden, ga dan niet experimenten maar zoek deskundige hulp!
Hoe heb je bepaalt dat de gewone lader niet genoeg power heeft? Die meting van de annalyser gaat volledig de mist in als je niet weet wat de spanning doet op de slechte cellen. Die zijn 3.6V in onbelaste toestand maar tijdens laden mogelijk iets heel anders. Waarschijnlijk veel meer waardoor je lader dit ziet als een onderbreking naar de accu.
beveiliging? hoi inderdaad zou dat mogelijk kunnen zijn hier uw tekst Verder is het niet uit te sluiten dan zich in de celbehuizing een klein printplaatje bevindt. Dit beschermt de cel tegen diep ontladen en overladen. Geen idee of zo'n bescherming het laden met een balancer onmogelijk maakt. heb de battery pack weer ontladen via de accu analyser. daarna heb ik de spanning op de cellen gemeten. 3,8 / 3,4 / 3,4 / 3,9 / 3,9 / 3,9 / 3,9 / 3,5 / 3,7 / 3,9 volt de minimale ontlading van li-ion = 2,5 volt omdat er een foutmelding was met connection brake down vermoed ik nu ook dat er een veilighei print in is voor max over en onder belading. daar ga ik nu achter aan ik laat wat weten hoe en als het is op gelost gr giovanni
3 cellen zijn veel te vroeg leeg, en dus duidelijk in slechte conditie, lees defect. Daardoor slaat de ontlader te vroeg af en haal je niet het volledige vermogen uit je accu. Als je die cellen los zou kunnen bestellen, en het je is toevertrouwd om aan zo'n accu te knutselen, zou je de defecte cellen kunnen vervangen. Zelfs de beste balancer gaat dit niet oplossen, die slechte cellen laden gewoon nauwelijks meer op.
Dat kan ik me niet voor stellen. Het kan lang duren maar een zwakke lader laadt ook op. Zo niet dan is er iets anders loos.
Is de originele lader wel bedoeld voor deze accu? Maar we zijn het wel eens. De problemen liggen ergens anders. De ver uiteen lopende celspanningen wijzen daar op. En dat heeft niets van doen met een "zwakke" lader.