Lockheed L-12A “Electra Junior”

Ariel

PH-SAM
Ik loop al langer met de gedachte een Lockheed L-12A “Junior Electra” schaalmodel 1 : 5 te bouwen. Nu is het eindelijk zover, de bouw is begonnen. Ik weet, andere modelbouw projecten van mij moeten nu wachten tot deze Lockheed L-12A vlieg klaar is. Helaas heb ik niet veel vrije uren voor modelbouw. Dan maar snel doorwerken en geen tijd verspillen. Het toestel wordt volledig houtbouw, dat gaat lekker snel. Wel vroeg ik me af, hoe de onderdelen te maken, spanten en ribben frezen of laseren? De tekeningen zijn digitaal, dus een kleine moeite om de onderdelen met een CNC - Router te maken. In mijn dagelijks beroepsleven is al bijna alles digitaal, ik snak naar handwerk, lekker met conventionele machines werken. Heerlijk, lekker ontspannen alle onderdelen handmatig stuk voor stuk produceren. Begrijp me goed, ik vind het fantastisch die digitale technieken en maak er maximaal gebruik van, maar nu voor dit project even niet, gewoon lekker ouderwets handwerk.

Deze sfeerplaatjes heb ik van internet geplukt.
MU3Cbz.jpg

OtJiMG.jpg

dn8ZO6.jpg

yvZA4g.jpg

uQfSOx.jpg

Mijn schaalmodel krijgt camouflagekleuren, zoals vastgelegd in Army Air Forces Specification 24114 “Camouflage Finishes for Aircraft” van 22 oktober 1940.
En met de registratie L2-40

Johannes
 
Mooi project Johannes!
Er gaat niets boven ouderwets houtwerk en als iemand daar een meester in is dan ben jij het wel :thumbsup:
Heb eens een L12 zien vliegen bij PH in Blue met 2 Laser 200V twins, machtig!
Welke finish heb je in gedachten, die mooie chrome look?
Wat ga je daarvoor gebruiken, Aluclad, Flitemetal of iets dergelijks?
edit: (skip this, er overheen gelezen Mijn schaalmodel krijgt camouflagekleuren)

Ik ga je bouw volgen, succes

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Nou bij deze en arbotje. Heeft veel weg van de beech van mij.
Zie hier naar dat wist je natuurlijk wel.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/2-maal-bouwverslag-beech-d18-nick-ziroli.32561/

Succes met de bouw.
Gr Han.
Hoi Han, inderdaad, de Lockheed L-12A lijkt sterk op jouw beech.
Uiteraard heb ik je bouwverslag al een tijd geleden met veel plezier gelezen!
Nu ik zelf een soortgelijk toestel aan het bouwen ben, is het fijn nog eens de snuffelen in je beech bouwverslag om wat inspiratie op te doen.

Johannes
 
Of twee keer zoiets er voorop . . .



Kost een paar cent maar dan heb je ook wat!


jan.
De keuze van, welke aandrijving de L-12A moet krijgen was niet eenvoudig.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor elektro motoren, ze heet ook “Electra Junior” :D

Johannes
 
  • Like
Reactions: Han
Ik vind elektra dubbel niks het moet stinken en lawaai maken.
De techniek van brandstofmotoren vind ik geweldig!
De geur van de uitlaatgassen even snuiven vind ik heerlijk.
De sound van twee synchroon lopende stermotoren is voor mij muziek in de oren.

Dickie, als je out of the box zou denken, dan open je opties die je nog niet bedacht hebt. ;)

Johannes
 
D97QA9.jpg
Van welke tekening bouw je?
Gelukkig heb ik nog een oude computer staan met een 3,5 inch floppy drive. :)
Wie deze tekening gemaakt heeft weet ik niet, maar ik ben er zeer blij mee, scheelt mij heel veel werk.
Bij deze, mijn dank aan de tekenaar die vele uren denkwerk heeft verricht!

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Het zagen van de rompspanten ging best wel snel, ze zijn nog niet helemaal af, maar ik kon het niet laten om ze even rechtop te zetten.
Zoals je kan zien wordt de romp over de lengte gedeeld. Volgens mij is dit voor deze romp een prima methode.
Hoe ik de uiteindelijke rompdelen met elkaar ga verlijmen laat ik zien als ik aan doe ben.
De spanten zijn gemaakt van populieren multiplex. Spant 1 t/m 9 zijn 6 mm dik en spant 10 t/m 14 zijn 3 mm dik.
Spant 15 wordt versterkt met vliegtuigmultiplex omdat op deze het staartwiel wordt bevestigt.

h9uwZd.jpg


Johannes
 
Elektro is wel betrouwbaarder . Ik begrijp de keuze . Als er bij een tweemotorig brandstof toestel 1 motor afpist is een niet scherp persoon tweedes om hier adequaat op te reageren . Met elektro is dit veel minder snel aan de hand dat 1 motor er mee stopt .
persoonlijk ben en blijf ik een benzine liefhebber .
 
Back
Top