Lockheed L-12A “Electra Junior”

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ariel, 20 nov 2017.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    iets meer van de echte, die normaal in het voorjaar/lente naar Belgie komt
    Het is een L-12A met registratie N14999 (dezelfde die in 2016 in duxford was )
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Meesterschap :thumbsup:.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  3. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Ziet er goed uit! Ik heb een abootje genomen om dit project te volgen.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Nu heb ik een vraag.
    Voor de vier servos, richting- en hoogteroer wil ik graag het Premium Servo Kabel van Power box Systems gebruiken in verband met gewichtsbesparing.
    Maar de kabellengte van ontvanger naar servo is ca. 2000 mm en het kabel is een 0,35 mm² , kan dat?

    Ik ben nog op zoek naar robuuste servos, die geschikt zijn voor deze taak en niet onnodig zwaar en overdreven krachtig zijn.

    Johannes
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Alle referentie gaten voor de spanten zijn geboord.
    [​IMG]

    De pluggen zijn geplaatst.
    [​IMG]

    Het papier op de spanten eerst nat maken en dan voorzichtig vanaf trekken.
    Dat gaat zonder veel moeite.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De spanten zijn nu bevrijd van het papier en klaar voor verdere bewerkingen.
    [​IMG]


    Johannes
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    2m is wel lang, zou zelf dan zeker een ferrietkern erbij nemen.
    Je zou het moeten proberen met een test
    Is een extra ontvanger op een strategische plaats geen optie voor je?

    Groeten, Ralf
     
    Ariel vindt dit leuk.
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Met 2.4 tegenwoordig is dat allemaal niet meer nodig.
    Maar als je ferrietkern gaat gebruiken wel even onderzoeken hoe je die moet vlechten.
    Anders werkt het nog niet.
    Succes Han.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Een tweede ontvanger is mogelijk. Of de ontvanger in de buurt van het zwaartepunt plaatsen dan is de afstand naar de servos een stuk korter.
    Maar graag wil ik de RC-componenten zover mogelijk voor in de neus onderbrengen.
    Ik gebruik de 2,4GHz techniek en zoals Han schrijft zal daarom een ferrietkern niet nodig zijn.

    Johannes
     
  9. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Volgens mij staat hier het antwoord op jouw vraag.

    Succes, Norbert
     
    Ariel vindt dit leuk.
  10. King

    King

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Stedebroec
    Mooi bouwproject die ik zeker met belangstelling zal volgen

    Ik weet niet of je digitale of analoge servo's gaat gebruiken, ik heb begrepen dat digitale servo's een hogere stroom gebruiken dan analoge Over een lengte van 2 meter kan je spanningsverlies krijgen over het traject dat afhangt van het stroomverbruik
    Mogelijk valt het spanningsverlies mee en als je 6V gebruikt kan je wat hebben
    Persoonlijk zou ik een doorsnede gebruiken van 0,8mm o.i.d. over die lengte
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Graag zou ik digitale servo’s willen gebruiken omdat deze een veel betere repeteernauwkeurigheid en vasthoudkracht hebben als analoge servo’s.
    Maar ik vraag me af of dat voor mijn toestel wel een verstandige keuze is.

    Ik ga er vanuit dat een digitale servo twee keer zoveel stroom gebruikt als een analoge servo.
    Ok, met de huidige verkrijgbare accu’s hoeft dat geen probleem te zijn.
    Met een 0,8 mm² kabeldoorsnede over een lengte van twee meter zou dat goed moeten gaan.
    Maar hoe zit het met het Uni-Stekkersysteem?
    Dat lijkt mij een niet te verwaarlozen knelpunt! Da helpt ook geen dikke kabel, de knelpunt blijft het contact.
    Wordt het contact warm betekend dat, dat daar de spanning daalt. En als de spanning daalt is de stroom ineens beperkt door het stekkercontact en kan het servo niet het theoretische vermogen leveren.
    Wanneer door de stekker de spanning daalt, dus hellemal niet bij het servo aankomt dan trek ik de vasthoudkracht in twijfel.

    Ik denk dat de vasthoudkracht van een analoge servo voor mijn toestel ruim voldoende is.

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Hoi Johannes,

    Persoonlijk zou ik nooit analoge servo's gebruiken. het nadeel van een analoge servo is dat de stelkracht bij een kleine stuurbeweging anders is dan bij een grote.
    dit geeft een ander gevoel bij een kleine of langzame correctie als bij een snelle of grote. in de praktijk komt dit neer op een 'sompig' gevoel met sturen.
    Dan stoom verbruik, ja digitale servo's trekken meer stroom dan analoge. maar omdat jij hebt gekoze voor een electrische aandrijving is het vliegtuig bijna trillingvrij.
    Dit scheelt bij een F3A vliegtuig ongeveer 70% aan stroom ten opzichte van een brandstof motor.
    In alle koolhovens maak ik gebruik van savox's of Hitec digitale servo's (4 stuks) en het stroom verbruik met 6 vluchten is iets van 200mah.

