locatie van towrelease bij laagdekker?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Koeleman, 27 jan 2017.

  1. Koeleman

    Koeleman

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Groningen/Wieringerwerf
    Dag mensen,

    Ben op het moment een 4* 120 aan het bouwen, en zou hiermee graag een zwever willen slepen van 4.5 kg indien dat mogelijk is. Het is niet de bedoeling dat het toestel standaard sleept, maar sporadisch. Nu zag ik na wat research dat de towhaak het best tussen de TE en CG geplaast kan worden, dit wordt lastig bij de 4*. Zou de rode stip bij onderstaande foto een goede optie zijn? Groen zou nog beter zijn want dan kan het windraam permanent geplaatst worden, maar dit zal de glider een te dominante invloed geven??

    De fourstar zal voorzien worden van een elektra motor met 2000Watt vermogen, gewicht zwever+fourstar zal rond de 9-10 kg liggen.




    towhook.jpg
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op mijn Pawnee zit de koppeling ongeveer waar jij de groene stip hebt getekent en dat gaat uitstekend! Ik merk niets van ongewenste pitch-momenten.

    qua vermogen hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Mijn 6S aandrijving zit rond de 1200W en kan er een Ka-8 van 4kg mee slepen. Dat is wel met een zeer ervaren sleeppiloot aan de zweverknuppels en gevoelsmatig voor mij ook wel de grens.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    En bewegend bewijs
     
    Koeleman en serge pot vinden dit leuk.
  4. Koeleman

    Koeleman

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Groningen/Wieringerwerf
    Dankjewel voor je bevestiging, erg leuk filmpje!
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Je ziet aan het filmpje van Justus dat de servo van het rudder het flink te verduren krijgt, en dit was nog niet eens een verkeerde sleep! De rudderservo gaat vaak als eerste kapot. Voor mijn (grote) sleepkisten heb ik altijd de HITECS MG 805MG er op, die hebben dikke tandwielen en zijn ook sterk, uiteraard ook zwaar en groot.
    Overigens zijn de Pawnee en Agwagon niet de meest goede sleepkisten, de lage vleugel met de hoge romp geeft een flink pitch effect als de zwever hoger of lager komt te hangen. Loopt de snelheid er uit dan gebeuren er de gekste dingen...
    Maar leuk om te zien zijn ze wel! (ik heb ook een grote Pawnee van Bruckmann)
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina