Locator

HBZWEEF

PH-SAM
Net terug van een middagje DLG-en op het Cyriasische veld. Een voordeel als prégepensioneerde is dat je de goede momenten om te gaan vliegen kunt uitzoeken. Zo ook deze middag na drieen. De zon scheen volop en ik heb dit jaar mijn Twister nog niet zo hard omhoog zien knallen. Samen met de buizerds in de bellen draaien. Kicken!
Een nadeel is dat je dan vaak in je uppie staat te vliegen en als er iets gebeurd geen hulp hebt van anderen. Twee gelijksoortige accupakketjes meegenomen waarvan er ééntje volgeladen en de andere niet. Natuurlijk de verkeerde in het model gestopt. Murphy's law! Hoog en ver in de bel en het model is onbestuurbaar. Verkeerde accupakket denk ik onmiddelijk. De Twister verdwijnt spiralend achter een rij bomen. Dus zoeken geblazen. Na twee en een half uur, de zon is al achter de horizon gezakt en ik heb de moed al opgegeven, zie ik staart van de Twister tussen de takken van een boom. Pfffeeww! Geen schade: het geluk is met de dommen! Vroeger al twee keer eerder modellen op soortgelijke manier kwijtgeraakt. De ene na twee en een half jaar terugbezorgd en een ander permanent geclaimd door het Veluwe massief. Eigenlijk best prijzig zo'n volledig uitgeruste radiokist vandaar mijn vraag aan jullie:

Is er een klein en licht en onafhankelijk van de ontvangeraccu werkend gadget dat je kunt inbouwen en waardoor je het weggevlogen model kunt localiseren? Misschien dat de vrijevlucht vliegers onder ons raad weten?

Henk

Loc8tor

Henk,

Pim Ruyter verkoopt peil zendertjes. Verder stond er een tijdje geleden op RC groups iets over een peilzendertje met de merknaam loc8tor, ik denk dat als je hier op googled je vast wel wat vindt.
Cheers,

Bart

er bestaat wel degelijk iets laatst op internet gezien in duitsland werkt met een pda en gps complete pakket rond de 700 eurie's meen ik het zendertje woog rond de 5 gram en kon tevens dienst doen als hoogte meeting zal weer eens even op google kijken

Die loc8tor zou ik niet pakken....ik heb hem namelijk en het valt zwaar tegen.....in de mais heb je bijvoorbeeld nog maar +/- 15 meter dat ie hem uberhaupt oppikt...veel te laat dus...

GRTZZ

Henk,

Pim Ruyter verkoopt peil zendertjes. Verder stond er een tijdje geleden op RC groups iets over een peilzendertje met de merknaam loc8tor, ik denk dat als je hier op googled je vast wel wat vindt.
Cheers,

Bart

Henk,

Je kan het ook proberen te voorkomen maar nu vertel ik je niets nieuws.
Maar mocht je het willen voorkomen dan kun je de HLG-Saver aanschaffen van Simprop te koop bij o.a. Lindinger.

Modellbau Lindinger Onlineshop

of Schweighofer:

https://www.der-schweighofer.at/artikel/19179/hlg-saver?l=en

Ik gebruik ze sinds ik met de Futaba-ontvangers vlieg die veel stroom (80 mAh) trekken.

Wat doet dit ding:
- niets als je accu vol is.
- geeft korte geluidspulsjes als je accucapaciteit onder de 60% komt. (vergelijkbaar met het geluid van de kikker (Touchwood) van Catweazle)
- geeft tot 1 seconde-lange geluidspulsjes als je tussen de 15 en 40% capaciteit overhebt.
- beneden de 15% hoor je 1 lange toon.

Als hij geluid maakt trekt hij 8 mAh. Stroomopname in rust (let op): 0,001 mAh. Hij weegt 2.5 gram.

Niet waar je om vroeg maar voorkomen is beter........................

Loet

Ahhh Loet is iets sneller met zoeken.
Pak het probleem bij de oorzaak aan. Zelf heb ik ooit eens een printje gekocht met een rijtje leds die de spanning aangeeft in de ontvangeraccu. Printje weegt slechts 4 gram. Hoef je niet in te bouwen natuurlijk.
Muco modelbouw heeft ze nog op voorraad. Merk Webra.
Kwam bij mijn zoekactie ook een digitale tegen die ook nog eens goedkoper is.
Digital LCD Voltage Indicator RC Tool - EB2001 RC Accessory Tool

Als het kalf verdronken is leert men de koeien zwemmen

Hoi Theo,

Ik heb ook zo'n ding van Webra gehad en hij werkt prima maar het is iets waar je naar moet kijken omdat hij ingebouwd zit. Tenminste, daar ga ik gemakshalve even van uit.:mrgreen: En ik merkte bij mezelf dat ik niet iedere keer het kapje opende, luiheid alom.

Omdat ik mijn oren, bij het zoeken van b.v. thermiek, niet gebruik vind ik een geluidsalarm iets prettiger.

Mijn andere zintuigen kan ik nu vol inzetten om hem "blind" naast de bel te gooien.;)

Loet

https://www.der-schweighofer.at/artikel/19179/hlg-saver?l=en

Ik gebruik ze sinds ik met de Futaba-ontvangers vlieg die veel stroom (80 mAh) trekken.

Wat doet dit ding:
- niets als je accu vol is.
- geeft korte geluidspulsjes als je accucapaciteit onder de 60% komt. (vergelijkbaar met het geluid van de kikker (Touchwood) van Catweazle)
- geeft tot 1 seconde-lange geluidspulsjes als je tussen de 15 en 40% capaciteit overhebt.
- beneden de 15% hoor je 1 lange toon.

Als hij geluid maakt trekt hij 8 mA. Stroomopname in rust (let op): 0,001 mA. Hij weegt 2.5 gram.

Schaltschwelle: 4,5 ±50 mV

Betekent dit niet dat deze detector niet te gebruiken is bij 1 cel LiPo's?
Als ik de specificaties goed begrijp begint de HLG-saver een geluid af te geven bij 4.55V en piept hij continu als de accu spanning onder de 4.45V komt. Bij 4 cellen NiMH werkt dit dus prima. Bij 2 cellen LiPo's met een spanningsregelaar misschien ook. Maar bij een 1 cel LiPo zal de spanning snel onder deze 4.45V komen en begint het ding te piepen. Of zie ik dat verkeerd?

Greetz,
Jurgen

Nog even goed nagedacht over alle voorgestelde oplossingen. Mijn eerste ingeving ging uit naar een peilzender in het model a la Pim de Ruyter. Ik ben het met jullie eens dat je het probleem aan de basis moet aanpakken. Als ik mijn eigen ervaringen in al die jaren op een rij zet dan zijn er modellen weggevlogen:
1. door onbetrouwbare éénkanaals apparatuur. Dit was eigenlijk geen echte radiobesturing maar meer radiobeinvloeding.
2. door extreem hoog te vliegen met een F3B model in de thermiek.
3. en dan gisteren door accuproblemen.
Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn: ontvangerstoring intern of van buitenaf en servo's die de geest geven.

De voorgestelde audiopiepertjes en de externe voltmeters lossen het probleem van de accuproblemen op. Het voorkomt niet dat een model door andere oorzaken er van door gaat en opgespoort moet worden.

De skynavigator is een prachtig apparaat maar je hebt naast een gpsmodule ook nog een hf module nodig voor de opsporing en ik zou niet weten hoe ik die in een DLG moet onderbrengen. Bovendien moet je plus minus €1500 aftikken. Dus dat valt af. De transceiver en beacons van Pim de Ruyter zijn ideaal, gering van gewicht en onmisbaar voor vrije vlucht vliegers waar wegvliegen onderdeel is van de wedstrijdroutine maar voor een setje van een transceiver en drie beacons betaal je plus minus €400. Niet gering dus.

Konklusie is dat ik toch ga voor de audiopieper van Simprop. De realiteit is dat je met een DLG lang zo hoog en ver niet vliegt als met een drie meter plus model. Het risico van het uit zicht vliegen is dus niet zo groot en de kans op storingen met moderne 35 mc en de nieuwe 4Gig installaties is een stuk minder geworden.

Bedankt voor het meedenken,
Henk

Lost model finder

Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen van Paul Daniels uit Australië. Hij ontwikkelt electronische handigheidjes voor DLG's.

Hij levert bijvoorbeeld een BEC (om op 2S lipo te kunnen vliegen) gecombineerd met een Low Voltage Alarm gecombineerd met een Lost Model Finder...

De Lost Model Finder techniek die hij gebruikt is slim: de schakeling wordt aangesloten op een vrije uitgang van de ontvanger (of via een Y kabel). Hier wordt gemeten of er nog wel signalen binnenkomen. Zodra dat niet meer het geval is gaat ie piepen. Dus zodra je je zender uitzet, zal je model gaan piepen...

Zie bijvoorbeeld NQRC - North Queensland Radio Control - Electronics, Balsa kits and accessories

Jaap

Alleen is het een beetje jammer dat zo'n oplossing niet meer werkt op alle moderne 2.4 GHz en PCM systemen op de 35 en 40 MHz band. Als je bij een dergelijk systeem de zender uit zet blijft er op de ontvangeruitgangen een puls staan...

Alleen is het een beetje jammer dat zo'n oplossing niet meer werkt op alle moderne 2.4 GHz en PCM systemen op de 35 en 40 MHz band. Als je bij een dergelijk systeem de zender uit zet blijft er op de ontvangeruitgangen een puls staan...

Helemaal waar....

Maar volgens mij kan Paul daar wel wat aan doen: zijn circuitjes zijn programmeerbaar. Je zou je failsafe voor het kanaal waarop de Lost Model Finder op aangesloten zit op één van de extremen kunnen zetten (dat kan toch met zo'n nieuw systeem?) en aan Paul vragen of hij de programering kan aanpassen zodat de LMF (ook?) afgaat zodra het signaal 'extreem' is. Nadeel is wel dat een Y kabel dan niet meer werkt.

Wel handig, dan kun je de LMF ook testen door op de zender dat kanaal 'extreem' te sturen met bijvoorbeeld een switch...

Paul discussiert veel over zijn spulletjes op RCGroups, en gaat enthausiast aan de slag met nieuwe ideeën.

Jaap

Een retrieve ideetje op het Duitse forum gevonden en zelf geprobeerd:
Ik gebruik sinds kort een 2.4Ghz Jeti set: de zender ontvangt hier ook een signaal terug van de ontvanger.
Er zijn meerdere 2.4 systemen die dit doen of gaan doen(ACT?), maar bij Jeti werkt het in ieder geval.
Door de zender met je lichaam af te schermen en met je rug in de vermoedelijke richting te gaan staan krijg je op een bepaald moment de lost signal piep: aan je rugzijde ligt dus je model. (ook valt op het display van de Jetibox, als die is aangesloten, te zien hoe je ontvangerantenne-signaalsterkte is/veranderd.
Dit alles werkt natuurlijk niet bij een lege ontvangerbatterij, maar hier krijg je bij dit systeem ook al eerder een weak/lost signal piep.
Dit werkt dus en wellicht een motivatie om te overwegen bij een keuze voor een 2.4Ghz systeem?

Back