    Persoonlijk zou ik kiezen voor een digitale servo met +-12 kilo ktekkracht (voor schaal houd ik qua trekkracht altijd het gewicht van het vliegtuig aan)
    En qua snoer ben ik geen fan van gewichtsbesparing op de stroom draden (plus en min). dit kan resulteren in een varieerende spanning bij de servo waardoor deze minder prettig gaat sturen.
    Persoonlijk gebruik ik altijd .35mm2 en elke servo een eigen draad vanaf de ontvanger. ik heb wel eens gekeken om het signaal draad te vervangen voor een dunnere maar dit is zinloos qua gewichtsbesparing.

    dan nog wel of niet het gebruik van een powerbox of vergelijkbare. in mijn schaal vliegtuigen heb ik dit niet. wel gebruik ik een grote +-3000mah ontvanger accu.
    Een grotere accu heeft over het algemeen een lagere interneweerstand en kan hierdoor een stabielere spanning leveren. Dit zorgt weer voor een beter gevoel met sturen.
    Nu hebben al mijn schaal vliegtuigen maar 4 servo's en geen flaps. Flaps hebben omdat deze lang belast worden tijdens de landing een heel groot en langdurig stroom verbruikt.
    Hierdoor wordt de stroomvoorziening dus veel belangrijker en zwaarder belast. omdat ik hier geen ervaring mee heb zou ik eens een test moeten doen wat hiervoor een goede stroomvoorziening is

    GR Ruud
     
    serge pot en Ariel vinden dit leuk.
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Ruud, bedankt voor je uitgebreide verhaal en advies!
    Als ik je verhaal goed begrijp dan is het verstandiger, digitale servos voor de stuurvlakken te gebruiken en voor de flaps zal een analoge servo voldoen.
    Het hoogte- en rolroer wil ik statisch balanceren. De scharnieren moeten zo soepel mogelijk kunnen bewegen zodat het stroomverbruik niet onnodig hoog is.

    Johannes
     
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ik zou me maar geen zorgen maken om het stroomverbruik. Als ik zie hoe weinig stroom ik verbruik met de Beech.
    Dan kan ik wel 30 vluchten maken met 1 accu lading.
    Een powerboxje is wel een overweging waard.

    Gr Han.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Han, bedankt voor je reactie!
    Ik denk dat het stuurgedrag van de piloot mede bepalend zal zijn hoe hoog het stroomverbruik is.
    Via telemetrie wil ik de accuspanning bewaken, dat geeft mij in elk geval een goed gevoel.

    Johannes
     
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De romp heeft een lengte van ca. 2100 mm. Mijn grenen latjes voor de gordingen zijn niet langer dan 1000 mm.
    Het verlengen van de latjes kan eenvoudig door middel van een lasverbinding. De gekozen verhouding is 1 : 12.
    Dit geeft een absoluut betrouwbare verbinding mits de bewerkingen zorgvuldig worden uitgevoerd.
    Belangrijk is dat het te verlijmen oppervlak open houtporiën heeft, een bijzondere ruwheid is niet nodig.
    Het maken van de afschuining met een fijne Japanzaag heeft mijn voorkeur. Dat gaat lekker snel en het gezaagde oppervlak is meteen klaar voor het verlijmen, hoeft niet meer geschuurd of zo.
    Hier mijn zaagopstelling, het witte kunststof blokje is een magneet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De zaag glijdt over het magneet blokje en zodoende ontstaat een absoluut strakke en haakse snede.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alle latjes voor één rompdeel zijn nu gezaagd en kunnen verlijmt worden.
    Ook daarvoor heb ik een eenvoudig hulpmiddel gemaakt.
    1 x basisplaat met daarop in rechter lijn twee stukjes plaatmateriaal die aan de lange smalle zijde een strook schuurpapier hebben. Tegenover zijn twee stukjes plaatmateriaal onder een hoek van 5 graden aangebracht. De onderlinge afstand is bepaald door de twee losse houten conische plaatjes, dit zijn de wiggen voor het klemmen van de houten latjes. Een stukje huishoudfolie moet ervoor zorgen dat de latjes na het verlijmen nergens vastplakken.
    [​IMG]

    Eerste stap, één latje met de wig fixeren.
    [​IMG]

    Het tweede latje in de lengte positioneren en met de potlood een referentie streepje aanbrengen.
    Witte houtlijm geeft een sterke verbinding.
    [​IMG]

    Tweede latje positioneren, wig inslaan en folie omheen.
    [​IMG]

    En nu de klem erop met voldoende persdruk, dat lukt makkelijk met deze klem, haha.
    [​IMG]

    Een half uur klemtijd is voldoende en het volgende werkstuk kan erin.
    [​IMG]

    Na een droogtijd van 18 uur ziet de lijmverbinding zo uit. Nog een beetje schuren en klaar zijn de latjes voor het verlijmen met de spanten.
    Nee, nog niet helemaal, een aantal moeten worden gebogen zodat ze zonder spanning op de spanten komen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes

     
    Koeleman, TheNorb, Thedo en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Hele mooie methode.. maar ergens blijft het jammer om 20 meter lange bomen eerst in stukjes van 1 meter te zagen en dan zo weer tot 2.1 m te verlengen..
     
    TheNorb, Superkeyer en PH_AJH vinden dit leuk.
  18. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Leerzaam, abo!
     
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Inderdaad, helaas is de standaard lengte van modelbouwhout 1000 mm. Dat is ooit door iemand bedacht om de transportkosten laag te houden.
    Uiteraard is ook langer hout te koop, maar dat is dan een stuk duurder. Zelf zie ik het niet als een probleem dat de standaard lengte 1000 mm is omdat het verlengen van hout relatief makkelijk gaat.

    Johannes
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Goed idee Johannes met dat magneetblokje...:thumbsup:

    Groet Jan...:bye:
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina